• JaneDoe10

Om man vet att man har stor risk att få ett sjukt barn...

Jag har många gånger funderat när jag sett på TV eller läst här på familjeliv angående genetiska sjukdomar. Det förekommer ju faktiskt att man som par eller som enskild person i ett par bär på en sjukdom som medför svår utvecklingsstörning eller t om sjukdomar som är oförenliga med liv. Någonstans läste jag om ett par som väntade barn och det var 50%chans att barnet skulle ärva pappans särskilda cancerform.

Är det inte att plåga sig själv att behöva göra flera sena aborter eller att riskera att få ett barn som blir svårt sjukt och kanske inte överlever länge efter födseln? Självklart tycker jag att alla människor ska ha rätt att ha barn, missförstå mig inte, men vore det inte trevligare för föräldrarnas del om man använde sig av äggdonation om problemet ligger hos mamman eller spermiedonation om det ligger hos pappan?

Blir man ens erbjuden de alternativen i sjukvården? Och ni som har de här problemen, skulle ni vilja använda er av det alternativet om det fanns?

Jag vill poängtera att jag INTE dömer någon, jag tycker bara så synd om de som behöver göra abort efter abort efter RUL...

♥ Vecka 22 ♥ BF 19 Mars ♥
  • Svar på tråden Om man vet att man har stor risk att få ett sjukt barn...
  • Dr Mupp

Jag tycker det vore bättre med selektiv IVF isåfall. Man gentestar embryona och sätter bara in dem som saknar generna för sjukdomen. Då är barnen biologiska och man slipper ora sig för sjukdomen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • JaneDoe10
    Dr Mupp skrev 2010-11-11 16:48:40 följande:
    Jag tycker det vore bättre med selektiv IVF isåfall. Man gentestar embryona och sätter bara in dem som saknar generna för sjukdomen. Då är barnen biologiska och man slipper ora sig för sjukdomen.
    Ja, är det en möjlighet så måtte ju det vara det allra bästa alternativet!
  • Här och nu

Fast om barnet har en utv.störning kan man inte se på ul. Förutom ds o då behöver man inte göra abort om man inte vill. Inte om barnet har cancer heller eller är dödssjukt. Man kan gå tiden ut ändå o se om det går att behandla.

• Selfish Geene

För mig är det viktigt att få biologiska barn, även om det innebär plågsamma missfall och sena aborter.

Med facit i hand har det absolut varit värt det.

(har blivit erbjuden äggdonation, men inte PGD då våra odds för lyckad behandling anses alltför dåliga) 

• Cinza

Det går ju att göra moderkaksprov och då blir aborterna inte så sena. PGD är helt klart ett alternativ men chansen att det skall ta sig på de försök man får gratis är ofta väldigt liten om jag förstått det hela rätt. Jag har en god vän med denna problematik och de har fått rådet att försöka på egen hand för trots en 25% risk att barnet är sjukt är det deras största chans att få ett frisk barn.

• Här och nu

Fast det är ju väldigt ego att bli gravid o abortera pga. man nödvändigt ska ha biologiska barn.

• JaneDoe10

Jag tycker främst att det ska vara så jobbigt att gå i 11 veckor och hoppas på att man kommer att få barn, och sedan göra ett moderkaksprov och få missfall av det eller bli tvungen att göra en abort. Men jag respekterar absolut de som vill göra så, själv skulle jag gärna använda mig av äggdonation i det läget, för jag skulle inte tycka att det var så roligt att "få drömmen krossad" gång på gång..

• Siamojsen

Man är vâl medveten om riskerna innan man försôker bli gravid så jag tycker det âr upp till var och en att ta risken och avgöra om de kan ta sorgen om fostret âr sjukt.

Visst finns PGD men det ges inte till alla och har inte så stor chans att lyckas alltid

• Cinza
    JaneDoe10 skrev 2010-11-13 16:34:18 följande:
    Jag tycker främst att det ska vara så jobbigt att gå i 11 veckor och hoppas på att man kommer att få barn, och sedan göra ett moderkaksprov och få missfall av det eller bli tvungen att göra en abort. Men jag respekterar absolut de som vill göra så, själv skulle jag gärna använda mig av äggdonation i det läget, för jag skulle inte tycka att det var så roligt att "få drömmen krossad" gång på gång..
    Nej, det är verkligen ingen rolig historia. Jag har sett på nära håll hur uppslitande det kan vara. Dock så har jag full förståelse för att man vill ha biologiska barn. Det vill jag ju själv...

I de fallen där risken är 25% att barnet är sjukt så är ju oddsen de samma som för missfall. Risken att få drömmen krossad finns alltid ändå. Så tänker jag men jag förstår absolut hur du tänker också.
  • Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-11-13 16:08:26 följande:
    Fast det är ju väldigt ego att bli gravid o abortera pga. man nödvändigt ska ha biologiska barn.
    Alla som skaffar biologiska barn istället för att adoptera ett barn som redan finns är ego.
  • Här och nu

Eftersom det inte finns tillräckligt många barn som är klara för adoption, är man istället mer ego om man vill adoptera fast man kan få barn på annat sätt. Jag ville också helst ha iaf ett biologiskt, men inte till varje pris. Har 2 biologiska varav ett med handikapp o hade inte valt bort det, om jag vetat om handikappet när han låg i magen. Autism som han har är absolut förenat med värdigt liv.

• Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-11-14 09:27:47 följande:
    Eftersom det inte finns tillräckligt många barn som är klara för adoption, är man istället mer ego om man vill adoptera fast man kan få barn på annat sätt. Jag ville också helst ha iaf ett biologiskt, men inte till varje pris. Har 2 biologiska varav ett med handikapp o hade inte valt bort det, om jag vetat om handikappet när han låg i magen. Autism som han har är absolut förenat med värdigt liv.
    Att inte välja att vänta på ett adoptivbarn är också ett egoistiskt beteende.

Jag vill också ha biologiska barn, inte till varje pris, men jag är kanske beredd att betala ett högre pris än du!?

• Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-11-14 09:27:47 följande:
    , är man istället mer ego om man vill adoptera fast man kan få barn på annat sätt. Jag ville också helst ha iaf ett biologiskt, men inte till varje pris.
    Hur är det inte "ego" att skaffa biologiska barn? För vems skull gör du det om inte för din egen?
  • Här och nu

Finns en hel del som inte blir godkända för adoption. Kan räcka att man haft en depression i tonåren eller t ex ADHD. T.o.m att man har litet släktmässigt nätverk.

• Här och nu

Sen har en hel del inte råd att adoptera.

• Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-11-14 09:46:18 följande:

Finns en hel del som inte blir godkända för adoption. Kan räcka att man haft en depression i tonåren eller t ex ADHD. T.o.m att man har litet släktmässigt nätverk.

Det är fortfarande "mer ego" att skaffa barn än att avstå.
    (varífrån kommer iden om att det är fel att vara "ego"?) 
Svar på tråden Om man vet att man har stor risk att få ett sjukt barn...