• Trasseltroll

Din bästa Chai-latte!

Vill veta hur ni gör Chai-latte! Glad

• Svar på tråden Din bästa Chai-latte!
  • Vinter kvinnan

Det är sött men man tar ju mer/mindre beroende på hur sött de ska va. Jag köper min på martin ohlsson fast det kan ju vara svårt att få tag på de där om man inte har kortet, man  annars kan beställa på internet oxå och ja tror nog de finns på kaffe & te affärer.

• SweetNilam

Okej, nej jag köper nog inte den. Tyckte det smakade konstgjort. Vad är det gjpot av egentligen? 

Men man vänjer ju sig vid det man själv tycker är godast. Jag föredrar "riktigt" te 

• SweetNilam

Sitter vid ett nytt tangentbord och har inte vant mig. Jag menar vad är det gjort av här ovan!

• Vinter kvinnan
    SweetNilam skrev 2010-11-15 18:57:42 följande:
    Okej, nej jag köper nog inte den. Tyckte det smakade konstgjort. Vad är det gjpot av egentligen? 

Men man vänjer ju sig vid det man själv tycker är godast. Jag föredrar "riktigt" te 
    Tvungen att hämta flaskan nu och kolla Drömmer.  Det är Chai tea concentrate med grönt te. Så är det glykos sirap, vatten, socker och smaker som va konsentrat. Det enda e-nr va E150b som är färg. Så så konstgjord va de inte men en vääääldigt mycket socker. Man ska ju inte dricka det här om man är ute efter te, syrup är mer söt fyllig och tjock smak.
  • SweetNilam
    Vinter kvinnan skrev 2010-11-15 19:11:53 följande:
    Tvungen att hämta flaskan nu och kolla Drömmer.  Det är Chai tea concentrate med grönt te. Så är det glykos sirap, vatten, socker och smaker som va konsentrat. Det enda e-nr va E150b som är färg. Så så konstgjord va de inte men en vääääldigt mycket socker. Man ska ju inte dricka det här om man är ute efter te, syrup är mer söt fyllig och tjock smak.
    Okej. Tack! Verkligen inget för mig då som försöker hålla mig borta från socker. Tur att jag inte gillade det heller. Nej, allt te skall vara sockerfritt. Då är det som godast och nyttigast

Jag gillade inte alls den där söta, fylliga smaken. Har du provat chaite/Chai-latte (läste på ett annat forum att sådana där smaktillsatser som syrup och pulver kallas för sweet chai latte, dvs inte "riktig" chai-latte) någon gång? Gör det isf Fast du är nog för van vid socker så det kommer nte smaka så mycket i början, men man vänjer sig! 
  • Vinter kvinnan

Ja dricker både och. Chai latte me syrup är ju typ som varm choklad medans med te så är det ju som te.
    Men är det inte vanligare med syrup på cafeer?

• Fikon
    SweetNilam skrev 2010-11-15 18:36:02 följande:Härligt! Kanske skulle köpa en till Bra att ha hemma liksom

Eller hur?! :) Så biiiligt! Och den är faktiskt helt OK.
    Längtar
  • gladare

Jag är inte så hena på detta, men jag har köpt green chai. Ett ekologiskt grönt te med kanel nejlika o kardemumma. Skummar mjölk o häller på teet. Smakar gott o luktar jul

• minisnutt

Jag jobbar på café och vi använder i stort sett bara syrupen. Jag bara älskar den och ja jag är ju sockerberoende med Flört   men om någon frågar så gör vi chailatten på te. det beror ju som sagt på hur sött man vill ha det

• biglersan
    minisnutt skrev 2010-12-14 20:36:34 följande:
    Jag jobbar på café och vi använder i stort sett bara syrupen. Jag bara älskar den och ja jag är ju sockerberoende med Flört   men om någon frågar så gör vi chailatten på te. det beror ju som sagt på hur sött man vill ha det
    Får man fråga hur mycket syrup man ska använda? finns ju risk att det blir för mycket och för sött

• Angelinalovelina

Man gör en chailatte genom att värma mjölk i en kastrull med 1-2 tepåsar i beroende på hur mycket smak man vill ha. Sedan kryddar man med kanel och kardemumma och detta är då inte så sött utan skummigt och gott!

• K Kalle
    Trasseltroll skrev 2010-11-15 17:21:37 följande:

Vill veta hur ni gör Chai-latte! Glad

Jag gillar inte te alls så jag vill inte att det ska smaka teaktigt. Jag använder pulvret från Espressohouse.
  • K Kalle
    SweetNilam skrev 2010-11-15 18:42:40 följande:
    OMG! Jag köpte ett "cahi-te" på ett fik en gång, på Le Croissant för att vara närmare De använde någon form av essens, flytande på flaska. Kanske var det syrup? Men fy vad det smakade konstgjort. Precis som hemska smakessenser. Usch, aldrig igen att jag köper där iaf. Men kanske är det skillnad på det du talar om... 
    Jag föredrar den chailatte som finns på Espressohouse. Alla andra använder syrup och den är ännu sötare och smakar lite kemiskt tycker jag.
Svar på tråden Din bästa Chai-latte!