• mamma hampus

finns det fler som vi här...

Jag är ensamstående mamma på 25 år och har en son på 7 år vi bor i en 3.a i en andra hands lägenhet.Vi flyttade hit i augusti i år och varje dag håller jag på att söker jobb och det vi får in varje månad är:

* Barnbidrag 1050 kr

* Underhållstöd 1273 kr

* Bostadsbidrag 1900 kr

* Aktivetstöd 177 kr om dan

Vi får ingen hjälp av socialen eftersom jag har lånat pengar av mina föräldrar varje månad i nästan i 7 år,och så i somras hade jag ett sommarjobb och jag jobbade då hela sommaren och fick lön.

Så lön och lånpengar är min inkomst tycker dom,men jag vill veta om det finns fler som vi att varje månad behöver låna pengar hela tiden av någon som står en nära.Jag har lånat så många gånger av mina föräldrar och jag mår skit varje gång jag skall prata med dem.Man vill så gärna betala tillbaka någon gång men när skall det ske,jo ifall man vinner pengar men det händer ju aldrig heller.

Varje dag så söker jag jobb hela tiden och jag söker allt försöker till och med söka sådant jag inte har utbildning inom,men då söker jag praktik om det så man kan lära sig så man kan sätta sig i skolbänken sedan och läsa den utbildningen så behövs för det arbetet.

Men jag skulle vilja ha ett bra jobb så man kan slippa låna varje månad,och jag kan knappt röra mina pengar som kommer in för jag måste spara till alla räkningar.Men jag måste handla mat varje den 20.de för det är oftast tomt hemma i skåpen hemma.Och gång på gång om vi har lite mat kvar så gör jag i ordning så att pojken min får äta så äter jag själv smörgås och dricker the.Bara så han får i sig det viktigaste barn behöver,jag skall söka till olika fonder nu se om de kan hjälpa mig.

Men jag skall se till att de sätter in det på kontot för det kommer räknas som inkomst också kan jag tänka mig i socialens ögon.Jag gör verkligen allt för det skall bli bra.Vi har inga saker till värde här hemma som jag kan sälja heller.

Men jag vill ändå veta om det finns fler som vi..sonen har fått många nya bra kompisar men jag känner mig ensam fortfarande men det ordnar väl sig när jag får jobb eller hoppar på studier och så har man syrran,mormor och så skriver jag blogg ni som vill får läsa men skriv gärna kommentar med namn.

kram

• Svar på tråden finns det fler som vi här...
  • Filuren83

Nu vet jag inte var du bor. Men på äldreboenden eller som assistent borde det absolut gå att få jobb. Jag ringde och kom dit, hade aldrig satt min fot på ett äldreboende men fick jobb direkt. Sen får man lära sig och det gick jättebra och är jättemysigt! Ofta ringer de in en när det behövs folk, men lite blir mera.

Assistenter behövs väl också i varje kommun. Ring din kommun och kolla hur man går tillväga.

• Sessilou

tänkte precis skriva samma sak, det brukar va ganska lätt att få jobb inom äldrevården.
    Även som "nanny/barnflicka". Där borde du ju ha en merit, du har barn själv.

Många förskolor behöver även duktiga timvikarier. Är det något du kan tänka dig?
    Och dem söker hela tiden efter telefon-försäljare...testat det?

Börja jobba extra på nåt café? Där krävs ingen utbildning.

Vad är det för jobb du söker och vad har dem för argument när du blir nekad? Något du behöver träna på?

Om det är svårt att hitta ett heltidsjobb, försök ändå att få in foten nånstans o jobba extra, även om det så skulle vara en helg i månaden.

När jag sa upp mig från en arbetsplats där jag inte trivdes, hade jag under 3 månader 3 olika jobb som timvikarie, 2 st inom vården och 1 i reception samt konsulent. Fick nästan ihop lika mycket som om jag skulle jobbat heltid! Och till slut lönade det sig....fick fast anställning på ett av jobben.

Less is more=)
  • Sessilou

Räknade på vad du får ihop i bidrag varje månad....du skulle tom få mer pengar om du pluggade och gick på studielån o  bidrag!
    Dags o återvända till skolbänken kanske?! Och komma ut med en utbildning?
    Tänkte även på att du bor i andrahand....om du pluggar kan du ju söka student-lgh. Finns såna för familjer oxå.

Less is more=)
  • mamma hampus

tackar för tipsen

men jag bor nog hellre kvar så kan jag pendla i stället,har gjort det förut jag bor i Skövde. Jag hade tänkt att sätta mig i skolbänken nästa höst för då skall jag läsa upp lite betyg och sedan e ju målet att läsa till förskolelärare för tidiga åldrar gillar ju barn i olika åldrar.

Jag har skrivet in mig i kommunen som vikarie inom barnomsorgen och jag har skrivet att jag kan ta mig till de ställen som är runt omkring här.Jag kan inte ta något inom stan för det är ju inte alltid jag har pengar på busskortet men sedan när jag kommer få hjälp av socialen så kommer jag ansöka om månadskort inom kommunen för då kan jag skriva upp mig på flera ställen inom detta.Och jag har pratat med en rektor och jag skulle återkomma i januari.

• Sessilou

Hoppas verkligen det löser sig för dig. Nu vet jag ju inte hur mycket en bussresa kostar hos er, men spontant tänker jag att om du skulle få mer jobb i stan, så genererar det ju mer pengar, vilket gör att du har råd o åka fram o tillbaka. Jag menar, på ett enda arbetspass har du ju tjänat i flera bussresor i pengar lixom! Så det skulle vara första månaden bara som du skulle få högre kostnader för bussresorna, sen kommer ju första lönen.

Less is more=)
  • mamma hampus

Det kostar 25 kr om man betalar med bankomat kort och då e det bara resan ner men om man har ett busskort så kostar det 16 kr och detta är också bara en resa..månadskort kostar kanske 430 kr när jag pratade med västtrafik

• Filuren83

Där handlar det ju om prioritering. Kan du jobba ett par pass och lägga ut fyra bussresor så har du ju till ett busskort nästa månad. Och då kan du jobba ännu mer.

• Moria
    Filuren83 skrev 2010-11-22 10:58:31 följande:
    Där handlar det ju om prioritering. Kan du jobba ett par pass och lägga ut fyra bussresor så har du ju till ett busskort nästa månad. Och då kan du jobba ännu mer.
    Det kan vara svårt att prioritera när man inte har NÅGOT alls att ta av!
Svar på tråden finns det fler som vi här...