• larssonanna90

Läkarena missade att ge järndroppar?!

Fick en son i v.35.
    När han var 3 månader blev han undersökt. Läkaren reagerade på att min son inte fick järndroppar. Fick göra test för att se om järnvärdet var bra, vilket det inte var. Nu får han järndroppar.
    Missade läkarna att ge han järndroppar eller brukar man inte ge det till v.35 födda barn? :S.
    Jag hel ammar och jag är vegetarian (som käkar inte så där jätte bra veg. mat, man han ligger över kurvan både för prematur och "vanligt" födda barn). Kan det ha något med hans järnbrist att göra? :S

• Svar på tråden Läkarena missade att ge järndroppar?!
  • cloudberry79

Det kan ju ha att göra med att du är vegetarian, alltså att du inte har så mycket järn i kroppen att ge ditt barn. Så vitt jag vet är det främst tidiga prematurer som får järndroppar på rutin, men kollade de aldrig hans Hb när ni låg inne på neo, om ni gjorde det? På BB är det bara PKU-provet som är rutinprov.

If you love me - please don't feed me!
  • Cocco

Här är gränsen v33 eller 1500g. Jag antar kallt att ditt barn vägde mer än 1500g.  Någon annanstans läste jag v34 och 2kg som en annan rekommendation.
    Hur dåligt var hb? Ner till 90 är ok, kanske inte riktigt så lågt vid 3 månader.

Dina järndepåer + hur tidigt barn är avnavlat är sånt som också spelar roll.

• AbouSamra

Min son får järndroppar och han gick in i vecka 37 idag (han har fått det sedan han föddes i vecka 29) .. Och läkarna vill att jag ska fortsätta ge honom det fast hans värden är bra...

Dom måste ju kolla upp din sons värden tätt för att se om allt ser bra ut med värderna eftersom han är lite tidigt född. Det gör dom iallafall på min son, dom kollar med två veckors mellanrum som mest. Men vanligast en gång i veckan (och hans värden var bara dåliga precis när han föddes).

• larssonanna90

Ärligt talat vet jag inte om dom kolla järnvärdet. Dom kollade så himla myckert på han hela tiden tyckte jag :S Men han låg inne på neo ett tag för han fick gulsot och hade sond.
    han vägde 2700 när han kom.
    Minns ej vad läkaren sa hur dåligt hb var. Jag är inte så duktig på att minnas :S

• Cocco

Då var det inte så konstigt att han inte fick järndroppar. Det skulle inte normalt sett inte behövts.
    Tycker du inte ska låta läkaren på bvc avfärda järnbristen som en sak som har med att han är lite prematur att göra.
    Eller ring till neo själv och fråga lite. Det är väldigt stor skillnad mellan de tidiga och de sena prematurerna vad det gäller järn och sånt.
    V 29 går knappt att jämföra med v35.

• Kazeer

Min äldste föddes i vecka 36+3 och han fick järndroppar i ett halvår (om jag inte minns fel).

Min yngste föddes i vecka 35+3 och han fick något som heter Protovit tills han var 3,5 månad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • tjejligan

Mina tvillingar föddes 34+2 (1720g resp 2080g) de fick endast järndroppar de 10 dgr de låg på neo.

Svar på tråden Läkarena missade att ge järndroppar?!