• ElinJ83

Bajs upp på ryggen - varje gång

Hej,

har ett problem och efterlyser lite tips och råd :)

Min dotter är 7 månader och när hon gör nr 2, vilket oftast är 3 ggr om dagen så hamnar 75% av bajset på ryggen om hon sitter upp. (vilket hon gör i princip all vaken tid)
    Detta är lite frustrerande då en hel del hamnar upp på ryggen och ibland när hon stretar emot vid blöjbytet får hon tom bajs i håret.
    Är vi då inte hemma utan ute på vift är detta mindre roligt.. Inte heller roligt att gå med kläder fulla av bajs i skötväskan..

En gång lyfte jag upp henne när hon bajsade för att lägga henne ner istället, då slutade hon att bajsa och hade ont i magen hela förmiddagen istället, inte så snällt av mamma kanske :(
    Vi använder pampers blöjor, har testat både Baby Dry och Active Fit men märker ingen skillnad.

Vill även tillägga att hon inte är lös i magen, det spelar ingen roll vilken konsistens bajset har, det hamnar där ändå...

Någon som vet någon bra lösning?

• Svar på tråden Bajs upp på ryggen - varje gång
  • Mumin80
    ElinJ83 skrev 2010-11-16 15:06:18 följande:
    Kanske är jag som är korkad, men är det inte svårt att byta en up and go om de inte kan stå upp? Vet ju att man river upp dem på sidan när man tar av dem, men att sätta på en sån på en sprattlande bebis, e inte det svårt?
    Olivia har spagettiben fortfarande :-P
    Efter att jag fattade att man kunde riva upp resåren så var det inget jätteproblem för oss  

Dottern kan ju stå, men oftast trär vi på blöjan liggande, och det sprattlas, vrids och vänds med besked kan jag lova. Men bara man får in fötterna så tycker jag inte det är jobbigare än att få på henne vanliga byxor eller strumpbyxor. "Vanliga" blöjor var minst lika besvärliga, t.om. värre när man skulle försöka få tag i flärparna och tejpa fast dem medan ungen samtidigt hinnar vrida sig tre varv, sätta sig upp, lägga sig på mage, drar i blöjan osv. (vi har ett ganska energiskt barn...)
  • My first angel

Jag har jätteproblem oxå med bajs utanför, jämt. Lillan är bara 2 månader, har nr. 2 i storlek. Har både pampers och Libero. Jätte jobbigt med bajs upp i hela ryggen eller läcker runt benen. Blöjan sitter ganska hårt runt på henne. Skitjobbigt med andra ord. =( He he.
    Ska jag köpa större storlek eller? Hon väger typ 5 kg och blöjan är mellan 3-6 kg. Knepigt!

• Zixi
    My first angel skrev 2010-11-25 17:57:18 följande:
    Jag har jätteproblem oxå med bajs utanför, jämt. Lillan är bara 2 månader, har nr. 2 i storlek. Har både pampers och Libero. Jätte jobbigt med bajs upp i hela ryggen eller läcker runt benen. Blöjan sitter ganska hårt runt på henne. Skitjobbigt med andra ord. =( He he.
    Ska jag köpa större storlek eller? Hon väger typ 5 kg och blöjan är mellan 3-6 kg. Knepigt!
    Jag tror att jag bytte till stl 3 när min lilla vägde 5 (de var 4-7kg) och de funkade mycket bättre. Nu väger hon 6½ och jag börjar fundera på stl 4.
    2010-07-20 3040/50
  • My first angel
    Zixi skrev 2010-11-25 18:25:02 följande:
    Jag tror att jag bytte till stl 3 när min lilla vägde 5 (de var 4-7kg) och de funkade mycket bättre. Nu väger hon 6½ och jag börjar fundera på stl 4.
    Ok, ja jag får väl prova det! Typiskt att vi precis köpt två jumbopack av både pampers och Libero i 2:an. Får väl ha dem på dagarna och köpa 3:an till natten och morgonen när hon oftast gör stora 2:an!
  • lillblobb

Jag vet ju inte hur de större blöjorna är, men om man jämför mindre blöjmodeller av libero och pampers, så är pampers mjukare och lite tunnare - men de har ingen resåraktigt i ryggen. Libero är lite plastigare och hårdare, men de har resåren i ryggen vilket känns som det har stoppat upp bättre från ryggläckaget.
    Som sagt - vet inte hur det är med de större modellerna, eftersom vi bara är på storlek 3 än så länge

• My first angel

köpte pampers 3 nu. De funkar bra! Men har den bara på förmiddan så jag kan göra slut på de andra 2:orna! Får böka lite med dessa ett tag! Har någon provat Huggies?

• ElinJ83

Vi har nu testat libero i någon vecka och har inte haft en enda olycka sen dess...
    Tycker fortf att pampers känns tunnare och skönare, men dottern verkar inte bry sig, och det är ju ändå viktigast.
    Upptäckte dessutom att libero är generösare med antalet blöjor i paketet så det lönar ju sig även ekonomiskt

• Woodgrove

Det trevligaste kanske vore att ta av blöjan och låta dottern bajsa på toan eller pottan? Inget bajs på kroppen alls. Inget antalet blöjor per dag går ner. Kolla in EC/blöjfritt här i forumet eller ecsweden.se

• My first angel
    Woodgrove skrev 2010-12-05 19:05:14 följande:
    Det trevligaste kanske vore att ta av blöjan och låta dottern bajsa på toan eller pottan? Inget bajs på kroppen alls. Inget antalet blöjor per dag går ner. Kolla in EC/blöjfritt här i forumet eller ecsweden.se

Men då menar du väl inte att en 2 månaders bebis ska sitta på en potta! =)
  • Zixi

Nu har vi använt oss av stl 4 ett tag och det har funkat mycket bättre. Dock små marginaler fortfarande för lillan har börjat bajsa en gång/dag istället för 7 så nu blir blöjan verkligen överfull!

2010-07-20 3040/50
  • Woodgrove
    My first angel skrev 2010-12-14 13:06:59 följande:
    Men då menar du väl inte att en 2 månaders bebis ska sitta på en potta! =)
    Jo. Självklart. Hur många barn i världen har egentligen blöja? Hur tror du att föräldrar gjorde innan blöjorna fanns? Kolla gärna in ec/blöjfritt här i forumet eller ecsweden.se

Min dotter var tolv timmar första gången hon kissade över ett handfat och hon har suttit på en toaring på toa sedan hov var 3 månader.

• Lady Namárië

Generellt brukar man väl säga "Läcker i benen - ner en storlek, läcker i ryggen - upp en storlek".

So say we all
  • minimera

Testa Willys blöjor. Jag började med dme när dotter var runt 7 månader tror jag och det är de absolut bästa blöjorna hon haft. De är väldigt höga i ruggen men samtidigt mjuka och smidiga. De har aldrig nånsin läckt. Pampers har alltid läckt.

• mapo51
    My first angel skrev 2010-11-25 17:57:18 följande:
    Så hade vi det med vår äldste son så länge jag ammade och det var mest amningsbajs. Vi testade alla blöjor vi hittade och ingen fungerade bättre.
    Nu ligger din dotter så nära den övre gränsen på den storleken hon har nu så då hade jag bytt. Men vi hade så även när vi hade bytt storlek så vi accepterade bara att det var så.

Lille sonen bajsar framåt istället, vilket iofs är bättre för det är inte samma risk till läckage.
  • My first angel
    Woodgrove skrev 2010-12-15 12:27:35 följande:
    Jo. Självklart. Hur många barn i världen har egentligen blöja? Hur tror du att föräldrar gjorde innan blöjorna fanns? Kolla gärna in ec/blöjfritt här i forumet eller ecsweden.se

Min dotter var tolv timmar första gången hon kissade över ett handfat och hon har suttit på en toaring på toa sedan hov var 3 månader.
    Men sen så kanske man vill hinna med annat än att torka kiss och bajs överallt. Kissa i handfat...jag är skeptisk! Men passar det dig så... hur gör man på vintern då...hål i overallen eller?
  • Kerstins mamma

Vi hade pampers strl 3 och de läckte också upp på ryggen ibland, då bytte vii till libero strl 3 och de läcker aldrig, sitter mycket högre upp på ryggen!

• linahelena
    Lady Namárië skrev 2010-12-15 12:29:44 följande:
    Generellt brukar man väl säga "Läcker i benen - ner en storlek, läcker i ryggen - upp en storlek".
    tyckte jag lät smart. annars är HUGGIES bra blöjor
  • Woodgrove
    My first angel skrev 2010-12-17 13:51:30 följande:
    Men sen så kanske man vill hinna med annat än att torka kiss och bajs överallt. Kissa i handfat...jag är skeptisk! Men passar det dig så... hur gör man på vintern då...hål i overallen eller?
    Jag såg det mer som att jag vill göra annat än att byta blöjor. Det tar ganska lång tid att byta en blöja jämfört med att ta av ett par byxor, torka och ta på byxor. Spädbarn signalerar från födseln att de vill göra ifrån sig om man uppmärksammar signalen behöver man inte "torka kiss och bajs överallt". Min dotter har aldrig bajsat på golvet/soffan/vagnen etc. Vi har bytt ytterst få bajsblöjor, de få vi bytt har varit i samband med sjukdom eller när det kommit tänder. Om barnets signaler inte uppmärksammas slutar barnet signalera och vänjer sig vid att göra ifrån sig i blöja. Anledningen till att vi testade från början var att vi tänkte att det kommer aldrig gå! Klart att bebisar har blöja på sig. Men vi blev motbevisade av vår dotter väldigt fort! Läs gärna på om EC om du är skeptiskt. Jag svarar gärna på fler frågor. 

Jag kan bara svara för hur vi gjorde på vintern, inte för hur man "ska" göra eftersom alla barn är olika. Vi hade på henne en tygblöja när vi var ute. Var det över 0-grader tog jag av henne overallen och lä henne kissa mot ett träd eller buske o dyl. Om det var minusgrader fick hon kissa i blöjan. Men hon blev bra arg då. Skyndade mig i någonstans så att jag kunde byta till en ny tygblöja. Bajsa väntade hon alltid med till vi var på en toa. 

Har du hört talas om "En ökenblommas berättelse"? Skriven av modellen som kämpar mot kvinnlig omskärelse? Det var genom hennes böcker jag först kom i kontakt med blöjfria bebisar. Hon skriver att hon tyckte att det var konstigt att barn i "väst" hade blöja och skriver lite om sina tankar om det och hur man gör där hon kommer ifrån. Jag tyckte det verkade intressant men konstigt och började läsa på mer. Och som jag skrev innan, både jag och min man var övertygade om att det inte skulle funka. 
Svar på tråden Bajs upp på ryggen - varje gång