Dajo skrev 2010-11-12 19:04:23 följande:
Aha, då förstår jag bättre!
En nyfiken fråga bara, anser du att din son har valt sin religiösa övertygelse (om att Gud inte existerar) på rättvisa premisser, eller tror du att du själv omedvetet har påverkat honom i den riktningen?
Vi har nog påverkat honom ganska drastiskt - men vi har faktiskt aldrig någonsin sagt "gud finns inte". Det vi har gjort är att vi alltid har svarat tydligt och ärligt på alla frågor, så han har fått en gediget naturalistisk världsbild, han förväntar sig helt enkelt att världen ska vara begriplig och möjlig att undersöka, han vet varför solen går upp och ner, varför himlen är blå, vad levande innebär, vad big-bang var för något, att stjärnor är brinnande gasklot, som solen, osv osv in absurdum.
Så när han första gången konfronterades med organiserad religion så frågade han naturligtvis om det och blev fullständigt ställd av svaren, han är konkret och praktisk i sitt tänkande och det är inte främjande för en gudstro. Han är också lite konfys inför att kvinnor bär burka för att deras gud vill det, men accepterar faktum.
Jag har faktiskt aktivt försökt mildra hans ateism eftersom jag inte vill att han ska vara en fanatiker. Men han trodde inte att vettiga människor kunde tro på gud förrän jag påpekade att hans älskade mormor var troende - då började han fundera lite.
Vårt mål med vår indoktrinering är att han ska se världen just som möjlig att förstå och undersöka, och att han ska känna till de olika religionerna och acceptera att andra har en annan tro än han själv. När han är vuxen, alltså.