Bevabus skrev 2010-11-20 14:47:33 följande:
Herregud, bor du på Nordpolen eller?

haha näerå skämt åsido... jag bor i Västerås så vi har en väldigt typisk svensk vinter. Som mest -20 grader men oftast blir det inte så kallt. Och självklart måste man byta vattnet någorlunda ofta även fast man har en raggsocka runt. Men inte alls lika ofta som om man inte hade haft en raggsocka där!
t0va skrev 2010-11-20 15:01:09 följande:
Östergötland så det är inte så svinkallt så ofta. Sen står buren vindskyddat på balkongen. Men det är som att ha en termos fast tvärt om, vattnet fryser tillslut men inte lika fort. I en termos så blir vattnet kallt tlllslut men det går inte lika fort som om man hade den i en plastflaska.
Det kan göra skillnad så man inte behöver byta vatten mitt i natten för det har frusit om det är kallt.
Ojoj vad svårt, då min kaninuppfödare sagt att man inte får ge flaska på vintern för att tungan fastnar i metalldelen som dom dricker ur. Hon ger vatten i skål två gånger om dagen och mycket grönsaker, så det var det systemet jag hade tänkt använda mig av. Bor i mitten av Finland och förra vintern här var grymt kall, -30 grader var inte alls ovanligt. Men enligt min uppfödare klarar kaninerna sig bra fast det blir så kallt, bara dom har ett bra bo att gå in i. Nu har det varit -10 här några dagar och jag har gett vatten några gånger om dagen men tagit bort flaskan då jag ser att vattnet har frysit och att kulan har fastnat. Dom har även får mycket gurka för det innehåller ju mycket vatten.