• RockingSkåne

Skaffa barn pga SGI-förmån!

Handen på hjärtat, hur många utav er har skaffat 2.an inom 20 månader för att få behålla samma SGI? Är det vanligt att folk gör så? Har aldrig tänkt på detta fenomen förrän jag själv fick barn och är helt enkelt nyfiken. Är det etiskt riktigt? Är dte inte lite fult? Eller är det fullt naturligt i detta avlånga land?

• Svar på tråden Skaffa barn pga SGI-förmån!
  • ÅzaLu

jag gjorde de inte... det är fyra år mellan mina två =) men jag vet många som gjort de eller försögt göra så det blir så....

• Birgitta2

Jag gjorde det. Fast då gällde 24 månader. Fick barn nr 1. Var mammaledig med fullt SGI. Började jobba 75%. För att behålla min SGI jag hade INNAN barnafödande nr 1, så måste jag alltså skaffa syskon innan sonens 2-års dag. Eftersom vi var fullt överens att sonen ska ha syskon, så satte vi igång med verkstan, och jag blev med barn omgående. Tösen föddes 1,5 månad innan grabben fyllde 2 år . Fast - då hade jag och gubben hunnit skilja oss.

• IsaCMoJs

Vi gjorde faktiskt så för att annars skulle vi behöva vänta tills dottern var 6 år med syskon då vår ekonomi inte skulle hålla annars. Så nu kommer det ett syskon i januari!

• Småtokig

För att få BEHÅLLA SAMMA FP så måste man BLI GRAVID innan första barnet är 1 och 9 månader.
    Vill man ha samma SGI så måste man skydda den med att antingen jobba/stämpla/ta ut FP minst 5 dagar i veckan from första barnets 1 årsdag.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Aquavit

Vi ville ha barnen med 2-3 år mellan ändå, så då tänkte vi att varför inte försöka om vi kan få inom gränsen. Eftersom jag jobbar 80% känns det bra att få behålla min FP från första. Om allt går vägen nu blir det en liten till april, då 2 år och 2 månader mellan barnen. Varför det skulle vara fult vet jag inte, det har jag inte hört.

• Mysmamma70

Vi har valt att få våra barn tätt av andra orsaker än bibehållen SGI

~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Selfish Geene

jag skulle absolut kunna göra så, om det inte vore för att jag inte vill ha tätt mellan barnen(minst fem år), men om man inte vill det eller om det inte spelar någon roll så kan man väl lika gärna skaffa barnen så tätt att man får behålla sin sgi.

Är den här frågan ett etiskt dilemma för någon?

Pengar är viktigt, det är väl klart att man väljer det alternativ som förväntas bli ekonomiskt mest fördelaktigt! 

Svar på tråden Skaffa barn pga SGI-förmån!