• lindensie

Letar förskola i Linköping! Tips önskas!

Letar förskola i områdena Valla, Tornhagen, Abisko, T1. Tips på bra förskolor, även bra att veta vilka som inte är bra osv.  Min son är 17 mån.

• Svar på tråden Letar förskola i Linköping! Tips önskas!
  • rockbjarn

Jag jobbar på T1 i de kommunala förskolorna. Senast jobbade jag på Trollbacka (är nu föräldraledig). De kommunala förskolorna i T1 och Tornhagen jobbar väldigt lika. Det är 3 rektorer som delar på förskolorna. Vi har sökt plats till vår son på följande förskolor:
    1. pysslingen på T1

2. Duvslaget på T1

3. Astrid i Tornhagen

4. Kottebo i Tornhagen

5. Busebo på T1

6. Glaskulan på T1

Fråga om det är ngt mer du undrar!

• rockbjarn

T1/Tornhagen är ett genomgångsområde. Många familjer bor i lägenhet och väljer sedan att köpa hus och flytta ifrån området.

Fördelen med förskolorna i Tornhagen är (om man gillar det) att de har större gårdar än förskolorna i T1.
    Förskolan Astrid och Stengården i Tornhagen är större förskolor med 3 avdelningar. De största förskolorna i T1 är Trollbacka (på avd månen är det 1-3 år och avd solen 3-5år) och Blåsippan samt Pysslingen/Älvan där det är två avdelningar. På pysslingen är barnen 1-3 år och på Älvan är barnen 3-5 år.
    Förskolorna i T1 är duktiga på att utnyttja vallaskogen. 
     Det är  rektorer som delar på förskolorna i T1, Tornhagen och Vasastan så förskolorna arbetar på liknande sätt. Förskolorna i T1 får mat från Fridtunaskolan medan förskolorna i Tornhagen (kan ej säga hur många det är) har behållt sina kokerskor.

Vi har sökt förskoleplats till vår son utifrån hur personalgruppen ser ut (om det är stor omsättning), åldern på barnen och avståndet till förskolan från där vi bor.

Fråga på om det är ngt mer:)

• lindensie

Ok va bra, TACK för all info . Vet du om dem har nåt skapande och utflykter för små barn på dem två första valen du gjort? Vilken månad ska er son börja?

• rockbjarn

Man brukar gå till skogen en gång i veckan och även ha skapande en gång i veckan. Det brukar dock vara väldigt svårt att ha skapande med små barn, det blir ofta personalen som gör jobbet då vilket inte är meningen. Vår son ska börja den 10 januari men har dock ej fått plats än.

• tteessssaa

Vill slå ett slag för Föräldrarkooperativet Ankan i Tannefors som är jätte populärt och bra dagis med fin gård och härlig personal som vill hjälpa barnen i sin utveckling och dom har egen kok.
    Har jobbat där,

• rockbjarn

Kan upplysa (om jag inte redan gjort det) om att det är fullt i kön i T1/Tornhagen/Vasastan till januari och hela våren. En garantiförskola öppnas i T1 (om tillräckligt många föräldrar tackar ja).

• petsod

Antar att det blir för långt men den absolut bästa fsk i stan ligger i Tannefors och heter Barnens Hus, montessoripedagogik och underbar personal.

• lindensie
    rockbjarn skrev 2010-11-21 19:27:54 följande:
    Jag jobbar på T1 i de kommunala förskolorna. Senast jobbade jag på Trollbacka (är nu föräldraledig). De kommunala förskolorna i T1 och Tornhagen jobbar väldigt lika. Det är 3 rektorer som delar på förskolorna. Vi har sökt plats till vår son på följande förskolor:
    1. pysslingen på T1

2. Duvslaget på T1

3. Astrid i Tornhagen

4. Kottebo i Tornhagen

5. Busebo på T1

6. Glaskulan på T1

Fråga om det är ngt mer du undrar!
    Du skrev att du jobbade på Trollbacka, men är föräldraledig, får man fråga i ärlighetens tecken om det är en bra förskola, är det stor omsättning på personal där mm?
Svar på tråden Letar förskola i Linköping! Tips önskas!