• muminmamman 77

Måste fråga er...

Då svärisarna kommer på besök till oss ca varannan vecka, dricker dom kaffe. Men sen ett tu tre försvinner svärmor, då jag hittar henne är det oftast i vår dotters (8år) rum, hon snokar o rotar i hennes byrå o hyllor, alltså då dottern våran t.ex e i vardagsrummet o tittar på tv, alltså svärmor ensam i hennes rum, och OFTA tänder svärmor inte änns lampan fast d skulle vara mörkt...är jag bara nojjig eller?!?
    Har sagt åt henne då jag "hittat" henne att vad håller du på med, då säger hon bara att hon lite tittar omkring...Jag tycker att då hon kommer till oss ska hon titta o vara med oss o hennes barnbarn, inte rota i andras saker, eller överreagerar jag?! 

• Svar på tråden Måste fråga er...
  • jusernäjjm

Om du upplever det kränkande i ditt hem skall du givetvis säga till svärmor att sluta rota.

• Helena77

Nix du överreagerar...jag skulle också bli irriterad på sånt beteende.
    Om dottern visar sitt rum så ja visst men annars görs man inte så.

• muminmamman 77

Nej, det har alltid varit såhär...
    tycker hon skulle ängna sin tid hos oss med sina 3 barnbarn istället för att rota i flickans mörka rum (då hon alltså inte täner lampan).
    Sen då vi NÅNGÅNG behöver barnvakt (nån timme i året typ) är hon sur då vi inte vill ha henne hit...
    Men tyvärr litar jag inte på henne, eftersom hon gräver o rotar lite då vi e hemma så kan bara tänka mej vad hon skulle göra om hon vore ensam här... 

• jusernäjjm
    muminmamman 77 skrev 2010-11-18 13:51:14 följande:
    Nej, det har alltid varit såhär...
    tycker hon skulle ängna sin tid hos oss med sina 3 barnbarn istället för att rota i flickans mörka rum (då hon alltså inte täner lampan).
    Sen då vi NÅNGÅNG behöver barnvakt (nån timme i året typ) är hon sur då vi inte vill ha henne hit...
    Men tyvärr litar jag inte på henne, eftersom hon gräver o rotar lite då vi e hemma så kan bara tänka mej vad hon skulle göra om hon vore ensam här... 
    Säg då nej och släpp inte in henne fören hon skärper sig.

personligen så bryr jag mig inte om folk rotar här hemma, de får skylla sig själva om de hittar privata saker som tillhör mig. Men de hade inte haft rätt att rota i mina barns rum då jag som mamma skall i den mån det är brukligt skydda deras integritet.
  • muminmamman 77

Ja som sagt, det är ju inget "viktigt" där hon rotar i dotterns rum, dockor, teckningar, böcker m.m men jag tycker inte det känns "rätt", o som sagt, undrar verkligen hur hon skulle betee sej om vi INTE var hemma, jag TROR iallafall att hon skulle gå igenom varje skåp o låda i hela huset...vågar o vill inte ta reda på hur det skulle gå :(

• JBC

Gud vad ofint! Hade väl vart en annan som om hon hade sagt till din dotter "Kom, kan vi inte kolla lite i ditt rum?! Det tycker farmor är så kul!" Är dom andra barnen killar eller?

• muminmamman 77
    JBC skrev 2010-11-18 20:11:51 följande:
    Gud vad ofint! Hade väl vart en annan som om hon hade sagt till din dotter "Kom, kan vi inte kolla lite i ditt rum?! Det tycker farmor är så kul!" Är dom andra barnen killar eller?

Jo, har som sagt 2 pojkar oxå, 3år o 4 år, men dom är nästan som luft åt  svärisarna...o nu har dottern nån "period" att hon inte vill hela tiden umgås med farmor o farfar utan vill vara lite "själv" fast dom är på besök, o det verkar vara lite svårt att förstå, speciellt för svärmor..

• Föräldrabloggar

Helt otroligt... vad kollar hon efter då? Tycker du långt ifrån överreagerar, jag hade nog inte varit så snäll i min konfrontation. Kkommer ju en tid då din dotter inte bara har teckningar, men också vad händer om de inte är bara där hon kollar runt? :o

• muminmamman 77

Ingen aning vad hon egentligen "snokar" efter, men som sagt, vågar o vill ju inte lämna henne här ensam med barnen, gud vet vad hon då skulle gå o rota  o gräva i...
    Min karl har jag nog sagt åt, men han kan/vill inte säga nått åt sin kära mamma...HON KAN JU BLI LEDSEN.
    Svärisarna, speciellt svärmor har sån auktoritet o "lärt sina barn bra", att varken min karl 43år eller hans syster 36år skulle NÅNSIN säga ett snett ord hellst åt henne, inte riktigt åt svärfar heller, men kaniske lite lugnare me honnom...

Svar på tråden Måste fråga er...