• JAG är BÄST

NÄR slutade era barn med blöjor??

Som rubriken lyder.
    Vilken ålder och hur länge tog det innan ert/era barn slutade med blöjor efter att ni kommit hem med barnet/barnen?

Jag håller på att bli GALEN här hemmaSkrikandes inte nu för att trollet har blöjor än utan pga av OMGIVNINGENKräks
    Dessa jäkla frågor om varför han har blöjor än han är ju över 3år bla bla bla,,,du kommer att få stooooooora problem med honom om du inte börjar med att potträna honom NU!!!!
    Du gör fel som låter han ha blöjan kvar mm. Han vet kommer aldrig att lära sig gå på en potta om du inte tar bort blöjan från han. Du kan inte gömma dig bakom att han är adopterad  för han är som alla andra 3+ åringar bla bla bla.

Trollet är INTE än på långa vägar redo på att släppa blöjan och vi känner själva att vi vill inte tvinga honom till något han inte är redo för än. Visst sitter han på pottan och kissar ibland mellan blöjbyten men inte mer.
    Vi frågar om han vill vara utan blöja här här hemma men han VÄGRAR promt med det å vi tjatar inte heller för han blir bara arg och irriterad på oss.

Vi har sagt att vi ska försöka göra ett nytt försök till våren/sommaren,,för nu efter nyår kommer vi att koncentrera oss på inskolningen på förskolan och han har jobbigt redan nu efter att vi vart där och hälsat på. Han har ju som sagt precis börja släppa sin pipmugg.

Så hur får jag släkten att knipa käften och sköta sitt????

• Svar på tråden NÄR slutade era barn med blöjor??
  • Manchester

Vår dotter var ganska exakt 3,5 då hon slutade med blöjan. Hon gick i en dagisgrupp där alla var födda samma år, men eftersom hon är född i januari var det ju flera som var nästan ett år yngre än hon. Därmed var hon inte sist med att ha blöja.

Sonen - biologisk - var faktiskt ännu äldre. Var nog inte helt torr förrän tre månader innan han fyllde fyra. Och så länge det blev mer än enstaka olyckor ville han verkligen inte släppa blöjan.

Jag ser ingen anledning att stressa med blöjan. Vill barnet inte släppa den, så låt det vara. Våra barn tycks inte ha tagit skada av att ha blöja länge. Till skillnad från många av deras kompisar så har de ytterst sällan kissat på sig när de väl slutat. I dotterns fall hände det nog inte ens fem gånger. Med sonen blev det något fler, men bara en gång efter 4-årsdagen.

• kallelina

Äsch, jag vet fler barn som är över tre som har blöja, och de är inte adopterade.

• Nimbus

Oj, känner igen det där så väl med att andra ska lägga sig i hur man gör mot sitt barn och att man inte kan gömma sig bakom att han är adopterad . Jag har valt att bara skita i vad andra säger, även om det ofta retar mig i stunden att andra tror sig veta hur vi borde göra. De kan ju inte veta vilka behov mitt barn har, och dessutom har han med sig ett stort bagage med erfarenheter som inte är att betrakta som angenäma.
    Efter två veckor hemma så tyckte någon att jag borde släppa honom mer, låta honom leka med andra barn osv. detta trotts att han inte ville röra sig en cm från mig och var mest rädd för andra, vuxna som barn.  
    Jag har också hört att han inte borde åka vagn så mycket, vilket varit nödvändigt eftersom han bara orkade gå 50 meter i början och dessutom inte klarade minsta lilla kuperad mark. Hur skulle vi annars kunna ta oss till lekplatsen, stranden, osv.
    Sen borde jag tydligen inte bära honom så mycket, något som vi verkligen känt varit positivt för att få nära kontakt - i ögonhöjd dessutom.
    Det senaste och vanligaste måste ändå vara att jag inte SER att han är som alla andra och därför behandlar honom som om det VORE något "fel". Detta gäller språkligt, utvecklingen, m.m.  
    Så det finns alltid folk som tycker och tänker en massa, men jag blir bättre på att bara göra det som känns rätt för oss oavsett vad andra tycker. Som min syster sa igår: "Det som är skönt att ha egna barn är att man kan skämma bort dem hur mycket man vill och det ska andra bara skita i!"
    Jag tänker att vi iaf behandlar vårt barn med största respekt, han får all vår kärlek och vi ser att han mår förträffligt, vad kan vara fel då?
    Tänk om det är de andra som gör fel? De som säger till er vad ni borde göra!
    Nästa gång tycker jag ni ska säga så här: "Jag är ganska säker på att ni har fel." och sen inget mer, låt dem fundera på det ett tag....

• JAG är BÄST
    Manchester skrev 2010-11-21 22:33:10 följande:
    Vår dotter var ganska exakt 3,5 då hon slutade med blöjan. Hon gick i en dagisgrupp där alla var födda samma år, men eftersom hon är född i januari var det ju flera som var nästan ett år yngre än hon. Därmed var hon inte sist med att ha blöja.

Sonen - biologisk - var faktiskt ännu äldre. Var nog inte helt torr förrän tre månader innan han fyllde fyra. Och så länge det blev mer än enstaka olyckor ville han verkligen inte släppa blöjan.

Jag ser ingen anledning att stressa med blöjan. Vill barnet inte släppa den, så låt det vara. Våra barn tycks inte ha tagit skada av att ha blöja länge. Till skillnad från många av deras kompisar så har de ytterst sällan kissat på sig när de väl slutat. I dotterns fall hände det nog inte ens fem gånger. Med sonen blev det något fler, men bara en gång efter 4-årsdagen.
    Det är det jag menar, att varför sluta tidigare än vad trollet är redo för idagsläge risken är tror jag att han kommer känna sig pressad och det kommer bara ta längre tid att bli helt blöjfri genom att stressa fram potträningen, tvinga av han blöjan och det händer fler olyckor i framtiden som han kommer att skämmas för som han då "han anses vara förstor för".
  • JAG är BÄST
    Nimbus skrev 2010-11-25 08:03:02 följande:

Oj, känner igen det där så väl med att andra ska lägga sig i hur man gör mot sitt barn och att man inte kan gömma sig bakom att han är adopterad . Jag har valt att bara skita i vad andra säger, även om det ofta retar mig i stunden att andra tror sig veta hur vi borde göra. De kan ju inte veta vilka behov mitt barn har, och dessutom har han med sig ett stort bagage med erfarenheter som inte är att betrakta som angenäma.
    Efter två veckor hemma så tyckte någon att jag borde släppa honom mer, låta honom leka med andra barn osv. detta trotts att han inte ville röra sig en cm från mig och var mest rädd för andra, vuxna som barn.  
    Jag har också hört att han inte borde åka vagn så mycket, vilket varit nödvändigt eftersom han bara orkade gå 50 meter i början och dessutom inte klarade minsta lilla kuperad mark. Hur skulle vi annars kunna ta oss till lekplatsen, stranden, osv.
    Sen borde jag tydligen inte bära honom så mycket, något som vi verkligen känt varit positivt för att få nära kontakt - i ögonhöjd dessutom.
    Det senaste och vanligaste måste ändå vara att jag inte SER att han är som alla andra och därför behandlar honom som om det VORE något "fel". Detta gäller språkligt, utvecklingen, m.m.  
    Så det finns alltid folk som tycker och tänker en massa, men jag blir bättre på att bara göra det som känns rätt för oss oavsett vad andra tycker. Som min syster sa igår: "Det som är skönt att ha egna barn är att man kan skämma bort dem hur mycket man vill och det ska andra bara skita i!"
    Jag tänker att vi iaf behandlar vårt barn med största respekt, han får all vår kärlek och vi ser att han mår förträffligt, vad kan vara fel då?
    Tänk om det är de andra som gör fel? De som säger till er vad ni borde göra!
    Nästa gång tycker jag ni ska säga så här: "Jag är ganska säker på att ni har fel." och sen inget mer, låt dem fundera på det ett tag....

Jadu vad säger man liksom? hade alla runt oss fått bestämma så skulle trollet ha skolats in i Februari-10(vi landade svensk mark den 11e Dec-09 & kom hem till huset den 14e Dec-09),,"-han var ju ändå 2 1/2år och behövde få träffa andra barn för att utvecklas" Skrikandes

Det där med vagn känner jag igen oj oj oj,, ja vi använder vagn än idag för det går inte gå på stan utan vagn med trollet,,för han sticker (rymningsbenägen).

Tack jag ska försöka komma ihåg det där med vad jag ska säga nästa gång
  • Nimbus

Hi hi... Vi har också en rymmare så han får snällt sitta i vagnen medan vi handlar annars hade vi inte fått några inköp gjorda alls, tro mig jag har testat många gånger!

• M2003

Våra större barn var blöjfria rekordtidigt (under två) men den lilla är 3½ år och har fortfarande blöja och absolut tvärvägrar att bli torr. Vi har resignerat - men hon får byta blöjan själv, vilket hon sköter med bravur. Hon får ha blöja så länge hon vill - jag struntar i det helt nu. Jag hoppas verkligen bara att vi slipper se henne i stringblöja i tonåren . Det får ta den tid det tar. Alla barn är olika, vilket vi verkligen kan intyga med den kunskapen vi har om alla våra barn. Vi har också blivit ansatta av omgivningen som tycker att det är dags att potträna. Vi säger bara "tro oss, det har vi försökt, men det funkade inte - hon har en så stark vilja och vill bara inte släppa blöjan än!" De flesta accepterar detta, speciellt när de har träffat denna lilla mycket bestämda dam.

• Angla

En sak att ha i åtanke är att det är tidigast vid 5 års ålder som kontinensträning på sjukvårds nivå startas. Dit är det två hela långa år.

Angla - mamma till slut & snart igen
  • Tufselina

...dessutom har han bara varit hos er i 1 år, vad hade folk sagt om att en ett-åring ska vara utan blöja, för det är vad han är hos er- 1 år. Man kan inte räkna barnets biologiska ålder på alla områden, många a-barn behöver tid på sig med ex blöja och för mig tycker jag det låter sunt, vilken bra stund ni kan ha vid blöjbyte, passa på med lite gull och kel kanske träna kroppsdelar mm Men det är svårt att stå på sig inför alla som tycker "de vet bäst". Jag brukade säga att hon är 1 1/2 år men hos oss har hon varit i 6 månader. Då var det många som förstod.
    Lycka till med inskolning på förskola, de verkar vara mycket kloka där oxå. Han släpper blöjan när han är mogen för det:)

• äppelmos

ryt ifrån att ni tar det i hans takt och tänker på hans bästa! ni gör rätt i att skynda långsamt!

lycka till 

• Miloxan

Väldigt olika. Har fyra barn och de har fått styra lite själva...den yngsta hade prcis fyllt två år och vägrade sätta på sig blöja både på dagen och natten...det gick bra utan blöja på en gång men det var hennes val. De andra minns jag inte så noga men närmare 3  tror jag. Jag började köpa blöjor med sämre uppsugningsfärmåga åt ett av barnen så det skulle blli obekvämare att ha blöja......det funkade det oxå, intresset för pottan ökade. När ni sen känner er redo att börja kan man ha ett belöningssystem för varje gång han sitter på pottan/toan, ett klistermärke...en pärla som är början på ett armband---varje ång man provar sitta så får man en pärla...kan utökas till halsband och sen pärla för varje gång det kommer kiss/bajs....använd fantasin, vad skulle sporra just er son.

Ta det i er takt. Lycka till.

Svar på tråden NÄR slutade era barn med blöjor??