• Ejka

2 på 2½ och en liten, vilka stolar?

Hej gott folk!

Mina första barn kommer vara 2½ när trean föds. Vi har nu en Volvo v70, och barnen sitter i vars en Britax high-way. Båda åker fortfarande bakåtvänt och en sitter fram och en bak. Var sätter vi den lill* och vilken stol är att rekommendera?

Ni som kör större bil och har tätt mellan era barn, snälla hjälp mig!

• Svar på tråden 2 på 2½ och en liten, vilka stolar?
  • tinis77

Jag har en volvo 855 och 3 barn som sitter bakåt. Femåringen har en britax two-way, tvååringen en akta duoflex och minstingen en britax hi-way.
    Jag hade nog haft de stora som de sitter, och köpt ytterliggare en hi-way till minsta och satt den i mitten.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • strojes

Vår stora tjej var 2 år och 8 månader när våra tvillingtjejer föddes. Vi körde då en Ford focus kombi. Jag kommer inte ihåg exakt hur vi hade barnen placerade ibörjan men har för mig att en av de små satt fram i babyskydd och bakom henne satt stora tjejen i en acta gracco stol. En av oss vuxna satt i mitten och den andra bebisen bakom föraren.
    När vi skulle byta till större stolar för småtjejerna bytte vi bil till en Renault grand scenic. Då satt alla tre bakåtvända i baksätet. Två i britaxstolar (stora tjejen och en av småtjejerna) och en i acta graccostolen. Nu sitter båda småtjejerna i britaxstolarna bakom föraren och i mitten och stora tjejen sitter i framåtvänd stol antingen bak eller fram.

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Ejka

Om man har alla tre barnen bak, vem ska stå utanför och vänta, vem ska passa under tiden, och hur kommer man åt och spänner den i mitten ordentligt? Massa knäppa frågor...

Funderar på att köra till en affär och verkligen prova ut! Med babyskyddet är det ingen fara, för det är så litet, men sen... Växer nästa lika snabbt som min barn gjort nu, så behöver den lill* riktigt bilbarnsstol från fyra månders ålder... ;)

• tinis77
    Ejka skrev 2010-11-10 15:09:17 följande:
    Om man har alla tre barnen bak, vem ska stå utanför och vänta, vem ska passa under tiden, och hur kommer man åt och spänner den i mitten ordentligt? Massa knäppa frågor...

Funderar på att köra till en affär och verkligen prova ut! Med babyskyddet är det ingen fara, för det är så litet, men sen... Växer nästa lika snabbt som min barn gjort nu, så behöver den lill* riktigt bilbarnsstol från fyra månders ålder... ;)
    Jag sätter in min minsta först, de andra 2 väntar utanför. När H var minre och inte stod still utan gärna sprang iväg, då ställde jag honom mellan mig och bilen när jag satte in I. Nu står han och äldsta bredvid varnadra och väntar snällt tills I sitter i bilen. Den i mitten är inga problem alls, sträcker mig över ena ytterstolen bara. Det som är jobbigt är att få in ungen, han väger 13 kg så det är lite tungt att lyfta honom..
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Ejka

Sonen min väger 17 redan nu, och han blir två i januari... ;) Han har fått lära sig att klättra in själv, vägrar lyfta!

Tänker bara på hur barnen är nu, springer åt vars ett håll, precis samtidigt. Innan jag hinner få in nr. 1 så har nr. 2 sprungit tvärs över hela parkeringen och in på en cykelstig... ;(

• strojes

Vi sätter in alla tre och sedan spänner vi fast de ifall vi är på sådan plats att man absolut vill ha stenkoll på alla. Visst det blir lite bök för den som sitter närmast dörren när vi ska spänna fast barnet i mitten men det funkar.

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Cecci78
    Ejka skrev 2010-11-10 15:59:10 följande:
    Sonen min väger 17 redan nu, och han blir två i januari... ;) Han har fått lära sig att klättra in själv, vägrar lyfta!

Tänker bara på hur barnen är nu, springer åt vars ett håll, precis samtidigt. Innan jag hinner få in nr. 1 så har nr. 2 sprungit tvärs över hela parkeringen och in på en cykelstig... ;(
    sätt ena i framsätet tills du spänt fast den andra kanske?
Svar på tråden 2 på 2½ och en liten, vilka stolar?