• pluvdo

Abort fram till beräknad förlossningsdag

Jag såg en fransk dokumentär för några dagar sedan som berörde mig väldigt mycket. Det var en dokumentär som handlade om abort i Frankrike och om hur en grupp läkare satt och diskuterade olika fall och varför föräldrarna borde erbjudas abort eller ej. Det gällde då foster som ansågs vara skadade på olika sätt som antingen skulle påverka mamman eller barnet negativt. Bland annat var det ett foster som misstänktes ha downs syndrom och ett foster som saknade en arm och hade ett kort och ett normalt ben.

Det som berörde mig så var inte aborten på grund av fel hos fostren i sig utan att det verkade som att det var tillåtet praktiskt taget fram till den beräknade förlossningsdagen! För kvinnan som hade pojken med missbildad arm och missbildat ben var gravid med tvillingar och de sade att de oroade sig för att hon skulle föda innan de hann abortera den missbildade bebisen så de var tvungna att påskynda processen och erbjuda abort så fort som möjligt för om hon födde barnen skulle det juridiskt sett vara för sent att göra något åt.

Alltså, om de gör abort så sent... VAD gör de då med barnet?! Det måste ju leva när det kommer ut. Eller går de in innan och dödar barnet för att sedan låta kvinnan föda fram det?

Jag kan tycka det är okej i vissa situationer att abortera embryon eller foster i tidigt stadium, men barn som skulle kunna överleva? Jag förstår det inte. Jag blev SÅ illa berörd...

Någon som vet hur de gör?

• Svar på tråden Abort fram till beräknad förlossningsdag
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-27 14:56:17 följande:
    Jag kan ff inte hjälpa vad tidningarna skriver.
    Nej men man har ett ansvar att vara källkritisk. Och eftersom att det är abortlagstiftningen som reglerar när och hur en abort får utföras så bör man om det verkar konstigt gå och kika på vad den säger.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-11-27 14:57:12 följande:
    Nej men man har ett ansvar att vara källkritisk. Och eftersom att det är abortlagstiftningen som reglerar när och hur en abort får utföras så bör man om det verkar konstigt gå och kika på vad den säger.
    I artikeln stod att man gått förbi praxis. Jag har inget att ansvar att kolla källor, för att nån på FL inte tror på det ett par senare.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-27 15:02:18 följande:
    I artikeln stod att man gått förbi praxis. Jag har inget att ansvar att kolla källor, för att nån på FL inte tror på det ett par senare.
    Som sagt man är ansvarig att vara källkritisk och man går inte förbi praxis i och med att abortlagstiftningen ser ut som den gör.
    Det är just det här med källkritik som är så viktigt för utan den tillåts diverse skrönor att spridas och det är så myter uppkommer.
  • Här och nu

Jag är inte ansvarig för att göra nåt öht när jag läser en artikel.

• VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-27 15:06:14 följande:
    Nej det beror ju på hur man ser på saken.
    Vill man sprida myter istället för fakta?
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-11-27 15:09:17 följande:
    Nej det beror ju på hur man ser på saken.
    Vill man sprida myter istället för fakta?
    Skrev att jag LÄST det.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-27 15:11:01 följande:
    Skrev att jag LÄST det.
    Ja jag såg det och jag påpekade vikten av källkritik.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2010-11-27 15:11:01 följande:
    Skrev att jag LÄST det.
    Bara för att saker låter orimligt är det inte alltid falskt.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-27 15:11:51 följande:
    Bara för att saker låter orimligt är det inte alltid falskt.
    Jo skrönor brukar vara falska och detta genomskådar man lätt genom att helt enkelt gå till källan. I detta fallet abortlagstiftningen.
  • Tygtiiger
    Här och nu skrev 2010-11-27 15:06:14 följande:
    Nej, men du är ansvarig för vad du gör när du upprepar vad som stod i artikeln som om det vore självklart sant!

Jag tror det är det som Verna försöker påpeka.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Här och nu
    Tygtiiger skrev 2010-11-27 20:01:41 följande:
    Nej, men du är ansvarig för vad du gör när du upprepar vad som stod i artikeln som om det vore självklart sant!

Jag tror det är det som Verna försöker påpeka.
    Du får läsa vad jag skriver. Jag SKREV vad jag LÄST och JAG tror på det.
Svar på tråden Abort fram till beräknad förlossningsdag