• Puma87

Donera till familjen? Men inte till främmande?

Många vill inte donera sina organ för att dom anser att det är deras organ som ingen annan ska ha.
    Men skulle ni kunna donera till en familjemedlem?
    Ja skulle din tex syster behöva en ny njure skulle du donera det då?
    Eller lever (delen man donerar växer ut igen) till sin svåger alt svägerska? 

Jag själv anser att beslutet att donera när jag själv är vid liv är mycker svårare än när man dött och är donator. Men skulle jag vara den bästa matchningen så skulle jag gladligen donera en njure till min familj.

Anser att det är lite dubbelmoral när man aäger att jag skulle inte donera mina organ för att dom är mina ingen främling ska få dom. Men det är inga problem att få från främlingar eller ge till familjen.

Kitty 081003
  • Svar på tråden Donera till familjen? Men inte till främmande?
  • Selfish Geene

jag kommer att donera min ena njure till en främling, donerar blod och benmärg om jag får möjlighet.

När jag är död får läkarna bedöma vem som ska ha mina organ.

Jag förstår att man inte ställer upp som levande donator till någon som inte betyder något för en, ser inget fel i det heller (men om alla som kan tänka sig att donera tex en njure till en familjemedlem även skulle donera till en anonym mottagare skulle ingen behöva vänta på organ) 

• Puma87
    Selfish Geene skrev 2010-11-12 23:57:28 följande:
    jag kommer att donera min ena njure till en främling, donerar blod och benmärg om jag får möjlighet.

När jag är död får läkarna bedöma vem som ska ha mina organ.

Jag förstår att man inte ställer upp som levande donator till någon som inte betyder något för en, ser inget fel i det heller (men om alla som kan tänka sig att donera tex en njure till en familjemedlem även skulle donera till en anonym mottagare skulle ingen behöva vänta på organ) 
    Precis, när jag är död får läkarna ta vad dom vill men inte från mitt ansikte det är det enda "kravet" jag har. Anser att jag inte har någon nytta för organen när jag är död och kan någon annan överleva med mig hjälp så självklart. Då har min död varit värt att dö också. Jag har räddat liv.
    Kitty 081003
  • Selfish Geene
    Puma87 skrev 2010-11-13 00:02:40 följande:
    Precis, när jag är död får läkarna ta vad dom vill men inte från mitt ansikte det är det enda "kravet" jag har. Anser att jag inte har någon nytta för organen när jag är död och kan någon annan överleva med mig hjälp så självklart. Då har min död varit värt att dö också. Jag har räddat liv.
    varför inte ansiktet? (hornhinnorna tex)
  • 1814
    Puma87 skrev 2010-11-13 00:02:40 följande:
    Anser att jag inte har någon nytta för organen när jag är död och kan någon annan överleva med mig hjälp så självklart. Då har min död varit värt att dö också. Jag har räddat liv.
    Kan bara hålla med...!
  • hervor

Som levande är det inte så enkelt att "bara" donera. De flesta kan klara sig med bara en njure - eller t om en halv njure - men det kräver ofta en mer begränsad livsstil.

Och skulle den enda njure man har, paja på äldre dar... Ja, då står man där. Utan "reserver"

Således är det stor skillnad på döda och levande donatorer. Att de flesta bara vill donera till sina partners eller barn - om det krävs för att rädda deras liv - är därför inte så konstigt. Det är trots allt ett operativt ingrepp man gör, med allt vad det innebär för resten av livet. Det är inte så enkelt som att lämna blod direkt. (Det tycker jag att fler "borde" göra, som uppfyller hälsokraven för det, men man kan förstås inte tvinga nån...)

• hervor
    NoKnock Angleton skrev 2010-11-13 00:05:17 följande:
    Mig kan de ta ifrån död som levande.
    Levande???

Så länge du lever, behöver du de flesta av dina organ själv. Donation bör vara ett väl övervägt beslut och man måste till fullo förstå vad det innebär. Post-mortem donation är självklart en annan sak.
  • Puma87
    Selfish Geene skrev 2010-11-13 00:04:15 följande:
    varför inte ansiktet? (hornhinnorna tex)
    Har opererat ögonen 2gånger så dom lär nog inte ta mina hornhinnor men jag känner mig inte bekväm med att domn ska ta något från mitt ansikte
    Kitty 081003
  • Selfish Geene
    Puma87 skrev 2010-11-13 06:50:03 följande:
    Har opererat ögonen 2gånger så dom lär nog inte ta mina hornhinnor men jag känner mig inte bekväm med att domn ska ta något från mitt ansikte
    Du kommer att grävas ner eller brännas upp, tror du att din bekvämlighet hänger på att du eldas upp med ansiktet intakt?
  • Tygtiiger

Till min son skulle jag donera allt jag kunde utan att blinka. En njure eller en bit lever skulle jag nog dessutom ge till min mor eller man, men ingen annan.  Benmärg är jag för feg för att donera och skäms något oerhört för det.

Men när jag är död får de ta allt som kan vara till glädje för någon annan!

Krupke, we've got problems of our own!
  • hervor

Blod kan alla donera, som är friska och inte har sprutskräck.

Jag skulle gärna se att fler gjorde det - det behövs! Men att "tvinga" skulle vara djupt kränkande eller oetiskt, just för att alla kanske inte klarar av det.

Vi har ett samhälle där varje människas rätt till sin egen kropp, trots allt vägre tyngre än rätten till liv. (Detta återspeglas i allt från aborträtten till organdonationer etc). Inte ens efter döden är man "tvungen" att donera, utan man väljer själv (på förhand). Ibland kan jag tycka att det är lite dumt - jag menar, personen är ju ändå död. Men jag inser att man någonstans, måste respektera människors olika livsåskådningar här.

• Selfish Geene
    hervor skrev 2010-11-13 13:11:35 följande:
    Blod kan alla donera, som är friska och inte har sprutskräck.

Jag skulle gärna se att fler gjorde det - det behövs! Men att "tvinga" skulle vara djupt kränkande eller oetiskt, just för att alla kanske inte klarar av det.

Vi har ett samhälle där varje människas rätt till sin egen kropp, trots allt vägre tyngre än rätten till liv. (Detta återspeglas i allt från aborträtten till organdonationer etc). Inte ens efter döden är man "tvungen" att donera, utan man väljer själv (på förhand). Ibland kan jag tycka att det är lite dumt - jag menar, personen är ju ändå död. Men jag inser att man någonstans, måste respektera människors olika livsåskådningar här.
    Jag håller med om att ett fritt och modernt samhälle aldrig får kränka människans rätt till sin egen kropp, vare sig före eller efter döden.

Jag accepterar att människor väljer att inte donera sina organ efter sin död, men min respekt får dom aldrig! 
  • Puma87
    Selfish Geene skrev 2010-11-13 09:46:42 följande:
    Du kommer att grävas ner eller brännas upp, tror du att din bekvämlighet hänger på att du eldas upp med ansiktet intakt?
    Jag vill inte donera något från mitt ansikte för jag är inte bekväm med det. Jag vill inte det helt enkelt men allt annat får dom gladligen ta.
    Kitty 081003
Svar på tråden Donera till familjen? Men inte till främmande?