• EXTRA

Förskollärare, vad tycker ni?

Har en son som är 23 månader gammal. När han var 20 månader blev han blöjfri. Var jätteduktig. Hade 0-1 ombyte med mig hem dagligen vilket jag tycker är helt acceptabelt. Inte alltid han sa till på dagis (men  alltid hemma).
    Han kom sedan i en svacka efter ca 1 månad av blöjfrihet och då började han kissa på sig och brydde sig inte så mycket att säga till.
    Jag sa till på dagis att de behövde sätta honom ca 1 gång i timmen på pottan nu när han kom in i denna "svacka".

De verkade tycka det var jobbigt och ville ha blöja på honom när de var ute pga att det började bli kallt. Jag sa motsträvigt ja till detta då jag givetvis inte vill att han ska gå och frysa, samtidigt visste jag att det hela skulle bli sämre.

Senaste två månaderna har det blivit sämre och sämre och de har satt blöja på honom oftare och oftare.

Häromdagen sa jag till dem att det är bättre han har blöja på sig hela tiden eftersom han ändå får blöja på sig "hej vilt" om dagarna. Han blir bara förvirrad av att ibland ha blöja och ibland inte.  Jag sa dock att jag ville att de sätter honom på pottan med jämna mellanrum trots blöja.

Så nu har han blöja på sig hela tiden på dagis. Jag blir samtidigt så ledsen för när vi är hemma har han inte blöja och då är det inga som helst problem. Vi kan utan problem åka till ett köpcenter eller gå ut och leka utan att han kissar på sig.

Känner att jag inte vet vad jag kan eller ska "kräva" av personalen. Är det rimligt att de går med honom 1 gång i timmen på pottan på dagis? kan man kräva det? hemma gå han kanske varnnan timme men där har jag ju mer koll på honom än de kan ha på dagis.

Hur tycker ni jag ska göra??? Tycker han är så duktig att det är synd att han ska behöva ha blöja på sig

• Svar på tråden Förskollärare, vad tycker ni?
  • Anne69

Jag jobbar inte själv inom fsk men har precis varit igenom detta!

Vi slängde blöjorna till midsommar (slutet av juni) och övade hela sommaren. Vid dagisstart, då hon var 24 mån,  i mitten av augusti blev det förstås ett par olyckor men endast någon enstaka om dagen. I september kom svackan o en dag fick vi hem fem ombyten!! I oktober stabiliserade det sig och olyckorna glesades ut o nu i november har vi haft två olyckor hittills på hela månaden. Hemma är hon klockren och håller sig i flera timmar.

Men.....vi stog ut och förskolan gjorde det också! Vi sa redan när vi började i augusti att vi hade slutat med blöjor o att det skulle kräva en del av dem. Men de var med på noterna. Så småningom förstod jag att de hade ett litet kisståg med fyra barn som de satte på pottan varje timme. Numera säger de flesta av barnen i kisståget till jälva och de har istället några nya barn som är på g med potträning. Så egentligen tror jag att detta är vardag för dem som jobbar på småbarnsavdelning - prata med dem så borde det funka.

Självklart tar man som förälder initiativet till detta med potträning men när barnen är på fsk så måste fsk dra sitt strå till stacken. Att blanda tid med blöjor med blöjfri tid tror jag är väldigt förvirrande! Men här handlar det om att ha tålamod, både för er o personalen. Antingen står ni ut nu - det kommer inte att vara så här för alltid - eller så går ni på det igen nästa sommar. Men jag förstår att det känns som ett nederlag när ni var nästan framme...... Lycka till!

• EXTRA

Det funkar inte. Dagis vill ha blöja för de anser inte han klarar det men hemma är det inget problem. Nu har vi blöja på dagis, övar hemma och sen kör vi stenhårt i vår. Trist dock när han var HELT blöjfri dagtid i 1 1/2 månad. Behövde inte ens påminna honom :(

• Flygfotogen

Tråkigt, men det är ju två helt skilda miljöer som han vistas i. Hemma är en sak, förskolan en annan. Ge det lite mer tid så ska du se att det är slut med blöjorna snart.

• EXTRA
    Marsch skrev 2010-11-22 19:20:45 följande:
    Tråkigt, men det är ju två helt skilda miljöer som han vistas i. Hemma är en sak, förskolan en annan. Ge det lite mer tid så ska du se att det är slut med blöjorna snart.
    absolut, samt att han är väldigt fokuserad på språket just nu. Han är ett väldigt aktivt barn och han har intresset på annat ställe just nu  tror jag. I somras/höstas var han ju "bara" intresserad av pottan och kalsonger men nu är det andra saker som hägrar...
  • Anne69
    EXTRA skrev 2010-11-22 16:12:56 följande:
    Det funkar inte. Dagis vill ha blöja för de anser inte han klarar det men hemma är det inget problem. Nu har vi blöja på dagis, övar hemma och sen kör vi stenhårt i vår. Trist dock när han var HELT blöjfri dagtid i 1 1/2 månad. Behövde inte ens påminna honom :(
    Jag tycker det är synd att de inte hjälps åt mer o tycker absolut att du ska be om att få ett samtal om detta. Även om det förstås krävs en extra insats under en tid så måste detta vara något helt naturligt på en småbarnsavdelning. Och för varje blöjfritt barn slipper de ju blöjbyten - det borde motivera dem!
  • EXTRA
    Anne69 skrev 2010-11-22 20:58:54 följande:
    Jag tycker det är synd att de inte hjälps åt mer o tycker absolut att du ska be om att få ett samtal om detta. Även om det förstås krävs en extra insats under en tid så måste detta vara något helt naturligt på en småbarnsavdelning. Och för varje blöjfritt barn slipper de ju blöjbyten - det borde motivera dem!
    ja det tycker jag med. jag har pratat med dem många gånger men de hävdar att det är så svårt för de har små barn o de hävdar att han inte kan...han klarade ju dock 1½ månad utan mer än 1 påse per dag och då var det ibland att han hade råkat kissa på  byxorna när han satt på pottan etc...
    nu är han dock väldigt dålig på detta eftersom han har blöja nästan jämt. Ska fortsätta jobba på det hemma och sedan ska jag ta nya tag på dagis efter nyår eller så...
    då ska jag säga att han SKA inte ha blöja på sig och jag tänker ta hem alla blöjor.
  • Flygfotogen

Det är säkert mest det om han kissar ner möbler och så vidare kan jag tro. Och om det händer flera gånger per dag utan att han själv verkar bry sig. Det är inte så lätt alla gånger. Olyckor händer dock och det är inget fel med det. Det blir bara lite tröstlöst om det händer stup i ett om dagarna med samma barn. Man kan vara redo hemma men samtidigt inte redo hos oss.

• EXTRA
    Marsch skrev 2010-11-22 21:30:47 följande:
    Det är säkert mest det om han kissar ner möbler och så vidare kan jag tro. Och om det händer flera gånger per dag utan att han själv verkar bry sig. Det är inte så lätt alla gånger. Olyckor händer dock och det är inget fel med det. Det blir bara lite tröstlöst om det händer stup i ett om dagarna med samma barn. Man kan vara redo hemma men samtidigt inte redo hos oss.
    Fast så är det inte. Han kissar aldrig "allt" i byxorna utan det blir bara fläckar resten kniper han tills han sitter på pottan...
    Det händer inte heller stup i ett utan det hände en, ibland två gånger per dag..

Jag är inte dum så jag  förstår att om han kissade lite varstans och närsomhelst så är han givetvis inte redo! Vi hade honom helt torr hemma i över en månad innan vi tog bort blöjan på dagis. Där klarade han sig sedan i 1½ månad tills personalen tyckte att han skjulle ha blöja på sig när de var ute så de slapp gå in med honom med ca 1½ timmes mellanrum. När han sedan fick blöja på sig ute så började han strunta i att säga till och han kissade i blöjan.
    När han hade blöja utomhus började han bli förvirrad o visste inte när han hade blöja och inte och kissade på sig oftare...fortfarande dock inte PÖLAR utan bara lite i byxorna. Då sa JAG till om att de skulle ha blöja hela tiden eftersom jag tyckte synd om honom att han skulle bli förvirrad o att det skulle bli ett nederlag varje gång.
    De vägrade ha honom utan blöja ute...de sa att de inte kunde fixa att gå in med honom med 1½  timmes mellanrum, så därför blev det som dte blev.

Altlså var han HELT blöjfri i höstas...inte bara nåt jag påstår utan det var så men han behövde bli påmind när de var ute och det hade de inte tid/lust med och då fallerade allt...
  • Anne69

Hu, jag läser i allfall in att ni inte alls är överens om detta. Mitt förslag är att du nu står ut till jul......och att du redan nu ber om ett samtal direkt i januari när ni börjar igen. Jag hoppas att ni tar lååååångt jullov och att ni då får ordning på det igen. Han får ett par veckor utan blöjor både inne o ute och ni vuxna får en trygghet i att det fungerar - när de är på dagis vet man ju faktiskt inte riktigt.

Det är inte ok att de inte kan gå in med honom med 1½ timmes mellanrum - just nu behövs det för honom o de måste klara av att se till just hans behov. Men forska lite om de inte också kan ordna ett "kisståg" (se mitt inlägg ovan) - det förenklar säkert för dem. Lycka till!

• Flygfotogen

Be dem att se över toalettsituationen på förskolan. Är den lätt att få tillgång till? Kan han få upp toalettlocket? Får han vara ostörd när han gör sina behov? Följer någon med honom? Är det på något sätt stressigt på toaletten samt vad gör han i regel när det händer? Såna saker.

• EXTRA
    Marsch skrev 2010-11-23 18:28:47 följande:
    Be dem att se över toalettsituationen på förskolan. Är den lätt att få tillgång till? Kan han få upp toalettlocket? Får han vara ostörd när han gör sina behov? Följer någon med honom? Är det på något sätt stressigt på toaletten samt vad gör han i regel när det händer? Såna saker.
    Grejen är ju den att han är ju så pass liten så han måste ha hjälp med hela toalettsitationen men det behövde stora sonen med när han slutade med blöja men då var det inget problem för då var han så "stor". Nu känns det som om de ignorerar det lite för att han är så pass liten och "har tid på sig".

Han går på pottan så han behöver inte kunna få upp toalocket men han får inte av sig byxorna själv så han behöver hjälp med allt. I början när det funkade så sa han till att han behövde kissa/bajsa och då följde de med honom till rummet där pottorna finns och drog ner byxorna. sedan satt de kvar tills han var färdig och hjälpte honom på med allt och så var det färdigt.

När de på dagis började vilja ha blöja på honom så var det för att han ofta kissade på sig när de var ute. De hade inte tid/lust att gå in med honom med 1½ timmes mellanrum och då klarade han sig inte. Självklart så är det ju svårare att ha koll på barnen ute eftersom det är mycket större yta så när han sa till så kanske de inte hörde honom och då kunde han inte hålla sig mer än 10 minuter och då var det kört.
    Det var alltså bara ute det hände olyckor.

De hade då önskemål att ha blöja  på honom ute...vilket jag motvilligt gick med på. Tanken var att det skulle vara så ett par veckor och sedan skulle vi gå tillbaka till blöjfritt, MEN sonen klarade inte av förvirringen att ibland ha blöja och ibland inte...därav problemet!
    Han började då kissa på sig även inomhus eftersom han var osäker på om han hade blöja eller inte.

Så problemet i grunden är att de inte hade tid/lust att gå med honom på pottan med ca 1½ timmes mellanrum när de var ute...det har ledit till att han nu har blöja heltid och kissar i den

Visst behöbde han hjälp med potteriet men det tycker jag tillhör att potträna. Det är ju inte meningen att de ska vara självgående på dagis innan man försöker.
  • Anne69

En tanke jag får när jag läser ditt senaste inlägg är att ni ju säkert kan få till detta med byxorna lite bättre. Vi kör bara med mjukisbyxor (utan knyt) och de får vår snart 2½ åring både upp o ner. Hon har haft samma brallor sen i somras när hon slutade med blöjorna. Just idag är det dessutom långkalsonger under men hon fixar det också. Så ta en tur till affären o shoppa mjukisbyxor!

Svar på tråden Förskollärare, vad tycker ni?