Om man vet att man har stor risk att få ett sjukt barn...
Jag har många gånger funderat när jag sett på TV eller läst här på familjeliv angående genetiska sjukdomar. Det förekommer ju faktiskt att man som par eller som enskild person i ett par bär på en sjukdom som medför svår utvecklingsstörning eller t om sjukdomar som är oförenliga med liv. Någonstans läste jag om ett par som väntade barn och det var 50%chans att barnet skulle ärva pappans särskilda cancerform.
Är det inte att plåga sig själv att behöva göra flera sena aborter eller att riskera att få ett barn som blir svårt sjukt och kanske inte överlever länge efter födseln? Självklart tycker jag att alla människor ska ha rätt att ha barn, missförstå mig inte, men vore det inte trevligare för föräldrarnas del om man använde sig av äggdonation om problemet ligger hos mamman eller spermiedonation om det ligger hos pappan?
Blir man ens erbjuden de alternativen i sjukvården? Och ni som har de här problemen, skulle ni vilja använda er av det alternativet om det fanns?
Jag vill poängtera att jag INTE dömer någon, jag tycker bara så synd om de som behöver göra abort efter abort efter RUL...