• Pumpalicious

Vet ditt barn vad en binda är för något?

Idag skrev jag ett blogginlägg som lät såhär;

Lillebror (2år) hittade en binda i badrummet, gick och hämtade sin skötbädd och sa åt mig att lägga mig ner så han kunde byta min blöja! Hahaha. Roliga unge!

Då fick jag en anonym kommentar; "Låter riktigt äckligt med bindan måste jag säga. Hur vet hans ens vad den används till?"

Jag blev helt paff, och såhär löd mitt svar på kommentaren;

Jag tycker inte det är det minsta äckligt med en ren, ny binda - men alla har vi olika åsikter vad som är äckligt här i livet

Hur han vet vad den används till? Tja, antingen har han väl hört att storebror kallar det "mammas blöja" eller så har han väl helt enkelt sett när jag varit på toaletten?
    Vi gör inte sån stor affär av något så naturligt som menstation här hemma.

När storebror var ca 2år frågade han oss vad det var för något, och jag såg ingen anledning att ljuga och berättade därför att mammor ibland måste ha dom i trosorna. Han kom då själv på ideén att kalla det mammas blöja.

Ledsen att jag äcklade dig

Kände att jag måste starta en tråd om detta, är ni öppna om sånna saker inför era barn eller ljuger ni om vad en binda är om dom frågar?

• Svar på tråden Vet ditt barn vad en binda är för något?
  • Equal

Mina stora barn 8+3 år vet vad det är och har vetat länge. 2 åringen säger sin ditt barn, kallar det "mamma blöja". Hon vet att man som tjej blöder ur snippan ibland, att det inte är farligt och inget konstigt.

Jag förstår inte varför det ska vara så hemskt att berätta en sådan sak, likväl vet de precis hur barn blir till och hur de kommer ut ur magen.

Inget hymmel här inte.

• MalinNiklasHarryBebis

min son e 4 år nu, när hans lillebror kom så undrarde han varför inte ja kunde åka med å bada
    då förklarade hans pappa att det man blödde efter man hade fött barn, å sen om han ska ha något mer syskon någon gång i framtiden så måset mamma har mens.
    å då har man binda, pojken kollade på pappa så säger okej de kan ja gå med på...

De tycker ja e snällt av sonen Skrattande

• Mölndalstjej 83

Min 3 åring är med överallt och eftersom han är så frågvis så har han koll på det mesta. Det senaste är att han berättat på förskolan att "Igår så satte mamma in en pinne i magen så att det inte kan börja växa en bebis där inne, för det orkar vi inte med. Det är så jobbigt att pussa och krama på bebisar HELA TIDEN"

• norgesessan

Här vet barnen vad det är...Det 'r ju bara att öppna badrumsskåpet---Ena sonen använde några som plåster....
    Dottern skulle stoppa en tampong in i magen på sin docka....Senaste coola med tamponger är att öppna dom och doppa i vatten...Började dom med idag, så nu måste jag ställa undan dom...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Eriin

Min 6,5 vet vad både en binda och en tampong är. Dock valde jag nog fel tillfälle att prata om det för hon blev SÅ ledsen när jag berättade att alla tjejer får mens när de blir stora Tyst. Men det var nått år sen, så hon har nog glömt det nu!

• norgesessan

Hade det samtalet med lillan här om dan Hon är inte ens 2 Hon brydde sig inte nämnvärt dock

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • SilverEmma

En kompis systerson sprang in på sin mamma precis när hon satte in en tampong och utbrast: "Ska du ha den i röven hela natten eller??" Typ 3 bast... Skön unge.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Agent Fluff
    norgesessan skrev 2010-11-17 18:49:46 följande:
    Här vet barnen vad det är...Det 'r ju bara att öppna badrumsskåpet---Ena sonen använde några som plåster....
    Dottern skulle stoppa en tampong in i magen på sin docka....Senaste coola med tamponger är att öppna dom och doppa i vatten...Började dom med idag, så nu måste jag ställa undan dom...
    Hahaha Min stora tjej (snart 4 år) tycker också att det är jättekul att öppna tampongerna och doppa i vatten!

För övrigt så vet jag inte om min dotter vet vad en binda är då jag inte använder bindor, men hon vet vad en tampong är.
  • FrkJenny

Javisst vet han. Inte binda eller tampong visserligen eftersom jag slutade med det när jag upptäckte menskoppen, men ja, jag är öppen med sådant och han har full koll på att mammor/flickor blöder ur snippan ibland och behöver menskopp då fast jag är inte säker på att han vet vad det heter...

• höbåtsolle

Att det är någon sorts blöja framgår ju av materialet. Dessutom ser man ju reklam för bindor.

Min dotter vat vad en binda är för något, men hon tycker det är äckligt att gå omkring med en slaskig, blodig tunnbrödskaka upptryckt i skrevet.

• Ejin

min tjej som snart är två tycker att bindor är helfestliga att leka med. Hon har inte full koll på varför man ska använda dom direkt. Hon är ju inte så stor ännu att man kan förklara något mer komplicerat ännu.
    Men hon vet iaf var man ska ha dom för en dag när jag skulle byta blöja på henne så upptäckte jag att hon hade tryckt ner en binda i sina byxor

• elsa02

När min son var 6 och kom åt bindorna började han gå omkring med dem själv i kallingarna. Jag sa att det kom till att hans snopp skulle vissna bort om han fortsatte, då blev det snabbt slut på det.

• Shasti

Tycker det är ett perfekt bra sätt att förklara vad det är genom att säga "ett slags blöja", det har jag nämligen själv använt som förklaring till min 2,5 åriga dotter när hon pekar och undrar "vad är det". Vad var det för knäppgök som tyckte det var "äckligt"? Hur ska man undvika att se eller prata om sånt när små barn hela tiden ska följa med en in på toa? Skulle jag försöka smussla med sånt skulle jag aldrig kunna gå på toa över huvudtaget! Dessutom vore det väldigt osunt att föra över nån sorts "äckelkänslor" inför det till barn tycker jag. Självklart ska det bemötas helt naturligt, det är ju precis lika naturligt som allt annat med kroppen.

• Magrat

Det är väl inte konstigt att barn vet vad det är?
    Mer konstigt om de inte vet att kvinnor har mens eftersom det kommer varje månad.

Jag tror förresten att dottern vet vad en binda är, men jag är inte helt säker. Menskopp vet hon i alla fall vad det är eftersom det är vad jag själv använder.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Marie30

Min äldsta hade koll som dryg 2-åring när lillasyster kom eftersom mamma hade "blod-blöja" då. 

Blir full i skratt för jag får höra att jag skyddar mina barn så mycket. Inga leksaksvapen, inte tv med reklam etc. Mens känns dock inte så farligt...  

Svar på tråden Vet ditt barn vad en binda är för något?