• inyourface

Om din partner varit otrogen...

...Vems fel är det då?

Eftersom att många här på familjeliv verkar anse att det alltid finns en ursäkt för att vara otrogen, så är jag nyfiken... frågan är ställd till alla, ni som har en bra relation, ni som har en dålig, ni som har barn, ni som inte har, osv.... Det gäller alltså alla.

Gnäll nu inte på alternativen, jag är trött, har jobbat hela dagen, och ni kan ju skapa era egna alternativ istället om inget av mina passar, välj då alltså "annat".

Skulle min man vara otrogen så är det inte mitt fel. Jag är så tillgänglig både psykiskt och fysiskt som jag kan vara till honom. Så för min del, finns det inga ursäkter...

The truth hurts, the lie's worse
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din partner varit otrogen...
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2010-11-16 22:36:37 följande:
    Annat.
    Måste det vara någons fel?
    Det kan ju också vara att känslor har dött. Är det någons fel?
    Eller att någon tappat gnistan och det kan bero på...ens fel, eller bådas fel, eller något annat.
    Eller så kanske man utvecklas i olika skeden. Eller så kanske den ene har större sexuellt behov än den andre. Är det ett fel hos den som har större sexuellt behov?
    Då kan det lika gärna vara "fel" hos den som har mindre sexuellt behov. Men behöver det ses som ett "fel" som man ska klandras för?
    Ä jag tycker det här är mer komplicerat än fyrkantiga svar.
    Okej. Rättar mig lite. Om den ene har större sexuellt behov och inte får det av partnern och "tar till" en annan partner så kan man ju vara ärliga om det. Då är det ju inte otrohet.
  • Mrs K
    Suck och suck skrev 2010-11-16 22:38:40 följande:
    Okej. Rättar mig lite. Om den ene har större sexuellt behov och inte får det av partnern och "tar till" en annan partner så kan man ju vara ärliga om det. Då är det ju inte otrohet.
    Du hann före svaret jag tänkte skriva. Jag menar att det "fel" som finns när det gäller otrohet är att en väljer att gå bakom ryggen på den andre. Enligt mig är det väldigt enkelt. Antingen så vill man satsa på förhållandet och då pratar man med sin partner om de problem man upplever och försöker gå vidare tillsammans, eller så avslutar man förhållandet och går vidare på egen hand. Att vara otrogen anser jag inte att man kan lasta någon annan för (vare sig man är kvinna eller man kanske måste tilläggas). Det är ens eget val, ens egen handling och det är riktigt illa gjort mot den man lever med.
  • inyourface
    Suck och suck skrev 2010-11-16 22:36:37 följande:
    Annat.
    Måste det vara någons fel?
    Det kan ju också vara att känslor har dött. Är det någons fel?
    Eller att någon tappat gnistan och det kan bero på...ens fel, eller bådas fel, eller något annat.
    Eller så kanske man utvecklas i olika skeden. Eller så kanske den ene har större sexuellt behov än den andre. Är det ett fel hos den som har större sexuellt behov?
    Då kan det lika gärna vara "fel" hos den som har mindre sexuellt behov. Men behöver det ses som ett "fel" som man ska klandras för?
    Ä jag tycker det här är mer komplicerat än fyrkantiga svar.
    Tråden är gjort efter intrycket jag fått av andra, alltså inte av vad jag själv tycker. Tråden är inspirerad från den tråd där en man kommer på att hans fru är otrogen, och väljer att avsluta relationen. Svaren han fick i den tråden förvånade mig, eftersom att väldigt många tyckte att det alltid fanns skäl för otrohet, därför skapade jag tråden, för jag ville se hur många som tyckte så, och varför.
    The truth hurts, the lie's worse
  • Lavender Lace

Hans fel. Och det oavsett om han är nöjd med vår relation eller inte, för det är ingen som tvingar honom att stanna. Jag tröttnade på min förra partner och lämnade honom för min nuvarande, men det blev inget knulla förrän allt var avslutat med den gamla mannen. Den respekten tycker jag man är skyldig den man är tillsammans med, att ha den självdisciplinen. Det krävdes ett stort mått av den varan i mitt fall ska jag säga!

• Suck och suck

Fast om den ene partnen innan otroheten har visat iskyla och noll intresse, och totalt ignorerat sin partner och detta satt en kil i äktenskapet/relationen och till slut mynnar ut i en otrohet hos den andre partnern. Vems FEL är det då då? Egentligen. Svek i relationer som inte är just otrohet i den bemärkelsen att man är med en annan partner, utan man är bara otrogen i sitt sätt att BARA ägna kärlek åt sitt sportintresse tillexempel,
    men ignorerar den andra partnern.
    VEMS fel är det då, att det utmynnar i en otrohet hos den andra?

• Bea08

Hur fan kan man skylla en otrohet på barnen? 

Hur som helst, det är den som är otrogen som gör fel, dennes ansvar som vuxen människa att göra det valet.  

• Plutteli

Alltid den otrognes fel för det är trots allt denne som gör valet att gå bakom ryggen för att ha sex med någon annan istället för att göra nått av alla andra val man kan ha.

• kexkille

Oavsett vad som sker i ett förhållande så är aldrig otrohet acceptabelt!
    Man må vara sura och arga på varandra men om man går och är otrogen
    Då är man ensamt skyldig till det även om man i förhållandet inte haft sex på
    en dag eller ett år..

Man har ALLTID ett val, otrogen eller trogen!

• Nattögat 64

Jag annser att man är två om ett förhållande. Att lyssna och att prata med varandra löser mycket !

• kexkille
    Lavender Lace skrev 2010-11-19 14:07:23 följande:
    Hans fel. Och det oavsett om han är nöjd med vår relation eller inte, för det är ingen som tvingar honom att stanna. Jag tröttnade på min förra partner och lämnade honom för min nuvarande, men det blev inget knulla förrän allt var avslutat med den gamla mannen. Den respekten tycker jag man är skyldig den man är tillsammans med, att ha den självdisciplinen. Det krävdes ett stort mått av den varan i mitt fall ska jag säga!
    Woow... Jag bugar och bockar!
    Exakt så skall en partner agera gentemot den andra!
    Full av beundran och respekt för dig Lavender Lace...

Och har man inte den respekten för partnern man lämnar!
    Då skall man ha den respekten gentemot sig själv.
  • Filoso Fisken

Den otrognas fel givetvis. Varför komma och gnälla på sin partner som en jävla barnunge för att rättfärdiga att man är otrogen? Nej, det köper jag inte. Passar det inte att bara ha en partner så avslutar man förhållandet, annars får man gilla läget liksom. Och har man problem i förhållandet så finns det bra mycket bättre sätt att lösa det på en att blanda in en tredje part... Jösses.

• hallencreutz89

Annat: Hans fel, oavsett vad jag gör eller inte gör så ska han ändå inte vara otrogen, om jag inte "håller gnistan vid liv" eller inte "gör allt för att han ska vara nöjd" så kan han dumpa mig istället.

• hallencreutz89
    Suck och suck skrev 2010-11-20 00:38:37 följande:
    Fast om den ene partnen innan otroheten har visat iskyla och noll intresse, och totalt ignorerat sin partner och detta satt en kil i äktenskapet/relationen och till slut mynnar ut i en otrohet hos den andre partnern. Vems FEL är det då då? Egentligen. Svek i relationer som inte är just otrohet i den bemärkelsen att man är med en annan partner, utan man är bara otrogen i sitt sätt att BARA ägna kärlek åt sitt sportintresse tillexempel,
    men ignorerar den andra partnern.
    VEMS fel är det då, att det utmynnar i en otrohet hos den andra?
    Det är fortfarande den otrognas fel. Det är väl för i helvete oftast en vuxen människa med en fungerande hjärna som kan fatta beslutet att göra slut om den andra nu är så iskall.

Sen kanske det till stor del är den första partens fel att förhållandet tog slut men du kan aldrig skylla något DU SJÄLV gör på någon annan. Ingen annan fattar dina beslut åt dig, därför är det alltid ditt eget fel.
Svar på tråden Om din partner varit otrogen...