Butiksägare som har problem med att en särskild grupp stjäl extremt mycket?
Vad ska de göra för att slippa bli stämda för diskriminering om de nekar personer från denna grupp att handla i deras butik?
Vad ska de göra för att slippa bli stämda för diskriminering om de nekar personer från denna grupp att handla i deras butik?
Ska de få diskriminera eller ska de tvingas se på när deras butik länsas?
Vad handlar det om för varor? Livsmedel, kläder...?
Extremt irriterande med folk som inte kan lära sig skillnaden mellan mitt och ditt.
Jag tror inte du får "porta" en folkgrupp.
Butiksägaren måste nog hitta en annan lösning på problemet.
Tja, vad som helst egentligen.
Det är många butiksägare som blivit stämda av diskrimineringsombudsmannen och tvingats betala stora skadestånd till kunder som blivit nekade att komma in i butikerna.
Tja, det är ofta samma personer som kommer och stjäl så det är väl bara till och porta dem som faktiskt stjäl? Jag har jobbat i butik i flera år och vi har alltid haft rätt bra koll på vilka som kommer och snattar (eller beter sig illa på annat sätt) och de portas.
Om vi av någon anledning misstänker att någon kommer snatta sätter vi svans på den personen/de personerna. Det brukar de tycka är tillräckligt besvärligt för att de ska gå.
Så nej, jag tycker inte att man ska ha rätt att porta människor på lösa boliner och att bara porta utifrån vilken folkgrupp de tillhör är lösa boliner.
En person skall anses oskyldig tills motsatsen bevisats. Även om 100 av 100, säg, romer som besökt en given butik bevisligen stulit någonting så kan man inte porta en 101:a rom med hänvisning till att hen "antagligen" kommer att stjäla något.
"Vad gör du om det kommer en hel grupp och du är ensam i butiken? Ingen av just dessa personer har du tidigare tagit fast för snatteri/stöld. Men 99% av alla tidigare kunder från samma folkgrupp har åkt fast (eller du har haft mycket starka misstankar) för stöld din butik."
Du hoppas att just de här personerna är hederliga. Dina möjligheter att hålla dem under bevakning torde vara begränsad eftersom du är ensam. Är det ett återkommande problem kan du försöka ha mer personal i butiken eller på andra sätt försvåra snatteri.
Vi är aldrig ensamma i butiken. Vi jobbar alltid två och två. Dessutom har vi en säkerhetsbil vi kan ringa när som helst, ringer vi kommer väktare om så bara för att visa upp sig och kolla om någon kund gör något suspekt.
Men vi har ingen folkgrupp (ingen grupp alls) där 99% av dem har snattat.
Men som sagt, har vi misstankar om att någon är i butiken för att stjäla kan vi tillkalla väktare (om vi inte kan hantera det själva).
Ut med språket! Är det zigenare?
Självklart kan du inte sätta upp en skylt med "inga zigenare", då kommer du att åka på skadestånd, förlora kunder och allmänt ogillas.
Vad är det för en butik, vad är det som lockar, och vad kan du göra för att göra din butik mindre attraktiv för snattare?
När ni tagit den eller de som snattar så tar ni ett kort på dem och så sätter ni upp det vid kassan eller kanske till och med vid butikens ingång och skriv "portade pga av stöld" det kommer definitivt avskräcka nästkommande "förmodade" tjuvar
Jag vet inte om det går att lösa utan att framstå som antiziganistisk. En vägg full av bilder på zigenare som har stulit lär inte DO uppskatta. Ej häller "Tjuvar äga ej tillträde", eftersom det kan uppfattas som riktat mot zigenare.