• Blivande Lundamammor

Ta ut föräldradagar som ej juridisk förälder?

Hur fungerar det? Och fungerar det överhuvudtaget?

Vår adoption har inte gått igenom än och min fru känner sig lite sugen på att ta ut några eventuella föräldradagar snart(då jag inte tar full vecka finns det några dagar kvar till henne). Någon som gjort detsamma och hur gick ni tillväga med försäkringskassan? 

• Svar på tråden Ta ut föräldradagar som ej juridisk förälder?
  • Pulo

Eftersom ni är gifta kan du överlåta dagar till din fru!  Det finns en blankett på försäkringskassans hemsida som ni kan fyllta i.

• Blivande Lundamammor

Tack för svaret!

Är det blanketten avstå föräldradagar? Min fru hade tänkt ta enskilda dagar då och då..  

Jag vet att vi borde ringa Försäkringskassan och ställa dessa frågorna men de är så sega att prata med! : O 

• the W family
    Blivande Lundamammor skrev 2010-11-15 19:04:09 följande:
    Tack för svaret!

Är det blanketten avstå föräldradagar? Min fru hade tänkt ta enskilda dagar då och då..  

Jag vet att vi borde ringa Försäkringskassan och ställa dessa frågorna men de är så sega att prata med! : O 
    Hej!

Det stämmer, det är den blanketten, 7470 heter den mer bestämt Glad Vi har ganska nyss gjort detta.

Min fru tar ut en dag i veckan o har gjort efter semestern i somras o ska göra tills året ut.

Det kan ta ett tag innan man får svar att dom "godkänt" att du överlåter vissa av dina dagar. För oss tog det 2.5 månad tror jag, innan vi fick beslut om att det hade flyttats över dagar till min fru.

Men i hennes ansökan så ville hon börja plocka ut dagar innan vi fick det "godkänt" o det har inte varit några problem..
  • Gaytjej
    the W family skrev 2010-11-16 09:30:54 följande:
    Men i hennes ansökan så ville hon börja plocka ut dagar innan vi fick det "godkänt" o det har inte varit några problem..
    Bortsett från att ens SGI inte är skyddad om man är hemma utan att ta fp?
  • the W family
    Gaytjej skrev 2010-11-16 17:14:15 följande:
    Bortsett från att ens SGI inte är skyddad om man är hemma utan att ta fp?
    nu hänger jag inte med riktigt vad du menar?

Hon har kunnat ta ut fp-dagar på SGI nivå..innan f.kassan godkände att jag gav henne x-antal dagar..
    hoppas vi förstår varann rätt :)
  • Gaytjej

OK, jag fattade det som att hon var hemma föräldraledig utan att ta ut fp-dagar!

Har man ett barn under 1 år så har man ju annars (om jag inte förstått fel) rätt att vara hemma utan att ta av dagarna - SGI:n är skyddad ändå!

I de fall närståendeadoptionen ännu inte har gått igenom (vi väntar fortfarande, sonen är 9 månader nu...) så har ju den icke-födande mamman inget barn, juridiskt sett, och alltså ingen som kan skydda hennes SGI om hon vill vara hemma hon också. Detta är ett faktum för min fru just nu.
    Men kanske är hennes SGI skyddad 1 år fr o m hon blir förälder i stället? Alltså även om hon inte tar några dagar.

Någon som vet?

(hade passat rätt bra då vi tänkt att jag ska ta så många dagar jag kan eftersom min SGI är högre och det blir mer pengar till hushållskassan i så fall)

• the W family
    Gaytjej skrev 2010-11-17 10:43:57 följande:
    OK, jag fattade det som att hon var hemma föräldraledig utan att ta ut fp-dagar!

Har man ett barn under 1 år så har man ju annars (om jag inte förstått fel) rätt att vara hemma utan att ta av dagarna - SGI:n är skyddad ändå!

I de fall närståendeadoptionen ännu inte har gått igenom (vi väntar fortfarande, sonen är 9 månader nu...) så har ju den icke-födande mamman inget barn, juridiskt sett, och alltså ingen som kan skydda hennes SGI om hon vill vara hemma hon också. Detta är ett faktum för min fru just nu.
    Men kanske är hennes SGI skyddad 1 år fr o m hon blir förälder i stället? Alltså även om hon inte tar några dagar.

Någon som vet?

(hade passat rätt bra då vi tänkt att jag ska ta så många dagar jag kan eftersom min SGI är högre och det blir mer pengar till hushållskassan i så fall)
    jädrigt skönt o höra att nån mer inte har fått igenom sin adoption.. men självklart beklagligt.. våran faderskapsutredning är inte ens nerlagd (anonym donator), sonen är snart 7 månader!

Som jag har fattat det är SGI'n skyddad för den icke födande mamman 1år framåt från det att hon blir juridisk förälder, men är absolut inte 100% säker.

Det jag inte förstår är de här andra 180dagarna, med låginkomst? när tar man dom? varför tar man dom? Obestämd riktigt virrvarr det här, men man kanske lär sig med fler barn ? Flört
  • Blivande Lundamammor

Tack för era svar! Nu är vi båda två mycket klokare. Glad

Svar på tråden Ta ut föräldradagar som ej juridisk förälder?