• pyretochbönan0809

Mamma eller Morsan?

Jag har själv en väldigt klar uppfattning om vad jag tycker och "morsan" för mig är nedvärderande. Min man, däremot, kallar sin mamma för "morsan" ofta när han pratar om henne som 3:e person men inte på ett nedvärderande sätt som så, för jag vet att han inte menar det på det sättet. 
    Jag skulle ALDRIG kalla min mamma för det och jag vill INTE att mina barn ska kalla mig för det.
    Min man är förstående och stöttar mig i att aldrig kalla mig för morsan när han pratar om mig som tredje person inför barnen och det är jag tacksam för.

Vad tycker ni? Och varför?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Mamma eller Morsan?
  • Danneli

Tycker inte att det är nedvärderande alls. Kan det handla lite om dialekter...?

• smurfkola

morsan känns som något taskigt att man inte tycker om den personen, mamma är med respekt

• pyretochbönan0809
    Danneli skrev 2010-11-12 21:07:42 följande:
    Tycker inte att det är nedvärderande alls. Kan det handla lite om dialekter...?
    Jag vet inte....Min man är Skåning...min mamma stockholmare....Jag själv är mer och det stockholmska hållet dialektmässigt...Kanske det ha lite med saken att göra?
  • Selma1966

Jag har nog hört fler män än kvinnor säga morsan, men det kanske är en tillfällighet eller dialektalt. Min mamma sa nog ifrån rätt tidigt för jag minns att det inte var accepterat hemma, även om pappa sa morsan om farmor... 

Själv önskar jag inte att kallas morsan, men samtidigt skulle jag inte ta illa upp om sonen som tonåring sa det - OM han sa det vid alla sammanhang, inkl de goa och rara tillfällena, och inte bara "men morsan, du är för fan inte riktigt klok"  Skrikandes 

• DHF

Mamma så klart, eller mor.

Morsan låter så grovt. 

• pyretochbönan0809

Kul att höra olika åsikter. Flera som har en tanke om det hela?

• Miss Cee

Haha min 60-åriga pappa kallar farmor för morsan, och det är bara vänligt menat :)

I mina öron låter "Morsan" kanske inte så hemskt, men mer som ett gammalt "Modeord" från 70-talet, eller som något småkillar lägger sig till med när de ska låta "coola". Så i mina öron så låter man lite obstinat tonåring om man använder det och därför är det inget för mig.

• norgesessan

Är inte alls nedverdigande för mig.....Typisk tonåren...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Maken använder av och till när man pratar om sin mamma, inte alltid. Han är skåning... Blir lite mer som Mossan.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • TyskMamma

förr ansågs ordet "mamma" också vara nedvärderande, och hur många svenskar anser det idag? Ta bara det exemplet så förstår man snabbt att det kanske inte är så farligt att säga "morsa" om sin mamma..eh... mor menar jag =)

Vacker. Virrig. Vänsterhänt.
  • Bibbidi

Jag avskyr när folk kallar sina mammor för "morsan"! Demon Det låter så hemskt!

Mamma eller mor ska det vá!

• pyretochbönan0809
    TyskMamma skrev 2010-11-22 19:48:26 följande:
    förr ansågs ordet "mamma" också vara nedvärderande, och hur många svenskar anser det idag? Ta bara det exemplet så förstår man snabbt att det kanske inte är så farligt att säga "morsa" om sin mamma..eh... mor menar jag =)
    Men "mor" och "morsa" är ju inte samma ord tycker jag...."Morsa" är mera slang.

Jag håller med om att det har med sättet man säger det på att göra, till en viss del.
Svar på tråden Mamma eller Morsan?