• wantababy

hur gör man nu? faderskapet och närståendeadoption

Som rubriken lyder, hur gör vi nu ?

vi väntar vårat andra barn som är gjort igenom heminseminering, Donatorn är öppen för allt dvs att ta på sig faderskapet mm

hur gör man detta smidigast?
    ska han ta på sig faderskapet för att sedan ge sitt godkännande så jag kan adoptera den lille eller ska man låta det vara fader okänd ?

Den lilla beräknas komma i Maj 2011 och vi tänker så att vi vill göra det så smidigt som möjligt och att det hela inte ska dra ut på tiden

• Svar på tråden hur gör man nu? faderskapet och närståendeadoption
  • Manchester

Vad som går snabbast och smidigast vet jag tyvärr inte. Dock görs alltid en faderskapsutredning om den biologiska mamman uppger att fadern är okänd. Finns det ett intyg från exempelvis en utländsk inseminationsklinik där donatorn står som okänd så läggs utredningen ned genast, men i ert fall vill nog soc undersöka lite mer. Det verkar ju lite misstänkt att ni skulle ha gjort privat inseminering utan att veta vem killen är. Hur lång tid det tar och hur mycket jobb de lägger ned i ett fall som ert vågar jag dock inte säga. Däremot hoppas jag att ni väljer att låta donatorn ta på sig faderskapet innan adoptionen går igenom. Då kommer det alltid att finnas papper på vem som är biologisk pappa. Han kommer förstås aldrig att vara en förälder på riktigt, men han är ändå en del av ert barns ursprung. Just nu känns det kanske så självklart att ni inte anser er behöva några papper på det, men det kan ändras. Vad händer om ni tappar kontakten med bio-pappan och barnet sedan om tjugo eller trettio år vill veta mer om honom, kanske rentav träffa honom? Tänk om det händer er något och ni är den enda länken till barnets (halva) biologiska ursprung?

Hoppas att det är OK att jag lägger mig i, trots att jag själv inte lever i en regnbågsfamilj. Jag är däremot adoptivförälder och hyggligt insatt i frågor som rör adoption, inklusive barnets rätt att veta så mycket som möjligt om sitt ursprung. Dessutom sitter jag i en socialnämnd och tar därmed då och då del av faderskapsutredningar, bl a många där barnet är tillkommet genom insemination, men då brukar det ha skett på en klinik.

• sahara sahara

Det snabbaste och smidigaste måste vara att donatorn tar på sig föräldraskapet och sen ger sitt samtycke till adoptionen. Ibland kan det ta tid att få en faderskapsutredning nedlagd med "fader okänd" om det inte finns ett klinikkvitto att visa upp. Även med ett klinikkvitto kan det ta tid. (För oss tog det sex månader... Många ärenden, sjukdom, semester, inställda nämndmöten...) Med en känd "pappa" kan han bara skriva på faderskapet och det går på nolltid.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Apolline

Jag skulle också rekommendera att ni berättar vem donatorn är och du sedan gör en närståendeadoption, helt enkelt för att jag tror att det går snabbast och därmed är säkrast.
    Att ni skulle ha använt er av en helt anonym donator som på inget sätt går att spåra tror jag inte utredaren köper i första taget, och att säga att din fru hade ett one night stand kanske gör det svårt att i adoptionsutredningen hävda att man har ett stabilt förhållande och planerade barnet gemensamt.
    Förbered så mycket som möjligt innan bara, så kan det förhoppningsvis gå hyfsat snabbt.

Förresten donatorns uppgifter framgår väl inte av barnets personbevis efter att närståendeadoptionen gått igenom? Och framgår det vilken mamma som fött barnet om man gått via landstinget? Lite nyfiken bara...

• wantababy

ingen aning om hans uppgifter kommer att stå med på personbeviset,
    tror inte att det står vem som fött fram barnet, det gör inte det på vårat iallafall och vi har en pojke som vi fått genom landstinget

• Kronärtskocka
    wantababy skrev 2010-11-19 22:30:16 följande:
    ingen aning om hans uppgifter kommer att stå med på personbeviset,
    tror inte att det står vem som fött fram barnet, det gör inte det på vårat iallafall och vi har en pojke som vi fått genom landstinget
    På det registerutrag vi har fått från Skatteverket efter barnets födelse ang. gemensam vårdnad står det Modern samt Fadern eller Förälder. Så jag som inte har fött barnet har mitt namn under fadern eller förälder.

Jag har inte närståendeadopterat men tror som de andra, att ni ska vara öppna om hur barnet har blivit till för att det då förhoppningsvis ska gå snabbare. Sedan har jag till minnes någon annan tråd här under förälder och närståendeadoption att en del tipsar om att man kan skicka in adoptionshandlingarna innan det är klart med faderskapet.
Svar på tråden hur gör man nu? faderskapet och närståendeadoption