• Anonym (oro)

Missfall efter ha sett levande foster i vecka 13?

Hur vanligt är det med missfall efter vecka 13?

Jag har gjort CUB test i vecka 13 och allt såg helt normalt ut, kan dock fortfarande inte riktigt släppa tanken på missfall.

Någon som varit med om ett sent missfall? Och vad sker isf? Är orolig både för missfall och att det ska ske hemma, fostret är ju ändå rätt stort vid den här tiden, vad gör man då liksom? Spolar ner i toaletten?

Någon som kan berätta?

• Svar på tråden Missfall efter ha sett levande foster i vecka 13?
  • JeanneDArc

Jag har inte varit med om det själv, men jag tycker du ska försöka slappna av och inte gå runt och oroa dig. Risken för ett missfall är inte särkilt stor i vecka 13. Även OM det skulle hända så kan du inte göra något åt det, så det är ingen mening i att oroa sig i onödan.. Kanske låter hårt men så är det ju. Sen är det klart att man kanske oroar sig ibland, men låt inte det ta över tankarna!

• Anonym (hänt mig)

Jag fick ma i v.14(13+3). jag gjorde ul på måndagen och såg en bebis sprattla och må bra, men fick ma på lördagen. Det kom aldrig ut något "foster" eller något alls för den delen, men när dom kollade med ul på lördagen fanns de inget kvar i livmodern. Så risken för ma finns alltid. Och jag är nu gravid igen i v.33 och har oroat mig hela graviditeten för att de ska hnda samma sak igen, man måste försöka sluta att nojja för ma, händer de så kan man inte göra något åt de iaf.

• Anonym (oro)
    Anonym (hänt mig) skrev 2010-11-17 12:34:36 följande:
    Jag fick ma i v.14(13+3). jag gjorde ul på måndagen och såg en bebis sprattla och må bra, men fick ma på lördagen. Det kom aldrig ut något "foster" eller något alls för den delen, men när dom kollade med ul på lördagen fanns de inget kvar i livmodern. Så risken för ma finns alltid. Och jag är nu gravid igen i v.33 och har oroat mig hela graviditeten för att de ska hnda samma sak igen, man måste försöka sluta att nojja för ma, händer de så kan man inte göra något åt de iaf.
    Men vad hände med fostret? Det bara försvann?

Ja, ni har ju rätt att man måste försöka sluta tänka på det... och precis som ni säger så kan man ju ändå inte göra något åt det...

Lycka till med graviditeten, du är ju alldeles strax i mål Glad
  • Anonym (hänt mig)

ja de har jag försökt tänka och förstå vart fostret tog vägen men dom sa att de va så pass litet än att de inte kommer ut något foster liksom. de har gått ett år å jag fattar fortfarande inte riktigt hur de gick till. men man får helt enkelt gå vidare!
    Jag har oroat mig hela grav. vaknat upp på nätterna och trott jag ska börja blöda och ja helt enkelt varit jätteorolig. men de kommer jag nog vara nästa grav oxå.
    Lycka till med din graviditet :)

• s87a

Finns alltid en risk för missfall, men inte så stor.

• Marre80

Jag fick mitt MA för 3 veckor sen,29/10-10 . Då var jag i v.17 (16+2 ). Det var min första graviditet . 
    Det har varit mycket tufft och jobbigt. Men idag känner jag mig lite starkare!

Fredagen för 3 veckor sen skulle jag till jobbet och vakna kl.6 och gick in på toaletten och såg att det kom blod på pappret, vi åkte in och dom sa at det va på väg till ett missfall, vi fick åka hem för att slutföra det och vi trodde att fostret hade åkt ut och efter 5 dagar va det återbesök och då sa läkaren att fostret va kvar så jag fick åka upp till sjukhuset dagen efter för en skrapning :( 

Fostret sluta att växa i V.9.

Den 10 November skulle vi ha varit på UL men vi fick inte uppleva det :( 

Jag trodde aldrig att detta skulle hända oss men tyvärr så gjorde de det!

Vi vill försöka igen så snart som möjligt!

• Anonym

Hände min kompis, upptäcktes på RUL hon fick cytotec som startade det hela sen fick hon krysta ut fostret. Det var ganska litet. Jag var gravid dåoch var jätte nojjig ,men det gick bra för både henne och mig.

• Anonym
    Anonym (hänt mig) skrev 2010-11-17 12:34:36 följande:
    Oj, det måste vara väldigt ovanligt ändå? Stackars dig! De flesta MA som sker så sent är ju oftast att fostret dött mycket tidigare och inte efter vecka 12. Det är väldigt ovanligt att man ser på UL att hjärtat slår och att fostret är i rätt storlek efter vecka 12 och att den ändå dör senare sa min läkare. Skönt att det verkar gå bra den här gången i alla fall för dig! Förstår att du varit orolig.. Lycka till!
  • Topdog

Japp. Jag har varit med om ett fint kub-ul i vecka 13 med missfall efteråt. Två gånger tillockmed. Första gången började jag blöda 2 dagar innan RUL. Åkte in och bebisen var död. Storleken visade på 13+0 men det skedde troligtvis någon vecka senare och att fostret krymd eftersom den legat där ett tag. Gång nummer två så allt strålande ut på kuben i vecka 12+1. Jag fick göra ett extra UL i vecka 16 och då levde inte bebisen längre. Stolek 13+1.

När man får missfall så pass sent så ska man in på sjukhus. Moderkakan lossar nästan aldrig vilket gör att man blöder mycket. Därför behöver man oftast skrapas.

• Anonym

TS, bli inte orolig nu bara för att det hänt flera i tråden. Det kan så klart hända precis som bebisen kan dö i magen vecka 30 också men den här tråden är ju inte representativ utan de som varit med om det svarar ju så klart pga titeln på tråden. Flera läkare och BM har i alla fall sagt till mig att det är väldigt ovanligt och det står ju alltid i alla böcker att risken för missfall minskar med 90% efter vecka 12.

Hoppas det går bra för dig nu!

• Iman12

Hej!

Jag fick veta idag att jag fått missfall

v 12+6 det gjordes ett ultraljud två dagar innan då allt var normalt. Blödde i ca 2 veckor efter två ultraljud med normal utgång fick jag missfall. De trodde att det berodde på att jag hade känsliga slemhinnor.

Allt hade gått ut av sig självt. Så nu väntar jag på nästa ägglossning. Tänk positivt så blir set positivt.

Lycka till!!!

Svar på tråden Missfall efter ha sett levande foster i vecka 13?