• livet leker

Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?

Måste höra om det bara är jag som är ute o cyklar..

Jag ringde till skolan i går för att jag hade en fråga, det svarade en tjej som jag anade var elev, men eftersom hon svarade så drog jag hela ramsan vem jag är o min fråga blabla..

När jag pratat klart säger hon: Nä jag vet inte -vänta ska du få prata med en lärare. Så sa jag: Varför svarade du då i telefonen? -För att ingen annan kunde svara. OK sa jag.
    Fick prata med en lärare- vi kan kalla henne Anna och jag fick svar på min fråga.

I dag ringer Anna upp mig och sa att denna elev vart ju jättelessen för det jag sa!? Oj sa jag... då måste hon varit jättekänslig..  i så fall ber jag om ursäkt, men jag undrar varför elever svarar i tel, jag menar vad kan dom svara på för frågor??

Dom tränas till det svarar hon, som att ta emot sjukanmälan. Och att ja helt enkelt tränas, det kommer dina barn oxå få göra..

Eleverna har då blivit tillsagda att svara i luren om ingen vuxen kan ta det .

JAG tycker då att eleven ska säga: Vänta ska du få prata med en vuxen!! INNAN man dragit hela ramsan. SÅ jävla irriterande!! Vad skulle ni tycka?

men då vet jag, nästa gång frågar jag ju efter en lärare..

Privatskola kan jag tillägga.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-11 11:59
    Jag skulle inte störa mig på det om jag hade all tid i världen, men jag ringde på morgonen , vi var jättesena och var stressad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:28
    Nu så fick jag höra av mitt barns lärare att det va en förälder (jag) som hade skällt ut ett barn så denna va JÄTTELESSEN (jag sa till eleven : Varför svarade du i telefonen då) när hon sa att hon inte kunde svara på frågan så hon skulle hämta en lärare. denna lärare tyckte oxå det va uselt av mig att säga så DET VA JU BARA ETT BARN (typ 12-13 åring)

Suck va trött jag blir, ska det vara så svårt att förstå att det är lärarna som ska sköta vuxenfrågorna på en skola. Det är inte barnen som ska arbeta. Dom ska svara i så fall, jag är elev här, vänta ska jag hämta en vuxen!

• Svar på tråden Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?
  • Majuni
    mina1 skrev 2010-11-12 14:32:29 följande:
    Men det är väl inget konstigt i att barnen får hjälpa till med olika saker i skolan men då skall föräldrarna vara medvetna om det så det slipper bli fel.

Precis som de hjälper till med dukning, avdukning, bordstorkning, mentorskap för yngre elever samt kompisstödjande. Alla barn behöver få pröva olika uppgifter.
    och snart kan de hålla i undervisningen själva också?
  • mina1
    Majuni skrev 2010-11-13 12:26:18 följande:
    Det gör de ju redan . Jag menar mycket av skolans arbete går ju ut på att eleverna skall ta ansvar för sitt eget lärande.....
  • livet leker

alla här som svarat tycker att föräldrarna ska få veta att eleverna får svara i skolans telefon, utan att nämna att det är elever. Men skolan tycker fortfarande att det är jag som är dum i hela huvudet som tycker att det är lärarna som ska svara! Jag kan inte släppa det. FAN

• fiane

Jag tycker det är självklart att ett barn kan svara i telefonen, om läraren är upptagen med att ex. hjälpa en annan elev. Och att då ta ett kort meddelande, eller hämta läraren om det är något mer avancerat. Precis som barnen svarar i telefon hemma. Då slipper man ju möta en telefonsvarare när man ringer och läraren inte hinner fram i tid. Har däremot svårt att förstå att man börjar prata om sekretessbelagda saker i telefon utan att först kontrollera vem som svarat.

• livet leker
    fiane skrev 2010-11-14 20:25:50 följande:
    Jag tycker det är självklart att ett barn kan svara i telefonen, om läraren är upptagen med att ex. hjälpa en annan elev. Och att då ta ett kort meddelande, eller hämta läraren om det är något mer avancerat. Precis som barnen svarar i telefon hemma. Då slipper man ju möta en telefonsvarare när man ringer och läraren inte hinner fram i tid. Har däremot svårt att förstå att man börjar prata om sekretessbelagda saker i telefon utan att först kontrollera vem som svarat.
    kan man tycka, men jag tycker ialla fall eleverna ska uppmärksamma dom som ringer att dom ÄR elever
  • Bibbidi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:28
    Nu så fick jag höra av mitt barns lärare att det va en förälder (jag) som hade skällt ut ett barn så denna va JÄTTELESSEN (jag sa till eleven : Varför svarade du i telefonen då) när hon sa att hon inte kunde svara på frågan så hon skulle hämta en lärare. denna lärare tyckte oxå det va uselt av mig att säga så DET VA JU BARA ETT BARN (typ 12-13 åring)

Suck va trött jag blir, ska det vara så svårt att förstå att det är lärarna som ska sköta vuxenfrågorna på en skola. Det är inte barnen som ska arbeta. Dom ska svara i så fall, jag är elev här, vänta ska jag hämta en vuxen!
    Så en 12-13 åring började böla bara för att du sa (lite irriterat antar jag): "varför svarar du då?". Jösses vad känsliga vissa kan vara ibland... Obestämd

Och vadå? Man är barn tills man fyller 18 så tjiii fick den! Drömmer

Sen kan ju en förälder säga ganska privata saker över telefonen innan hen förstår att det inte är en anställd som har svarat, är det verkligen så bra då? Jäkligt osmart av skolan om du frågar mig!
  • Bibbidi
    grönagrön skrev 2010-11-11 12:02:10 följande:
    Det låter helt sjukt och inte som om det ens skulle vara tillåtet. Jag är själv lärare och ser det som en självklarhet att det är vuxna lärare/annan personal som svarar i telefon. Man kan ju undra hur skolan du pratar om sköter sekretessärenden??? Undrar vad skolverket skulle säga om det här...
  • Ginny

Om lärarna i arbetsrummet/personalrummet - för det är ju vanligtvis där lärarnas telefon är - har så mycket att göra att de inte hinner svara, då har de väl inte heller tid med att lämna det som är så viktigt för att tala med den förälder som ringer för att prata med dem, och varför ens be någon lyfta luren då? En elev på 12-13 år ska väl inte heller sitta i lärarnas rum för att evenutellt svara i telefon?
    Det hela verkar mycket underligt tycker jag. Föräldrar - och andra personer - ringer ofta på lärarnas telefon om frågor som en högstadieelev inte kan svara på.

• livet leker
    Ginny skrev 2010-11-23 16:48:08 följande:
    Om lärarna i arbetsrummet/personalrummet - för det är ju vanligtvis där lärarnas telefon är - har så mycket att göra att de inte hinner svara, då har de väl inte heller tid med att lämna det som är så viktigt för att tala med den förälder som ringer för att prata med dem, och varför ens be någon lyfta luren då? En elev på 12-13 år ska väl inte heller sitta i lärarnas rum för att evenutellt svara i telefon?
    Det hela verkar mycket underligt tycker jag. Föräldrar - och andra personer - ringer ofta på lärarnas telefon om frågor som en högstadieelev inte kan svara på.
    Det är en privatskola, det är en bärbar telefon som är där lärare samt elever är..
  • tahira

Vissa av oss elever brukade svara i telefon under mellanstadie- och högstadietiden. Jag gick inte heller på en kommunal skola. Det var nog ingen som tyckte att det var märkligt.

Jag var ofta i personalrummen eftersom jag var elevrådsorförande, kamratstödjare, elevrepresentant i styrelsen osv.. och när det ringde var det naturligt att svara. Då svarade jag "Hej. Detta är Tahi i årskurs sju. Kan jag hjälpa dig?" eller liknande och antingen så sa de typ "jag skulle vilja prata med er svensklärare" eller "kan du skriva ner att Anna i trean blir försenad idag" och så gjorde man det.

Vi fick naturligtvis lära oss hur man skulle svara i telefonen. Och jag tycker inte att det är lathet från lärarna, snarare ett sätt att se till så att det är någon som svarar, i de fall samtalet annars gått till röstbrevlådan.

Jag tycker nog att du reagerar lite väl starkt. Okej att hon borde ha presenterat sig ordentligt, men man ser väl ändå till att man har rätt person innan man ger sitt meddelande?

(Sedan kan jag tänka mig att du kanske inte frågade Varför svarar du i telefon då? på ditt allra trevligaste sätt )

Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Kajee

Eftersom det händer att saker kommer på tal i telefonen ibland som eleverna inte ska känna till om varandra så är det inte riktigt ok att elever svarar tycker jag. Vi är väldigt noga med att inte prata med föräldrar när elever är närvarande (om det nu inte gäller det egna barnet och man ringer hem för att eleven är sjuk eller nåt sånt), På samma sätt släpps inte heller elever eller föräldrar in i personalrummet eftersom det är en sfär där elevprat lätt förekommer.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Hickupp
    livet leker skrev 2010-11-11 11:56:30 följande:
    ..Jag ringde till skolan i går för att jag hade en fråga, det svarade en tjej som jag anade var elev, men eftersom hon svarade så drog jag hela ramsan vem jag är o min fråga blabla..

När jag pratat klart säger hon: Nä jag vet inte -vänta ska du få prata med en lärare. Så sa jag: Varför svarade du då i telefonen? -För att ingen annan kunde svara. OK sa jag.
    ...
    Har skolan denna policy så måste de också instruera barnen i hur de skall svara i telefon. Eftersom eleverna varken har kunskap eller mandat att svara på frågor så skall ju deras uppgift endast vara att ta namn nummer så en lärare eller annan skolpersonal kan ringa upp eller hämta dem till telefonen. Ett sådant samtal kan ju lätt gå väldigt fel om eleven får info om andra elever de inte skall ha eller om de ger fel svar. Likaså, så får man ju vara beredd på alla möjliga samtal när man svarar i telefon, du var stressad och irriterad och ja, det får man räkna med och det bör ju eleverna också vara förberedda på.

Jag tycker inte att detta är en bra idé från skolan.
  • neelliee
    Majuni skrev 2010-11-13 12:26:18 följande:
    Menar du att det är fel att skolan tränar barnen i att ta ansvar för rutinuppgifter som avdukning, städning etc? Heja curliggenerationen... eller inte. Jag vill iaf att skolan hjälper barnen att bli självständiga.
  • neelliee

Snacka om att skap problem där inga problem finns. Stackars arma lärare som inte kan göra NÅGOT rätt. Att ett barn svarar i telefon, jag kan ärligt inte se felet med det. Visst ska man hjälpa barnen att uttrycka sig vettigt när de svarar - men det är BARN. För vissa barn är det ett stort steg att alls våga svara i telefon och även den mest väldrillade unge kan göra misstag.

För övrigt kan jag meddela att lärare och fritidspersonal har ett arbete att utföra när de är på jobbet. Det är inte alltid man kan gå ifrån för att diskutera i telefon, tvärt om är man oftast inne i något som kräver uppmärksamhet och tid. Att ta ett snabbt meddelande är självklart en sak, men vill man PRATA med personalen får man boka in en tid. Att ringa och förvänta sig att personalen ska kunna diskutera ett problem på momangen är rätt respektlöst, så gör man ju knappast med läkare, tandläkare, veterinärer, hårfrisörskor och andra man ringer.

Och även snabba frågor - är man mitt i en samling, konfliktutredning, behöver punktmarkera ett argt barn, tröstar någon, är i en avgörande situation med ett barn (t.ex. ett jätteblygt som PRECIS håller på att bestämma sig för att våga sjunga i samlingen), då får föräldrarnas frågor vänta. Svaret på d e flesta frågor finns att hitta i skolans infoblad/veckobrev/på hemsidan osv. eller så är de inte så akuta att de inte kan vänta till hämtning eller nästa dag. Naturligtvis ska vi prata med föräldrar och svara på frågor, men vissa verkar tro att vi har ständig föräldrajour och alltid tid till långa diskussioner...

• neelliee
    livet leker skrev 2010-11-12 09:28:09 följande:

Jag tycker också att det var onödigt. Det är inte din sak att skälla ut andras barn... flickan kanske blivit ombedd att svara i telefon?
  • neelliee
    M C skrev 2010-11-11 11:57:48 följande:
    Jag skulle inte bli ag, men jag tycker det luktar latarsle till lärare.

Latarsle? Att man inte kan svara i telefon beror på att man JOBBAR - är med barnen, kanske tröstar någon, reder ut en konflikt, hjälper någon att samla sin uppmärksamhet, lyssnar på någon, leder en lek, övervakar en arg med dålig impulskontroll...

Blir så sjukt less på föräldrar som å ena sidan tror att lärare kan släppa allt de har för händer för att prata med föräldrar och å andra sidan skäller ut skolpersonal  för att inte se barnen tillräckligt, inte klara av att reda ut konflikter, hantera busiga barn, stötta tysta barn...

Hur tänker ni där?

• livet leker
    neelliee skrev 2011-01-04 12:46:57 följande:
    Menar du att det är fel att skolan tränar barnen i att ta ansvar för rutinuppgifter som avdukning, städning etc? Heja curliggenerationen... eller inte. Jag vill iaf att skolan hjälper barnen att bli självständiga.
    jojo fast detta handlar om sekretess, om man dukar av ett bord är inte riktigt samma sak..
  • neelliee
    livet leker skrev 2011-01-04 20:24:36 följande:
    jojo fast detta handlar om sekretess, om man dukar av ett bord är inte riktigt samma sak..
    Nä, det handlar inte om sekretess. Föräldrar lyder inte under tystnadsplikten och barnet blir inte inblandat i NÅGOT sekretessbelagt bara för att det svarar i telefon. Det är ju knappast så att skolpersonalens sekretessbelagda kunskap sitter fast i telefonluren... Enda sättet för barn att få reda på olämplig information genom att svara i telefon är att föräldern berättar det olämpliga i telefonen. Vilket i så fall är oansvarigt av FÖRÄLDERN för det finns alltid risk att någon som inte ska veta något om det hemliga svarar. En timanställd vikarie, t.ex. Eller en lärare från en annan avdelning som avlastar några timmar pga personalmöten. Vill man inte att informationen man har att dela sprids, så kontrollerar man ju vem man pratar med INNAN man hasplar ur sig allt. Vilket är rutin när man ringer från myndigheter eller sjukvård. Risken att en skolpsykolog eller BUP-anställd skulle göra en sådan tabbe är minimal, om det nu är det man oroar sig för. Föräldrar är vuxna människor och får ta LITE ansvar själva, om de nu är så oroliga för information ska komma ut. Jag i min enfald trodde att det var fullständigt självklart att man kollade av vem man pratar med innan man framför ett känsligt ärende,så självklart att det inte ens behöver påpekas...

Och svåra och sekretessbelagda ärenden diskuterar man inte heller i telefon på det sättet, genom att ringa upp utan att ha bestämt tid och bara rabbla ur sig allt på en gång. Ska man diskutera känsliga ärenden måste personalen kunna prata ostört, dvs gå in i ett rum dit det inte kommer barn, och dessutom ha TID att prata om det allvarliga.
  • Norrskenet

Jag är lärare o jobbar på flera skolor o har aldrig varit med om att eleverna FÅR ens svara i telefonen. De får ANVÄNDA telefonen till att ringa om de ber om lov. Om ingen lärare kan svara så får det helt enkelt ringa. Det är helt enkelt svårt att få tag på lärare per telefon...

• livet leker
    Norrskenet skrev 2011-01-04 23:43:28 följande:
    Jag är lärare o jobbar på flera skolor o har aldrig varit med om att eleverna FÅR ens svara i telefonen. De får ANVÄNDA telefonen till att ringa om de ber om lov. Om ingen lärare kan svara så får det helt enkelt ringa. Det är helt enkelt svårt att få tag på lärare per telefon...
     Tycker jag är bra
Svar på tråden Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?