Amning och allergi
Hej, är mamma till tre barn; 4 ar, 2,5 ar och en liten tjej pa 6v. Pojkarna var bada allergiska mot komjölk som sma, men efter 1,5 ar växte det bort. Den äldste visade även positivt mot ägg pa pricktest men har alltid kunnat äta det utan att reagera, sa läkaren tyckte inte att vi skulle utesluta det ur kosten.
Lilltjejen bara ammar men har varit väldigt ledsen, gasig och med diarré. Slutade helt med mjölk och blev bättre. Men utslagen har ända bara blivit värre (ser ut som hormonprickar men hela ansiktet, halsen, bröstet. bakom öronen etc). Har nu användt kortison salva i en vecka och alla utslag är bättre, men tycker att det ser ut som om de är pa väg tillbaka nu när vi slutat med krämen. Jag undrar om det finns andra saker som jag äter somn kan ge henne allergi? Jag trodde inte att de skulle vara sa känsliga medan jag ammar. Bör jag kanske utesluta ägg och gluten ocksa?
Givetvis kommer jag uppsöka läkare igen om utslagen kommer tillbaka, men bor i Spanien och det känns som om de här inte har lika stor koll pa allergier som hemmai Sverige, och skulle därför vilja ha en svensk asikt.
Tacksam fór svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-19 12:45
Glömde fraga hur lände det dröjer innan tex komjölken försvinner ur min mjölk, dvs hur lang tid skulle det ta innan man märkte skillnad?
Jag äter även järntillskott som gör mig ganska gasig imagen, bör jag kanske sluta med det?