• Skehamn2012

Är det okej att ta med sig sin hund in i affärer/köpcentrum?

Jag har sett det några ggr att en del tar med sig sina småhundar in på affären. Jag kan väl tycka att det inte gör något så länge man har dom i en väska men förra veckan när jag köpte lunch på affären innan jag skulle gå till bussen så kom en man in på ett av stadens köpcentrum (det jag befann mig på). Han hade med sig sin dobermann. Dock var det så att det var snöstorm ute och mannen ville nog in och värma sig.

Borde vi kanske tillåta hundar i köpcentrum och affärer (ej mataffärer) så länge ägaren har koll på dom?
    Jag vet inte vad jag tycker. Mig stör det iallafall inte.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att ta med sig sin hund in i affärer/köpcentrum?
  • DLV
    GrodanHopp skrev 2010-11-16 19:26:57 följande:
    Men hallå!! En del är så allergiska att inte ens med med. så klarar dom av djur i gallerior o liknande!! O om du tar med din hund banar du väg för andra att göra samma sak o de leder till mer problem för allergiker! Vf inte bara gå runt köpcentret/gallerian??!!
    Det finns antihistamin, det äter jag själv, då jag är både hundägare och allergiker.
    DEUS LO VULT!
  • GrodanHopp

Ja visst finns det antihistamin. Men det hjälper inte alla. Min sambos morbror kan trots antihistamin inte vistas i närheten av katter bl.a. både inne och ute.

• goabarn77
    Skehamn2011 skrev 2010-11-16 06:55:20 följande:
    Ja i det läget brydde jag mig inte. Jag och hunden höll på att frysa ihjäl. Ingen fick någon allergisk reaktion så det var ingen fara. Det var ingen som vågade säga något till mig heller. Dom såg nog på mig att det inte var läge att kommentera att jag hade hunden med mig. för då hade blivit asförbannad.
    Ja, då hade du fått bli förbannad då.
  • Dr Mupp
    DLV skrev 2010-11-16 20:02:25 följande:
    Det finns antihistamin, det äter jag själv, då jag är både hundägare och allergiker.
    Det gör min dotter också, men hon reagerar ändå. Histaminet gör att hon klarar av att folk har hår på kläderna men det gör inte så att hon klarar direktkontakt med djur.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Fluffskalle

Ja, om affärsägaren välkomnar det. Man tar inte in dem utan att fråga, anser jag. Jag brukar fråga och då får jag det ibland. Skulle inte få för mig att ta in en hund i en matvaruaffär t ex, inte ens om ägaren gav tillåtelse.

• VirrigaVerna
    goabarn77 skrev 2010-11-15 22:01:21 följande:
    Jag har senaste tiden varit med om att möta hundar i affärscentra, trots att det framgår av skylt att hundar är förbjudna. Förstår inte riktigt hur man tänker då så många är pälsdjusallergiker.
    Jag tycker att det är ett nonchalant beteende. Vi hundägare väljer att ha hund en allergiker väljer inte sina allergier och finns det skyltar så borde det respekteras.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Det finns hundgårdar och ett trevligt hem att lämna jyckarna i också
  • VirrigaVerna
    DLV skrev 2010-11-16 16:39:20 följande:
    För dem som vill ta med sin hund överallt borde möjligheten finnas.
    Varför då?
    Hundägare väljer att ha hund och med det kommer vissa begränsningar.
  • M C
    Sen vaknar du upp en dag och har utvecklat motstånd mot antihistaminet. Vad gör du då? Dessutom: ju längre man utsätter sig för det man är allergisk mot desto större chans att man får riktigt allvarliga anfall - varpå antihistaminet inte kommer hjäpa ett dyft.

Men du lyssnar inte på vetenskapen i vanliga fall, varför börja nu?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    VirrigaVerna skrev 2010-11-17 19:03:22 följande:
    Varför då?
    Hundägare väljer att ha hund och med det kommer vissa begränsningar.
    Hear hear!
    Man väljer själv sitt liv - barn, hund, villa - och med det kommer begränsningar man inte har som ung, singel och bostadslös.

Min "hangup" är hur folk kan kräva en massa saker när de faktiskt bara har skyldigheter - gentemot barn och hundar närmare bestämt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • DLV
    M C skrev 2010-11-18 08:53:37 följande:
    Sen vaknar du upp en dag och har utvecklat motstånd mot antihistaminet. Vad gör du då? Dessutom: ju längre man utsätter sig för det man är allergisk mot desto större chans att man får riktigt allvarliga anfall - varpå antihistaminet inte kommer hjäpa ett dyft.

Men du lyssnar inte på vetenskapen i vanliga fall, varför börja nu?
    Hört talas om hyposensibilisering?
    DEUS LO VULT!
  • nazar

man ska kunna ta sin hund överalt för om man har små hund så kan man inte lemna dåm ute för att man är räd att dom tar den

Svar på tråden Är det okej att ta med sig sin hund in i affärer/köpcentrum?