• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du sära för Hans Majestät Konungen?
  • Mara
    Mara skrev 2010-11-14 20:26:37 följande:
    Undrar om den oäktingen skulle få namnet Bernadotte? Och skulle oäktingen kunna titulera sig prins eller prinsessa? Och hur mycket underhåll skulle man få av kungen? Och skulle han ta barnet varannan helg eller varannan vecka?
    Är det någon som har svaret på mina frågor? Jag är nyfiken
  • Rikard

Hej allmänhet!

Jag skriver anonymt idag, eftersom detta är lite känsligt. Eller rättare sagt så låter jag min hovsekreterare skriva eftersom jag lider av lätt ordblindhet.

Det är sorgligt att så många av undersåtarna inte är beredda att ställa upp för sin konung, såsom han ställer upp för dem. Det är verkligen inget fel på majestätets resning. Men detta är kanske något man får finna sig i när man börjar bli till åren och till yttermera visso är det glädjande att se att det ändå finns undersåtar som är beredda att grensla en gammal monark. Ni är välkomna att anmäla er till hovförvaltningen.

Angående lösningar med varannan vecka och dylikt om det skulle bli oäktingar vill jag påminna om den gamla sedvänjan att en konungs utomäktenskapliga barn automatiskt blir högadliga.

Vänliga hälsningar
    En anonym kung 

• myopinion

Röstar Nej, för han är för gammal för min smak.. är man yngre än någons barn så är det bara weird. ;)

• Lavish
    Mara skrev 2010-11-15 16:47:04 följande:
    Är det någon som har svaret på mina frågor? Jag är nyfiken
    Oäktingen skulle inte heta Bernadotte och inte tituleras prins eller prinsessa. Den moderna kungliga historien är späckad med oäktingar varav vissa fortfarande lever. Om kungen skulle ha sitt barn varannan helg kan man förståss inte veta men om vi skulle slå vad skulle jag tippa på NEJ! På sin höjd kommer kungen och klappar lillen på huvudet när denne ska sändas iväg på internat.

Bernadotte är inte som man kan tro ett efternamn. Den kungliga familjen saknar efternamn.  Det är dynastins namn. (Dynastin ingår inte en oäkting i)
  • Inger Rozén
    Bernadotte [-då'tt] är en släkt som härstammar från det lilla pyreneiska berglandet Bearn. Huset Bernadotte härstammar från Jean Baptiste Bernadotte (1763-1844), marskalk av Frankrike, furste av Pontecorvo och sist under namnet Karl XIV Johan, kung av Sverige och Norge. Huset Bernadotte har regerat Sverige sedan 1818, och Norge mellan 1818 och 1905
    Nä ungen skulle inte få heta Bernadotte!Det finns ju många oäktingar ute i landet!.
  • Inger Rozén

Anfader till kungen,Jean,Bernadotte hade en älskarinna,Mariana Koskull!Som gifte sig Lewenhaaupt.Nog kunde gubbarna på den gamla god tiden.

• Inger Rozén
    Jungblom skrev 2010-11-15 15:57:46 följande:
    Nej, jag tycker inte att han är snygg... då tar jag hellre prinsen
    Om jag vore ung!Helt klart.
  • lunah
    Jungblom skrev 2010-11-15 15:57:46 följande:
    Nej, jag tycker inte att han är snygg... då tar jag hellre prinsen
    Haha.. fanns det alternativet? ;)
  • Inger Rozén
    {#emotions_dlg.flower}Men jisses!Gubben är gift.Hellre då sonen!
  • hervor

Nej, kunden är minst 20 år för gammal för min smak. Samt verkar inte alls vara min typ.

Hans son skulle jag däremot kunna tänka mig

Men inte för att han är prins (jag är för republik), utan för att han ser rätt bra ut, faktiskt. Inte den snyggaste killen i världen kanske, men absolut inte den fulaste heller. Dessutom verkar han lite konstnärlig o så. Så är han trevlig och charmig, varför inte?

Carl-Philip är mer min "typ" (rent utseendemässigt osv) än t ex Daniel Westling

• hervor

Haha, "kunden"! Jag menar förstås "kungen"

Svar på tråden Skulle du sära för Hans Majestät Konungen?