• MCK82

2åring med lös avföring

Min dotter är oftast väldigt lös i magen, tycker mig minnas att det blev värre efter en magsjuka hon hade i våras.  Bajset brukar vara rinnigt, grynigt, man kan se mycket mat som ej smält, otfa har det en grön färg och luktar väldigt starkt, fränt. Förut har det gårr bra att ge henne välling för hennes ålder men nu är det endast 6 månaders välling som fungerar. Har under de senaste 2 månaderna sakta sakta försökt vänja henne med 8 månaders välling men nu återgått till 6 mån igen. Hon är en ganska liten tjej 10kg 84cm, viktkurvan har väl inte dippat men den ökar inte mkt. Har varit till läkare som gjort glutentest på henne men det visade inget, kan det vara ngn sorts mjölk, lactos kännslighet hon har eler har du något annat förslag på vad det kan vara?

• Svar på tråden 2åring med lös avföring
  • Allergiexperten

Hej! En del barn har efter magsjuka en övergående lös avföring som kan sitta i länge, upp till flera månader. Då kan det vara bra att utesluta mjölkprodukter under någon vecka eftersom det kan göra avföringen fortsatt lös. Du själv undrar över laktoskänslighet och det kan det absolut vara.
    Välling kan också ge lös avföring. Ofta är fullkornsvälling för starkt för små magar, minska alltså radikalt på vällingintaget och ta bort fullkornsprodukter om flickan får detta. Växer hon inte bra och diarrén fortsätter tycker jag barnläkare ska bedöma flickan.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden 2åring med lös avföring