• Luella

Vad mer kan man göra om man får fina embryon?

Vi lyckades på första försöket med vår dotter men nu när vi försöker få syskon går det inte lika bra. Nu är vi inne på sjätte syskonförsöket (3FET, 3 ICSI). Vi lyckas få fina embryon tillbaka varje gång men det vill sig iaf inte.

På kliniken verkar dom inte oroade, kanske pga av min ålder (39 år) och för att vi har en dotter tillsammans. Men finns det något mer man kan göra? Det känns verkigen mörkt nu efter 6 försök.

• Svar på tråden Vad mer kan man göra om man får fina embryon?
  • Vickan I

Vi är i samma sits ungefär. En son på första ICSI och nu tre misslyckade FET (mkt tidigt missfall denna gång).

Har läst om AHA (Assisted Hatching) och tänkte ta upp det med kliniken, men tyvärr så är de lite stela inför nya metoder... Om du googlar så finns det info.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Luella

Tack Vickan, det ska jag definitivt kolla upp.

Vi har också fått tidiga missfall och då blir man ju nästan ännu mer ledsen.

• Gizzmo73

Vi har gjort 4 IVF + 3 FET och fick oxå tillbaks toppenkvallite varje gång men inget plus. Alla mina prover är oxå normala så inget problem med tex imunförsvaret.
    Nu på sista 4:e försöket så bytte vi klinik och fick trombyl, fragmin, prednosolon samt att de gjorde AHA. Och vi fick ett plus!! är nu i vecka 9 Solig

• Resande

Vi lyckades få vår son på vårt första ivf. Nu har vi gjort 5 syskonförsök (4 fet + 1 et)  men får bara minus. Har du provat med trombyl? Så länge du inte har någon annan sjukdom så kan ju blodförtunnande hjälpa, speciellt om du fått flera mf. Det ökar ju genomströmningen och minskar risken för blodproppar i moderkakan... Vi har alltid fått tillbaka jätte fina blastocyster som fått 50% chans på men ändå går det inte av någon anledning. Jag ska fråga om AHA samt trombyl nästa gång och se om det hjäper.

• Skogsbruden

Man kan ju ha obalanser i kroppen fast vanliga blodprover inte visar något. Vi misslyckades med första syskonförsöket fast läkaren sa att han inte kunde se vad som skulle kunna gå fel. Inga vanliga prover har heller visat på något konstigt hos mig. Nu för en vecka sedan fick jag genom en hårmineralanalys reda på att jag har 20 ggr för höga halter av koppar i kroppen vilket i princip omöjliggör att bli gravid. (Har man för låga halter av just koppar ökar däremot risken för missfall.) Så nu har vi avblåst alla nya försök tills kroppen förhoppningsvis kommer i balans. Med sonen gick det på första IVF, men det kan bli knas efter man har fått barn.

Kan ju vara värt att kolla upp om allt ser bra ut men man ändå misslyckas.

• Luella

Tack snälla för alla svar. Jag ska definitivt ta upp det där med Trombyl och AHA men jag tror inte dom gör AHA på min klinik.

Skogsbruden, var gör man en hårmineralanalys?

Grattis Gizzmo, vad underbart med ett plus! Vilken klinik bytte ni från och vilken bytte ni till?

• Luella

Jag hittade föresten något om EmbryoGlue i en annan tråd. Någon som har hört något om det eller vet vilka kliniker som använder det?

• Skogsbruden

Karmosin: Jag sökte på nätet och då får man upp massor av ställen som gör det. Man får ett brev med instruktioner, skickar  in hår och får sedan tillbaka ett häfte med diagram och förklaringar. Jag fick även rådgivning och förklaring via telefon. Dessutom får man från labbet exakta råd om vilka tillskott man ska ta om man har en obalans.

Jag valde Näringskällan som finns på alternativet.com och är nöjd med det. Hos henne kostade det 1500 kr och sedan tror jag 1300 kr för uppföljningsanalys. Kändes som små summor när man är inne i IVF-världen.

• twin81

Vad är AHA?? Nykfiken har gjort 3 st IVF försök, första blev missfall och de andra 2 gångerna fäste inte ägget. Tacksam för svar!

• Zinfandel
    Info Assisted Hatching AHA

Det har länge funnits tankar om att äggets skal, efter befruktningen, förhindrar att ägget sätter sig fast i livmodern. Det mänskliga ägget omges, liksom hönsägget, av ett tunt skal. Detta skall brista eller öppna sig några dagar efter att ägget kommit in i livmodern, för att möjliggöra att ägget får kontakt med livmoderslemhinnan. Under speciella omständigheter sker inte den här kontakten på förväntat sätt. Vi har i vårt utvecklingsarbete funnit hållpunkter för att man hos vissa par kan underlätta kontakten genom att förtunna "äggskalet" strax innan återförandet, och därmed öka chansen till graviditet. Sedan flera år genomför vi med framgång sådan förtunning av äggskalet (Assisted Hatching), när vi misstänker att ett för tjockt eller för hårt äggskal försvårar det delade äggets förmåga att fästa i livmodern.

• twin81

Kan man göra AHA med nerfrysta embryo?? Har nämligen 2 st befruktade ägg i frysen :)

• nirakanna2

För oss gjorde det stor skillnad att byta från Gonal-F till Menopur plus korta metoden. Vi fick allt sämre resultat de 3 första ICSI-försöken och aldrig något till frysen, men fjärde blev en son och en blastocyst i frysen. Läkarna var nöjda med resultaten de 3 första gångerna och ville skylla på slumpen, men jag ville kunna säga att jag hade provat allt om det inte lyckades. Lycka till!

• Luella

Tack Skogsbruden!

Twin, intressant fråga. Jag tror jag ska ringa kliniken i Gbg och fråga lite. Det verkar smidigast att ta sig dit från Stockholm.

Nirkanna, vi har kört korta metoden hela tiden och alltid fått fina embryon. Men tanken har slagit mig att testa långa bara för att se vad som händer då och bara för att testa något nytt. Grattis till sonen.

Svar på tråden Vad mer kan man göra om man får fina embryon?