• Elvira80

Opel Zafira... hur göra med babyskyddet

Hej!
    VI har en Opel Zafira - 09.... med airbag på passagerarsätet... helst av allt skulle jag vilja koppla ur airbagen när bebisen kommer så att vi kan ha babyskyddet där.... vet nån ifall det är möjligt, har hört lite prat om att Opel ej gör sådant på sina bilar....
    Ni med Opel Zafira, var i bilen satte ni ert babyskydd???

• Svar på tråden Opel Zafira... hur göra med babyskyddet
  • Spexig

Har visserligen en Renault, men en där det inte går att koppla ur airbagen. Vi har satt barnstolen mitt bak (har trepunktsbälte där) och babyskyddet bakom passageraren.  Sen har vi spegel så vi kan titta på bebisen.

Jag hade satt antingen mitt bak, om det går, eftersom stolen tar upp minst plats där (kan ha passagerare på båda sidorna), plus att det är säkraste platsen i bilen.
    Eller bakom passageraren, eftersom det är viktigare att föraren kan ställa in sin stol rätt (kanske inte plats till det med en stol bakom), plus att då står man på trottoaren när man tar ut bebisen. 

• HelenaMM

Vi har en Zafira och det stämmer att Opel inte går med på att koppla ur airbagen. Det hade kanske gått att lösa på någon annan verkstad, det vet jag inte, men vi valde att sätta babyskyddet bakom passagerarsätet. Det är ju lite knöligt ibland om man är ute och åker själv med bebisen, man har ju inte riktigt koll och kontakt. Å andra sidan kan det ju vara lätt att tappa fokus och koll på trafiken om man har bebisen brevid sig eftersom man gärna ägnar sig åt att underhålla och leta efter tappade leksaker då. Nu har vi nyligen bytt ut babyskyddet mot riktig bilbarnstol som sitter på samma plats.

• Spexig

Om Opel inte går med på att koppla ur den, gissar jag att det är som på vår Megane, att man skulle behöva slita upp hela instrumentbrädan för att koppla ur o då går bilen inte genom besiktningen. 

• Zenobia

Vi har den baksätet bakom passagerarbaksätet, sen har vi satt en bilspegel där bak så sambon ser henne när han kör.

• cicci85

jag hade bebben i baksätet, inga problem!

• wahas

Hej! VI har en Opel Zafira - 06.... med airbag på passagerarsätet... helst av allt skulle jag vilja koppla ur airbagen när bebisen kommer så att vi kan ha babyskyddet där.... vet nån ifall det är möjligt,

• Zenobia

Dom vill inte koppla ur airbagen på Opel så det är lönlöst tyvärr.

Svar på tråden Opel Zafira... hur göra med babyskyddet