• Twixie

Hårborttagning?

Är rejält trött på håret på ben och under armar och raka varje dag... Så jag behöver tips på sätt att få bort hår!

Rakningen - Fungerar men är tröttsamt att göra varje dag. Dessutom växer mina hårstrån så långt in att benen och armhålorna ändå ser mörka ut (Drar jag ut ett hårstrå trots att jag är relativt nyrakad så är det ca 4 ml långt ändå!).

Epilator - Ger mig oftast inflammation i hårsäckarna och hårt växer under huden... Brukar dock göra det ett par gånger per år...

Vaxning - Samma som epilatorn.

Hårborttagningskräm - Får utslag av de flesta. Tycker det är svårt att få bort allt. Blir alltid hårstrån kvar (kan inte göra om då får jag garanterat utslag tyvärr) och då måste jag raka, vilket gör att jag lika gärna kan raka hela benen från början.

Behöver tips på andra sätt! Har tyvärr inte råd i dagsläget med laserbehandling...

• Svar på tråden Hårborttagning?
  • Little me

Vaxa på salong. Har aldrig fått nå problem när jag gjort det (senast idag, gravid v 39) :)

• Mrs Statham

Alltså, jag vet inte om något mer sätt att ta bort hår på.
    Om du nu inte vill försöka elda upp det förstås.
    Och sitta ochdra ut håren en och en med pincett verkar lite overkill

Jag skår iaf ett slag för epilatorn.
    Tillsammans med en bra aftershave och rfsus gröna tub

• Helennnna

permanent hårborttagning?

• Twixie

Haha, dra ut ett och ett med pincett har jag gjort ibland när jag är rejält uttråkad (samt för att få bort och ut de som växer inåt eller vad man ska kalla det). Men det ger tyvärr mest bara fler problem med inåtväxta hårstrån...

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Västeråstjejen

Jag slår nog också ett slag för epilatorn....testat med en kräm för inåtväxande hår efteråt och skippat att duscha de närmaste timmarna?

• Tullemi

Jag har precis samma problem som TS, men nu har jag skaffat Silk-épil 7 (Braun) och det är faktiskt lite bättre. Visst får jag fortfarande en del inåtväxande hårstrån, men jag har blivit bättre på att exfoliera med en bra peelingcreme, vilket hjälper.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Twixie
    Tullemi skrev 2010-12-03 21:10:28 följande:
    Jag har precis samma problem som TS, men nu har jag skaffat Silk-épil 7 (Braun) och det är faktiskt lite bättre. Visst får jag fortfarande en del inåtväxande hårstrån, men jag har blivit bättre på att exfoliera med en bra peelingcreme, vilket hjälper.
    Gör du exfolieringen före eller efter för att minska risken för inåtvända? Hur är den att använda på andra områden än benen, t.ex. under armarna?
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Tullemi
    Twixie skrev 2010-12-04 20:10:26 följande:
    Gör du exfolieringen före eller efter för att minska risken för inåtvända? Hur är den att använda på andra områden än benen, t.ex. under armarna?
    Jag exfolierar innan (eller efter, beroende på hur man ser det ) epilering. Det går flera dagar mellan exfoliering och epilering så att huden inte ska irriteras. Jag har testat den under armarna och det gjorde ONT, men jag stod ut. Håret kom dock relativt snabbt tillbaka under armarna. Det blev inte så filmstjärnesnyggt som jag hade hoppats på :-S...tyckte det såg aningen mörkt ut ändå, men det måste varit inbillning.
    Milea 080217 Lucas 100202.
  • jonasalbin

Det finns flera behandlingar för hemma bruk som använder sig av ipl laser.
    du kan läsa mer om denna  hårborttagnings metod  här : www.harborttagning-ipl.se

• Jeanette

Bra tips för hårsäcksinfektioner Microcid 1% som kan köpas på apoteket.
    krämen använd för vattkoppor och svinkoppor men brukar ge bra lindring även vid hårsäcksinfektion.
    Om man har stora problem med inåtväxande hårstrå så brukar vaxning och epilering öka problemet eftersom dessa personer har "seg hudhinna" alltså håret klarar inte av att tränga igenom skinnet.
    Dessa personer kommer älska permanent hårborttagning IPL/Laser
    /J

• huldaskarin

Grejen är att det inte är alla som håren försvinner på så därför är termen "permanent hårborttagning" missvisande. Permanent hårreducering funkar för även om inte allt hår försvinner så minskar oftast mängden betydligt.

Svar på tråden Hårborttagning?