• Jagochtrollen

Hur gör ni om barnet gjort nått och sen ljuger om det??

Skriv gärna om ni agerar olika beroende på ålder och vad det är ni gör.
    För att nämna nått exempel kan vi ta; om barnet tar något, om barnet tar sönder något, gör illa ett syskon....och sedan förnekar handlingen (det var inte jag, jag gjorde inget, jag har inte rört den alt skyller ifrån sig på någon annan)

Och hur hanterar ni det om barnet erkänner sitt "brott"?
    Vad är skillnaden i erat beteende?

• Svar på tråden Hur gör ni om barnet gjort nått och sen ljuger om det??
  • Bonanza
    Jagochtrollen skrev 2010-11-10 13:27:47 följande:

För att nämna nått exempel kan vi ta; om barnet tar något, om barnet tar sönder något, gör illa ett syskon....och sedan förnekar handlingen (det var inte jag, jag gjorde inget, jag har inte rört den alt skyller ifrån sig på någon annan)

Vi fokuserar på att barnet ska "erkänna" och inte ljuga. När de väl har gjort det så berömmer vi och förklarar att alla kan klanta sig ibland och göra fel osv. Men att det är mycket värre om de ljuger om det. Sen berör vi inte ens det de har gjort, de är ju medvetna om att de har gjort fel iom lögnen och behöver inte skuldbeläggas för det.
  • La Lola

Det har hittils aldrig hänt så jag vet inte hur jag skulle göra....
    Men det lär väl kanske inträffa när hon blir tonåring.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Starkast
    Jagochtrollen skrev 2010-11-10 13:27:47 följande:

Här i huset har vi en lillebror som mer än gärna skyllt sina egna handlingar på storebror.
    Vi vet ju så väl när han inte håller sig till sanningen och brukar då fråga hur det gick till på riktigt. När han sen säger sanningen berömer vi honom ordentligt. Var har vart tydliga med att vi blir arga om han ljuger, men inte om han talar sanning.
    Nu börjar han mer och mer hålla sig till sanningen.

Därimot är det ganska ofta han har en helt annan uppfattning och en helt annan åsikt om vad som hänt och det är ju också en "sanning". Då brukar vi prata och reda ut med berörda parter och på så sätt komma fram till någon kompromiss.

Svar på tråden Hur gör ni om barnet gjort nått och sen ljuger om det??