• Anonym

Vill inte stanna på dagis

Hej,

min dotter är 2 år och har gått på förskolan i ca 2-2,5 mån. Inskolningen var "normal" och efter 2 veckor vinkade hon hej då själv ifrån lekrummet eller gick till personalens famn och vinkade av mig.
    Nu har vi åkt på ett "bakslag" hon säger redan hemma att hon inte vill dagis, men tar på sig och förbereder sig som vanligt och protesterar inte när vi åker iväg till dagis. Så fort vi kommer in i allrummet på dagis så ska hon upp i famnen och gömma sig. Hon pratar med personalen och säger att hon vill pyssla men bara om mamma är med. Så länge jag sitter jämte går allt OK men så fort jag ska gå så gråter hon, klamarar sig fast vid mig och vill inte.

Jag förstår att detta inte är ovanligt. Men vad kan vi göra? Ska vi börja skola in igen, dvs stanna med henne en stund och se om det går bättre?
    Hon har konflikter med ett annat barn som slår och river henne någon gång och ibland säger hon "inte dagis ****** är dum". Vi har även lämnat henne hos mormor i 5 nätter (hon brukar sova där ibland på helgen sedan hon var 5 månader) innan detta började. KAn något av det påverka??

• Svar på tråden Vill inte stanna på dagis
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Nej det är inte så ovanligt, tyvärr. Barn har konflikter och det är svårt och jobbigt för dem. Prata med pedagogerna och se om de kan hjälpa dem att leka med varandra på ett mer trevligt sätt.
    5 nätter kan vara lång tid. Ditt barn kan känna sig övergivet och det kan vara det som gör att hon inte vill släppa taget.
    Tänk på att inte "lura"henne utan var tydliga och ärliga. - Nu går jag, jag hämtar efter mellis! Jag vill att du ska vara här. Förskolan är bra för dej.
    Ny inskolning tror jag inte behövs snarare kortare lämningar även om hon gråter. Blir lämningen långdragen tänds hoppet att du ska stanna och det blir bara jobbigare längre tid. Var tuff.
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Vill inte stanna på dagis