• southernbelle

Är du omskuren?

Jag har följt en annan tråd nu i flera veckor och har blivit lite nyfiken på hur män som är omskurna ser på denna debatt. Min man är omskuren, våran son är det inte. Min man har aldrig haft några som helst problem med att han är omskuren och dom flesta män i min närhet är omskurna och dom har inte heller haft några problem. Vi valde att inte skära om våran son för att det är ett ingrepp som innebär risker och jag vill inte utsätta mitt barn för dessa risker precis som jag aldrig skulle göra hål i min dotters öron osv.

Så nu vill jag höra från dem som är omskurna alt har en man eller son som är omskuren som nyfödd. Till dig som är omskuren har du några problem som är relaterade till ingreppet, känner du bra eller dålig relation (ang detta givetvis) till dina föräldrar som gjorde ingreppet utan ditt medgivande? Andra tankar om detta? Dela med dig av vad du tycker är relevant till ämnet.

Jag vill inte ha en tråd där man diskuterar hurvida det skall vara lagligt eller inte att skära om sina barn, om det är misshandel osv utan jag vill höra från människor som har nära personliga erfarenheter av omskurna män.

• Svar på tråden Är du omskuren?
  • Herrman

Ett PS!
    Till Sara92.
    Du har rätt! Kanske en tanke på att rationalisera och fråga sej
    varför man följer traditioner som är flera tusen år gamla.Och om
    dom verkligen behövs i dagens samhälle.

Men det är upp till var och en att avgöra!

• Sara62
    Herrman skrev 2010-11-19 11:11:10 följande:
    Hej Sara62!
    Du har aldeles rätt i att det är teorier.
    Men tro är också en form av teorier fast dom är nedskrivna för  länge sedan.

Man kan tro på vad man vill,men i botten finns alltid en förklaring till just "varför".
    Vi ska också veta att religion är skapad av människor för att rättleda människor.
    Och de religioner vi har,judendom,kristendom,islam, är skapade för många tusen år sedan
    och sedan bearbetade av människor i olika syften.Man hade också en annan tideräkning före Jesu födelse.Var det inte Sara som blev gravid vid 90 års ålder?Hon lär enligt vissa källor varit
    runt trettio år.Efter våran tideräkning.
    Lagar och regler är skrivna av människor för människor.

Du är salig i din tro,och det ska du vara!Själv föredrar jag att tro på att det finns ett högre
    väsen,Gud?.Det räcker för mej.

Kan ge dej en liten historia nu när vi ändå är ifrån ämnet.

En nygift tjej skulle stå för sin första jul,med mat och allt.Skinkan iordningställd för att
    sättas in i ugnen.Precis innan hon sätter in den,Skär hon bort en bit på ovansidan.Hennes
    make undrar varför.Jag vet inte svarar hon,min mamma gjorde alltid så.
    Maken blev nyfiken och frågade sin svärmor.Javisst svarade hon,det är nödvändigt! Men varför? Svärmodern ringer till sin mamma och frågar varför man egentligen ska skära bort en bit på skinkan.Hon i sin tur blev tveksam och åkte till ålderdomshemmet och frågade Sin mor.
    Jo,svarade den gamla damen.Det var så att ugnen i järnspisen hemma var så låg att skinkan
    gick inte in.Därför skar jag alltid bort överdelen för att få in den i ugnen.    En tradition skapad! 
    Hej Herrman!

En av anledningarna att jag valde nicket "Sara" när jag registrerade mig här är just att jag hade tankar om att skaffa ett barn till, fast jag var 40+.

Frågan om "varför" är intressant. För mig är det bud - en mitzvah - vi fått från Gud. Inte något som är "skapat av människor för att rättleda människor". Bevarat i muntlig (Talmud) och skriftlig (Torah) tradition. Judendomen är en diskuterande och ifrågasättande religion, så frågorna om "varför" och alla sorters teorier är stötta och blötta i årtusenden.

Och faktiskt - om man får raljera - så står det ingenstans i Torah eller Talmud om t ex våra matregler en fotnot: "obs! Detta gäller bara tills ni har uppfunnit kylskåpet".

Kvar står teori mot tro. Jag omfattar tron och diskuterar teorierna. Teorierna kan inte presenteras som en sanning. Inte tron heller - men då är vi ju vid just vad det handlar om, vad man tror på. För mig står min tro fast. För andra inte. Men jag applicerar inte min tro som en sanning på andra, och jag vill gärna få den respekten att man inte applicerar sina teorier som sanning på mig.

Shalom,
     "Sara"
  • Sara62
    Herrman skrev 2010-11-19 11:16:18 följande:
    Ett PS!
    Till Sara92.
    Du har rätt! Kanske en tanke på att rationalisera och fråga sej
    varför man följer traditioner som är flera tusen år gamla.Och om
    dom verkligen behövs i dagens samhälle.

Men det är upp till var och en att avgöra!
    Precis. Och som jag sa ovan - det diskuteras flitigt inom min religion. Det är en av de saker som gör den spännnde.
  • Sven Erik Johansson
    Sara62 skrev 2010-11-18 22:32:04 följande:
    Alla de här teorierna är just det; teorier.
    Om man anser att detta är anledningen till dessa bud och förbud, ja då kan man ju också rationalisera varför man inte behöver följa dem.

Om man är troende är det inget annat än teorier, gjorda av människor.
    Vilka anser du är skälen att tro att Gud idag faktiskt förväntar sig
    religiös omskärelse av de pojkar som skall vara med i Guds
    församling?

Jag förstår att det ingår i din tro, men tron i sin tur måste ju
    grundas på något.
  • Sara62
    Sven Erik Johansson skrev 2010-11-24 12:18:06 följande:
    Vilka anser du är skälen att tro att Gud idag faktiskt förväntar sig
    religiös omskärelse av de pojkar som skall vara med i Guds
    församling?

Jag förstår att det ingår i din tro, men tron i sin tur måste ju
    grundas på något.
    Jag har besvarat den här frågan väldigt många gånger. Tydligen duger mina svar inte, eftersom du fortsätter fråga.
    Jag kan tyvärr inte göra något åt det.

Dessutom hör det inte hemma i den här tråden.
  • Sven Erik Johansson
    Sara62 skrev 2010-11-24 14:27:41 följande:
    Jag har besvarat den här frågan väldigt många gånger. Tydligen duger mina svar inte, eftersom du fortsätter fråga.

Det har ju dock en klar koppling till just varför religiösa omskärelser görs.
    Jag förnekar inte att Israels folk många gånger varit Guds redskap ,
    att Gud talar till människan genom gamla testamentets profeter, vad som 
    sägs om Abrahamns förbund med Gud osv, men jag tror inte att
    religiös omskärelse  är  nödvändigt i Guds församling idag ,
    som omfattar människor av alla folkslag, inte bara Abrahamns barn.
    Jag tror att det är det inre i människan som är viktigast och jag tror
    attman kan vara en Guds lärjunge även som icke omskuren.
  • Anghammarad
    Sara62 skrev 2010-11-24 14:27:41 följande:

Jag vt att det antagligen är svårt, för att inte säga omöjligt, för dig att bortse från din religion men jag vet samtidigt att du är intelligent och välutbildad så jag ber dig försöka tänka dig in i situationen. Du säger att både din son och sonens far var omskurna och inte led något av det och det tror jag på eftersom de antagligen inte har något att jämföra med. Skulle du, om din religion inte hade någon åsikt alls i denna fråga, ändå ha omskurit din son? Om ja, varför? Om nej, varför?
  • Sara62
    Anghammarad skrev 2010-11-24 15:30:58 följande:
    Jag vt att det antagligen är svårt, för att inte säga omöjligt, för dig att bortse från din religion men jag vet samtidigt att du är intelligent och välutbildad så jag ber dig försöka tänka dig in i situationen. Du säger att både din son och sonens far var omskurna och inte led något av det och det tror jag på eftersom de antagligen inte har något att jämföra med. Skulle du, om din religion inte hade någon åsikt alls i denna fråga, ändå ha omskurit din son? Om ja, varför? Om nej, varför?
    Jag tycker att vi tar den här diskussionen (igen!) i en annan tråd. Jag har förmodligen inget svar som duger den här gången heller.
  • Anghammarad

Fast jag vill minnas att ditt svar hela tiden var att det inte var aktuellt att fundera på eftersom din religion påbjöd det.

• Sara62
    Anghammarad skrev 2010-11-25 10:19:51 följande:
    Fast jag vill minnas att ditt svar hela tiden var att det inte var aktuellt att fundera på eftersom din religion påbjöd det.
    Om jag skulle diskutera utifrån att jag skulle bortse från min religion så skulle jag inte längre vara den jag är. Det är en alldeles för hypotetisk fråga.
  • Desertchick

Såg stå upp komikerns Tracy Morgans show häromkvällen på HBO "Black and Blue" , och han beskrev en oomskuren penis som "en k*k med en benvärmare på".

• mercedes 320

hmmm funderar på att göra det,,tycker det e snyggt,,,,vad tycker kvinnor om det,,,,,ska man eller inte,,,,,ops e inte gay

• Anghammarad
    mercedes 320 skrev 2011-02-26 10:59:13 följande:
    hmmm funderar på att göra det,,tycker det e snyggt,,,,vad tycker kvinnor om det,,,,,ska man eller inte,,,,,ops e inte gay
    Jag tycker det verkar vara en bra idé att skära bort en rejäl portion känselceller för att på så sätt minska den sexuella njutningen. Kör på bara.
  • Desertchick
    Anghammarad skrev 2011-02-26 14:05:54 följande:
    Jag tycker det verkar vara en bra idé att skära bort en rejäl portion känselceller för att på så sätt minska den sexuella njutningen. Kör på bara.
    Ja, för precis så är det ju.
  • Sven Erik Johansson
    Desertchick skrev 2011-02-26 16:35:50 följande:
    Ja, för precis så är det ju.
    Det finns män som omskurits som vuxna (så de kan jämföra före o efter) och upplevt skillnaden
    efter en tid som att ha bytt från färg-TV till svartvit TV. jag säger inte att alla omskurna upplever det
    så, men det finns en del som gör det efter ett antal år.

Visst finns det fördelar, tex verkar det vara procentuellt något mindre risk att en omskuren bär på HPV
    som triggar livmoderhalscancer ,MEN den risken kan också sänkas med andra medel 
    än omskärelse, tex med att inte ha många
    sexpartners i livet och genom att INTE RÖKA-eftersom rökning i kombination med HPV
    ännu starkare ökar risken för livmoderhalscancer än  HPV ensamt. Alla som får de farliga typerna av
    HPV får inte cancer , men allt för många får det.

I hårt aidsdrabbade länder rekommenderade väl WHO vad jag minns att omskärelse skulle
    kunna tillämpas som komplement till att minska antalet partners, använda kondom osv osv,
    eftersom en omskuren verkar ha mindre procentuell  risk att smittas vid ett enstaka samlag,
    men det finns också en risk att omskurna tror att de är immuna mot HIV och därmed blir mer
    oförsiktiga.

Jag är EMOT allmän rutin omskärelse av barn, tex religiös omskärelse av barn
    inom islam och judendomen. De får ju inte välja själva.
  • Bella0101

Min pojkvän blev omskuren som bebis och han absolut hatar det. Det har orsakat så mycket problem både psykiskt och fysiskt. Han är jättearg på sina föräldrar för det. Han skäms för hur hans kuk ser ut och han har svårt att lita på människor för att om hans föräldrar inte tycker att han är värd att skydda, vem skulle då tycka att han var det? Han tycker att om man gör operationer på små barn av estetiska/religiösa/traditonella skäl ska man inte ha barn över huvudtaget. Han känner dessutom att hans mamma helt måste sakna modersinstinkter på grund av ingreppet. Han har fått extremt dålig självkänsla och dåligt självförtroende på grund av det här. Sexuellt är ärret problematiskt då ärrvävnaden är så tunn och det blir små sår i den och det blir också svårare med hand jobs om man inte använder stora mänger glidmedel.

• Dannysp

Jag är omskuren som vuxen men enbart av estetiska skäl. Jag är jättenöjd, både med utseende och hur det känns. Personligen är jag emot omskärelse på barn som inte kan samtycka. Att bli omskuren som vuxen eller i övre tonåren då man vet vad det innebär är helt ok för mig. Även såklart medicinska skäl ska rättfärdiga en omskärelse och jag önskar att fler
    män vågar söka hjälp för sina tränga förhudar. 

Svar på tråden Är du omskuren?