"Såklart att du är fin, du är ALLTID fin!"
Jag läste en blogg igår och reagerade på en sak... Tänkte kolla om det bara är jag eller om flera tänker som jag.
Bloggerskans 3-åriga dotter frågade sin mamma "Är jag fin?", och mamman hade svarat "Såklart du är det, du är alltid fin!". Sen hade dottern frågat "Målar jag fint!", och svaret hade blivit i princip detsamma "Men såklart, allt du målar är fint!".
Är inte det väldigt typiskt "mamma-snack"?? Och ser inte barnet igenom det ganska snart? Är det inte näst intill ganska elakt att "lura" barnet på det sättet?
Jag är aspergare och tänker på ett lite "speciellt" sätt, det kanske är därför jag reagerar. Men en av mina svårigheter är såna här sociala koder, sånt man säger för att "man ska". Jag kanske anses oartig men jag frågar ytterst sällan folk sådär i förbifarten "Hur är läget??" för att 1. Antingen bryr jag mig faktiskt inte, eller 2. Personen svarar "Bara bra!" oavsett så varför då ens fråga?? Personligen lärde jag min ganska snart att vill jag ha ett ärligt svar angående någonting så är det inte mina föräldrar jag ska fråga.
Och lite så känns detta. Varför "lura" i sitt barn att den ALLTID är perfekt och ALLT den gör är helt perfekt?? (Även om man som förälder säkerligen tycker det, men inte vidare objektivt..!). Därmed inte sagt att man ska trycka ner barnet, men i alla fall kunna nyansera.
Jag tänkte skriva en kommentar, men någon hann före, och den kommentaren bemöttes inte vidare positivt...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 11:07
Jag lägger till lite i ts som jag upptäckt nog är väsentligt:
Inlägget gick ut på att flickan fått höra på dagis att hon var ful och att hon ritade fult. Vilket även jag kan tycka är förjävligt att sånt ens noteras bland barnen när man är 3 år, men nu är det som det är.
Men jag tänker att det borde kunna bli ganska kortslutning med så dubbla budskap så tidigt, tillslut vet man inte vad man ska tycka och tänka.
Och som sagt, inte ska man säga "Näe, du är faktiskt inte vidare söt..."...
Ingen har sagt att det ska vara lätt... :)