• Bollen2

Havandeskapspenning som sjuksköterska

Jag jobbar som sjuksköterska på äldreboenden och i hemsjukvården. Jobbar enbart natt.
    Har sökt havandeskapspenning idag och hoppas verkligen den blir godkänt.
    Någon med likande jobb som fått det godkänt? Tar det lång tid innan man får svar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-27 15:44
    De ringde från försäkringskassan idag. Enl. chefen kunde jag tydligen bli omplacerad till dagtid. Efter en hel del frågor från kvinnan på försäkringskassan sa hon att hon skulle godkänna min ansökan om havandeskapspenning på heltid! :) Får väl dock vänta på papprerna innan man kan vara helt säker.. Men oj så glad jag blev! :) Var ca. 1½ vecka sedan jag skickade in ansökan så de hörde av sig ganska snabbt tycker jag..

• Svar på tråden Havandeskapspenning som sjuksköterska
  • Whizzer

Ska bevaka denna tråd, jobbar oxå som sjuksköterska och har nyligen plussat.. Är troligen i v8 så det är ju ett tag kvar.

Själv jobbar jag i en bemanningsgrupp på sjukhuset, så jag går runt på de flesta vårdavdelningarna o byter tider o så huller om buller.

• CA81

Just nu är jag mammaledig men jobbar normalt sett med Avancerad Sjukvård I Hemmet. Jag hade inga som helst problem att få havandeskapspenning, däremotså skulle FK ha en handläggningstid på 15 arbetsdagar, detta drog ut till 40 dagar och jag fick tjata på dem i ett för att få veta om jag skulle få eller inte.

Ett litet tips till er är att ta ut semesterdagar från det att havandeskapspenningen är slut fram till ni fått ert barn, detta gjorde inte jag vilket jag bittert ångrar nu då mina sjuklönegrundade dagar är slut 23 februari. Jag börjar jobba redan nu när sonen är 7 månader för att kunna dryga ut dagarna.

Whizzer: Min bm rådde mig till att varken hantera ab eller cyto.

• Leelii

Här vill jag med vara med. Även jag ny plussad är i v7.
    Hur ska jobbar på vårdavd på sjukhus (natt). Hur skall man kunna undvika ab?? De har vi ju massor av på jobbet!

Tar havande dagarna slut innan man får barn?

• Längta78

Det är lite olika behandlingstider på FK i olika län. Bor i Stockholm och här har de 30 dgr beh. tid. Är själv SSK och blev beviljad HP. Vad jag förstått så tittar de mest på om man utför tunga lyft , behöver röra sig snabbt (ex. akutgrupp) eller om miljön är hotande eller direkt farlig. Min chef tryckte extra mycket på dessa punkter. Tyvärr verkar det vara lite godtyckligt vilka som blir beviljade, med andra ord hänger det på vilken handläggare man får. Jag tror dock att du TS alla gånger kommer att bli beviljad! Lycka till..

Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • CA81

Havandeskapspenningen avslutas 10 dagar före beräknad förlossning, jag hade oturen att dessutom gå över tiden med 12 dagar. 22 dagars förlorad inkomst är inget roligt och FK bryr sig inte om att du har räkningar som ska betalas. Jag plockade alltså 22 dagar på mina förädradagar vilket jag bittert ångrar nu.

Jag är nattsyrra jag med men min kollega fick ta alla ab, kan säga att jag kände mig duktigt överflödig.

• Längta78
    Leelii skrev 2010-11-17 01:08:53 följande:
    Här vill jag med vara med. Även jag ny plussad är i v7.
    Hur ska jobbar på vårdavd på sjukhus (natt). Hur skall man kunna undvika ab?? De har vi ju massor av på jobbet!

Tar havande dagarna slut innan man får barn?
    Jag hoppas ni har slutna system när ni blandar, då ska det räcka att du har på dig handskar som vanligt.
    Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • Leelii
    Längta78 skrev 2010-11-17 01:16:38 följande:
    Jag hoppas ni har slutna system när ni blandar, då ska det räcka att du har på dig handskar som vanligt.
    Självklart använder jag handskar samt så använder vi ett slutet system som heter phaseal tror jag.

Jag ska snacka med min chef om semesterdagar när de blir aktuellt.
  • CA81

Vi har tyvärr de flesta ab som inj. Är det inf. så kan man ju fylla slangen med nacl först innan man blandar. det är dock värre med cyto.

• Whizzer

Vi kör oxå de flesta AB som injektioner, det går snabbast så.
    Ska på hälsosamtal på torsdag, får lyfta upp problemet då, ska försöka undvika den direkta läkemedelshanteringen så mkt jag kan (vilket kommer att bli jäkligt svårt) 

• sokie

jobbar som ssk akutsjukvård hade inga problem att få havandeskap, skrev ett brev där jag poängterade tunga lyft, vridningar, ensamarbete, inte kunna styra när man kan ta paus, inte kunna gå ifrån när man vill, sedan bekräftade chefen att det var så. Rätt lång behandlingstid men jag ringde o låg på så 30dagar tog det.
    Pga olika anledningar ammar jag inte o kan gå in lite helger nu när han är 5månader vilket gör att man kan dryga ut dagarna o förhoppningsvis få vara hemma längre, lycka till!

• Leelii

Jag jobbar inom högspec kirurgi där akutsituationer kan uppstå fort och där vi har mycket tunga lyft r/t att patienterna har mycket dränage m.m. Så alla ssk på mitt jobb har fått HP, bara att hoppas att jag med kan får det.

Vi har med nästan bara AB inj, men jag tror inte det är så farligt bara man är noga med att använda handskar å slutna system.

Eller vad tror ni?

• sokie

jag tror inte det e farligt att bereda LM med handskar o slutna system, dock var våran chef noga med att poängtera att om man var orolig så slapp man blanda o skulle ta hjälp av kollegor, för om det blir ngt fel på barnet skall man inte behöva ha en gnagande tanke "var det all AB"...bara det gjorde att jag kände mig trygg o lugn.

• Leelii
    sokie skrev 2010-11-17 07:55:20 följande:

jag tror inte det e farligt att bereda LM med handskar o slutna system, dock var våran chef noga med att poängtera att om man var orolig så slapp man blanda o skulle ta hjälp av kollegor, för om det blir ngt fel på barnet skall man inte behöva ha en gnagande tanke "var det all AB"...bara det gjorde att jag kände mig trygg o lugn.

Det tycker jag är helt fantastiskt av din chef! Min chef är inte informerad ännu så jag vet inte hur hon ställer sig i den frågan. Är i v.7 nu så de dröjer nog några veckor innan hon får veta.
  • Drömmen om Elin

Jag hade ingen aning om de här med AB. Vet dock att de finns vissa läkemedel som inte skall administreras av gravida. Vi fick en ordination på sådant läkemedel och en lapp vad med från HIA om detta. Det var så de slank ur mig framför mina jobbarkompisar att jag var gravid, den läckte nyheten som en löpeld....

Men vi använder oss inte av slutna system, vi gjorde de ett tag men på nåt sätt så föll de ur sanden, ja vet inte varför.

Jag är gravid i v.10. Kommer inte få någon HP utan de placerar om en som repcetionist. Sen får man jobba på in i de sista.

• Ninnis75

Hej....

Är intensivvårds-sjusköterska och har jobbat under båda mina graviditeter.
    Hade inget problem att få havandeskapspenning. Du får HP  sammanlagt 50 dagar fram till 10 dagar före Bf så man får antingen hoppas få före Bf (vilket jag fått båda gångerna) el plocka semsterdagar el gå utan inkomst. Spara föräldradagar om du kan det behövs med barnet sen.

Antibiotika i all ära......i mitt jobb kan man verkligen inte undvika detta men man kan arbeta med skyddskläder el i dragskåp. Såklart inte nyttigt med antibiotika, cellgifter, avstötningsläkemedel som vid transplantationer, HIV patienter el pat med hepatit el t.ex tuberkulos el vattkoppor. Vid vård av såna pat ska man be att (och det är chefen skyldig) att ta hänsyn till och så hoppas man på bra arbetskollegor.

:)

• Ninnis75

Nej det är inte bra kanske att vara i närheten av antibiotika men vet inte om det är bevisat att t.ex antibiotika är skadligt för fostret den lille ligger ju väl inbäddad därinne
    Förstår dock oro och själv har jag väl tänkt men har inte blivit hysterisk.

Jämför med samhället i övrigt med avgaser i samhället osv.

Givetvis ska du använda all skydd du kan för att skydda dig själv och bebisen men den är ändå väl skyddad därinne i magen. vissa situationer ska man inte delta i det är t.ex röntgen, magnetröntgen, patienter med lungsjukdom, blodsmitta. Vissa lkm ska man också försöka undvika t.ex cellgifter, avstötningsmediciner osv som jag skrev ovan..Jag som iva ssk har ändå fått hantera dessa saker även som gravid men det är mitt jobb som tyvärr är som det är men tack och lov har vi dragskåp,visir,skyddsrockar, handskar så man känner sig som en rymdvarelse ibland........:)

Är man nattsjuksköterska kan det vara svårt att ta hjälpa av kollegor men man får försöka fördela bra el hjälpas åt det brukar aldrig bli problem. Jobbar man så jobbar man men mot slutet kan det också bli tungt att t.ex förflytta el utföra vissa moment. Jobba gör ju alla under samma villkor men oftast har jag blivit bemött med stor omtanke och förståelse för att man t.ex inte ska behöva ta den tyngsta mest vårdkrävande patienten men dom gånger är det inte jag själv som unvikit utan dom har undvikit det åt mig. Hur många sjuksköterskor är inte gravida?

Svar på tråden Havandeskapspenning som sjuksköterska