• FinastE2010

Hur mycket kommer jag få ut som ensamstående o egen bostad?

Ja jag o sambon separerade för ett tag sedan och jag bor nu tillfälligt hos min pappa. Trots min låga fp (lägsta) så klarar jag mig ändå eftersom jag äter gratis här hemma etc.

men iaf n 1 jan kommer jag troligen flytta till en lägenhet i andra hand, en bostadsrätt som jag får hyra för 4000 i månaden, vet inte än om det tillkommer el etc. men det antar jag.

Jag tar för tillfället ut bara 5 dagar i veckan för att spara på dagarna men måste sedan när jag behöver försörjningsstöd ta ut alla 7. kommer då ansöka om bostadsbidrag. Någon som vet hur mycket man får? Sen får jag ju även underhåll på 1273 kr och barnbidraget på 1050 kr. Hur mycket kan jag då få i försörjningsstöd? vad är normen?

Undrar även om jag kan begära mer för att jag har en liten kille som äter sjukt mkt? Han är 9 mån.. Och jag har även diabetes typ 1 och behöver därför köpa vissa saker dyrare, som t.ex. fullkornspasta etc för att hålla blodsockret bra. Kan dom ibland ge mer tillägg för sådana ty av "funktionshinder"?

Jag går och är orolig för detta stup i ett att man verkligen kommer gå å knäna tills man kan börja jobba. Kommer söka nytt jobb då jag avslutade mitt jobb precis innan jag blev gravid o planen var ju inte direkt att seprarera.. Planen är att sonen ska börja på dagis när han är 1,6 år, alltså i aug 2011.

Undrar också, om jag skulle jobba extra bara 2 ggr/månad nu när han är 9 mån kommer väl soc göra avdrag för det och betala ut mindre? Vet att man inte får ta t fp när man jobbar o då får jag ju skippa det dom 2 dagarna jag jobbar isådana fall, men soc kräver ju man tar ut alla dagar, någon som kan göra mig lite klokare angående detta?

Tacksam för alla råd och svar jag kan få!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 23:30
    Kan tillägga jag har ensam vårdnad.

• Svar på tråden Hur mycket kommer jag få ut som ensamstående o egen bostad?
  • Bellamella

Jag var i samma sits som du och man får rätt bra med hjälp. Du får bostadsbidrag på 1000-1500 säkert. Men kanske inte om du lever på soc.
    Jag klarade mig på 5 fp-dagar i veckan och hade hyra på ca 4000. Jag fick då bostadsbidrag 1800 tror jag.

sen beror det på hur mkt ditt barn är med pappan. om det är varannan vecka eller varannan helg. Mitt barn är hos pappan varannan helg.

Om du är berättigad till underhållsbidrag eller inte vet jag inte men kolla upp... beror på eran inkomst.
    http://www.socfamratt.se/underhall

läs också
    http://www.famratt.com/underhall/und_berakning.htm

ska du söka det måste du kontakta en advokat. har du inte råd får du rättshjälp även om du inte har hemförsäkring. Googla.

Lycka till!!

• Gotlandsunge

Rätt till underhållsbidrag har du oavsett vad du har för inkomst eller får socialbidrag.
    Du behöver inte kontakta advokat för att få underhåll av försäkringskassan (om det inte är så att barnets pappa bor utanför norden, i så fall krävs advokat i vissa fall, berodende på vilket land pappan bor i).

• FinastE2010

Men det står ju i trådstarten att jag redan är ensamstående och har underhåll?
    Alltså bor barnet hos mig på heltid (9mån) och jag har 1273 i underhåll redan..

• Bellamella
    Gotlandsunge skrev 2010-11-13 23:16:19 följande:
    Rätt till underhållsbidrag har du oavsett vad du har för inkomst eller får socialbidrag.
    Du behöver inte kontakta advokat för att få underhåll av försäkringskassan (om det inte är så att barnets pappa bor utanför norden, i så fall krävs advokat i vissa fall, berodende på vilket land pappan bor i).
    Det är skillnad på underhållsbidrag och underhållsstöd.

Det är underhållsstöd som man har rätt till oavsett... Om du ska ha underhållsbidrag så får du kontakta advokat såvida du och pappan inte kommer överens om summan, vilket man inte altid gör.

Läs länken jag bifogade.
Svar på tråden Hur mycket kommer jag få ut som ensamstående o egen bostad?