• sagosessan

adventsgudstjänst okej?

min son går i grundskolan och skolan meddelar per brev att barnen "enligt tradition" ska gå till Pingstkyrkan på adventsgudstjänst. kan man göra så? en gudtjänst för mig innehåller ngn typ av predikan och denna är alltså för barn från sex år utan föräldrars närvaro. Undrar om man enligt skollagen får göra så här?

• Svar på tråden adventsgudstjänst okej?
  • Tygtiiger

Till pingstkyrkan hade jag nog tyckt varit mycket märkligt. En frikyrka?

Jag hade frågat min son, som nu är 5½ och närmast fanatisk ateist. Så hade vi pratat om vad prästen sa efteråt.

Förra året var de i kyrkan med dagis och tittade på krubban. När de kom hem sa barnet: "Du mamma, hon som pratade idag, hon trodde nog på Jesus." "Ja, sa jag, det gjorde hon nog, det brukar de göra som jobbar i kyrkan." "Ja, men han FINNS ju inte!" och så skuttade han iväg. Så när de är så små så påverkas de nog mycket mer av vad man säger och gör i vardagen än om de går i kyrkan en gång per år med skolan. Men rent principiellt ska ju skolan vara konfessionsfri.

Om sonens skola ska göra sådant nästa år så ska jag nog oskyldigt fråga dem om de ska gå till moskén vid Eid också - det tycker jag hade varit bra!

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tow2Mater
    Tygtiiger skrev 2010-11-12 16:19:33 följande:
    Om sonens skola ska göra sådant nästa år så ska jag nog oskyldigt fråga dem om de ska gå till moskén vid Eid också - det tycker jag hade varit bra!
    Vad har Sveriges historiska traditioner med moskeer att gora? Inget alls. Däremot är kristendomen, och därmed kyrkan, en del av dem.
  • AstraTrillian
    Tow2Mater skrev 2010-11-12 16:36:59 följande:
    Vad har Sveriges historiska traditioner med moskeer att gora? Inget alls. Däremot är kristendomen, och därmed kyrkan, en del av dem.
    So? Till vår historia hör mycket skit som vi inte vill ha i dagens samhälle.
  • Tow2Mater

Miljöpartiet förespråkade ju meditation (buddistiskt/hinduistiskt ursprung) i skolorna för några år sen (vet inte om de gör det idag), vilket liksom bön är  en form av deprivation. Men sällan hör man folk vara emot det, medan det blir ramaskri om nån skulle föreslå bön i skolan. Både meditation och yoga kan ske i både skolor och förskolor, vilket också är en form av religion, som man sällan hör folk reagera emot. Lite OT, men jag tycker det är värt att nämna.

• Jagsjälv

Vad är det värsta som kan hända om han förjer med dit?

• Woodgrove

Jag hade inte tyckt att det var ok. Speciellt inte Pingstkyrkan (eller liknande samfund). Precis som någon innan skrev anser jag att det borde finnas alternativa aktiviteter så att inte förälder ska behöva ta ledigt. 

• Tygtiiger
    Tow2Mater skrev 2010-11-12 16:36:59 följande:
    Om skolan skall vara konfessionsfri, men ändå vill ta med barnen på kristna riter, så tycker jag att man också bör visa barnen hur muslimskt traditionellt firande går till - med tanke på att det är en av våra största religiösa minoriteter.

Om det bara handlar om att lära ut kristendomens historia och baskunskaper om religionen i sig, så räcker det utmärkt med vanlig undervisning. Vill man gå och titta på religiösa ceremonier bör man åtminstone presentera ett par alternativ så att inte det ena framställs som sanning.

(Konstigt nog så tror jag inte att man kommer att ta upp blotandet som bakgrund till många av våra julseder, utan bara de rent kristna aspekterna, varpå kulturdelen faller platt)
  • Dajo
    Tygtiiger skrev 2010-11-12 16:19:33 följande:
    Till pingstkyrkan hade jag nog tyckt varit mycket märkligt. En frikyrka?

Jag hade frågat min son, som nu är 5½ och närmast fanatisk ateist. Så hade vi pratat om vad prästen sa efteråt.

Förra året var de i kyrkan med dagis och tittade på krubban. När de kom hem sa barnet: "Du mamma, hon som pratade idag, hon trodde nog på Jesus." "Ja, sa jag, det gjorde hon nog, det brukar de göra som jobbar i kyrkan." "Ja, men han FINNS ju inte!" och så skuttade han iväg. Så när de är så små så påverkas de nog mycket mer av vad man säger och gör i vardagen än om de går i kyrkan en gång per år med skolan. Men rent principiellt ska ju skolan vara konfessionsfri.

Vad skulle skillnaden vara mellan Pingstkyrkan och något annat samfund? I dagens läge finns som bekant ingen statlig kyrka i Sverige, utan alla samfund är "frikyrkor" som du kallar dem.

Sedan tycker jag nog att du borde lära din son att det finns väldigt tydliga historiska bevis för Jesu existens, och att förneka honom är ungefär detsamma som att förneka Gustav Vasa!
  • Tow2Mater
    Tygtiiger skrev 2010-11-12 18:52:51 följande:
    (Konstigt nog så tror jag inte att man kommer att ta upp blotandet som bakgrund till många av våra julseder, utan bara de rent kristna aspekterna, varpå kulturdelen faller platt)
    Vet inte hur de gör idag, men under min tid i skolan var det en enormt massa involveringar i Asa gudarna och deras värld, bla en julpjäs i en viss årskurs som vi var tvungna att medverka i och öva till i veckotal.
  • Tygtiiger
    Dajo skrev 2010-11-12 18:53:55 följande:
    Vad skulle skillnaden vara mellan Pingstkyrkan och något annat samfund? I dagens läge finns som bekant ingen statlig kyrka i Sverige, utan alla samfund är "frikyrkor" som du kallar dem.

Sedan tycker jag nog att du borde lära din son att det finns väldigt tydliga historiska bevis för Jesu existens, och att förneka honom är ungefär detsamma som att förneka Gustav Vasa!
    Vi nekar inte till att jesus har funnits som historisk person - det min femåring inte på villkors vis kan köpa är hela konceptet med gud. Vi har försökt förklara det för honom och han sitter som en fågelholk och säger "Va, TROR de på det?"

(Och som född smålänning skulle jag förneka gustav vasa om jag bara kunde!!!)
  • Dajo
    Tygtiiger skrev 2010-11-12 19:01:54 följande:
    Vi nekar inte till att jesus har funnits som historisk person - det min femåring inte på villkors vis kan köpa är hela konceptet med gud. Vi har försökt förklara det för honom och han sitter som en fågelholk och säger "Va, TROR de på det?"

(Och som född smålänning skulle jag förneka gustav vasa om jag bara kunde!!!)
    Aha, då förstår jag bättre!

En nyfiken fråga bara, anser du att din son har valt sin religiösa övertygelse (om att Gud inte existerar) på rättvisa premisser, eller tror du att du själv omedvetet har påverkat honom i den riktningen?
  • Tygtiiger
    Dajo skrev 2010-11-12 19:04:23 följande:
    Aha, då förstår jag bättre!

En nyfiken fråga bara, anser du att din son har valt sin religiösa övertygelse (om att Gud inte existerar) på rättvisa premisser, eller tror du att du själv omedvetet har påverkat honom i den riktningen?
    Vi har nog påverkat honom ganska drastiskt - men vi har faktiskt aldrig någonsin sagt "gud finns inte". Det vi har gjort är att vi alltid har svarat tydligt och ärligt på alla frågor, så han har fått en gediget naturalistisk världsbild, han förväntar sig helt enkelt att världen ska vara begriplig och möjlig att undersöka, han vet varför solen går upp och ner, varför himlen är blå, vad levande innebär, vad big-bang var för något, att stjärnor är brinnande gasklot, som solen, osv osv in absurdum.
    Så när han första gången konfronterades med organiserad religion så frågade han naturligtvis om det och blev fullständigt ställd av svaren, han är konkret och praktisk i sitt tänkande och det är inte främjande för en gudstro. Han är också lite konfys inför att kvinnor bär burka för att deras gud vill det, men accepterar faktum.

Jag har faktiskt aktivt försökt mildra hans ateism eftersom jag inte vill att han ska vara en fanatiker. Men han trodde inte att vettiga människor kunde tro på gud förrän jag påpekade att hans älskade mormor var troende - då började han fundera lite.

Vårt mål med vår indoktrinering är att han ska se världen just som möjlig att förstå och undersöka, och att han ska känna till de olika religionerna och acceptera att andra har en annan tro än han själv. När han är vuxen, alltså.
  • AstraTrillian
    Tow2Mater skrev 2010-11-12 18:16:33 följande:
    Miljöpartiet förespråkade ju meditation (buddistiskt/hinduistiskt ursprung) i skolorna för några år sen (vet inte om de gör det idag), vilket liksom bön är  en form av deprivation. Men sällan hör man folk vara emot det, medan det blir ramaskri om nån skulle föreslå bön i skolan. Både meditation och yoga kan ske i både skolor och förskolor, vilket också är en form av religion, som man sällan hör folk reagera emot. Lite OT, men jag tycker det är värt att nämna.
    Nej, meditation är att "lyssna innåt" och det förekommer inom flera religoner och med olika tekniker.
  • NäraMammaiNorge
    Tow2Mater skrev 2010-11-12 18:16:33 följande:
    Både meditation och yoga kan ske i både skolor och förskolor, vilket också är en form av religion, som man sällan hör folk reagera emot. Lite OT, men jag tycker det är värt att nämna.
    Meditation och yoga är INTE religion på något som helst vis! Detta var en märklig uppfattning.
    Jag skulle tycka det var helt fel om mitt barn skulle delta i en religiös predikan utan mitt samtycke och eventuellt medverkan.
  • Dajo
    Tygtiiger skrev 2010-11-12 20:11:54 följande:
    Vi har nog påverkat honom ganska drastiskt - men vi har faktiskt aldrig någonsin sagt "gud finns inte". Det vi har gjort är att vi alltid har svarat tydligt och ärligt på alla frågor, så han har fått en gediget naturalistisk världsbild, han förväntar sig helt enkelt att världen ska vara begriplig och möjlig att undersöka, han vet varför solen går upp och ner, varför himlen är blå, vad levande innebär, vad big-bang var för något, att stjärnor är brinnande gasklot, som solen, osv osv in absurdum.
    Så när han första gången konfronterades med organiserad religion så frågade han naturligtvis om det och blev fullständigt ställd av svaren, han är konkret och praktisk i sitt tänkande och det är inte främjande för en gudstro. Han är också lite konfys inför att kvinnor bär burka för att deras gud vill det, men accepterar faktum.

Jag har faktiskt aktivt försökt mildra hans ateism eftersom jag inte vill att han ska vara en fanatiker. Men han trodde inte att vettiga människor kunde tro på gud förrän jag påpekade att hans älskade mormor var troende - då började han fundera lite.

Vårt mål med vår indoktrinering är att han ska se världen just som möjlig att förstå och undersöka, och att han ska känna till de olika religionerna och acceptera att andra har en annan tro än han själv. När han är vuxen, alltså.
    Det sista låter som ett mycket gott mål, även för mig som aktivt kristen!

Och möjligheten att välja en tro (om han nu skulle vilja det när han blir äldre) är ju knappast förstörd bara för att han förstår hur världen fungerar och vilka naturvetenskapliga orsakssamband som finns... tvärtom så är dessa ett starkt argument för min tro på att världen inte har uppkommit av sig själv utan någon tanke bakom.
Svar på tråden adventsgudstjänst okej?