• Fridelida

Amning och allergi

Hej, är mamma till tre barn; 4 ar, 2,5 ar och en liten tjej pa 6v. Pojkarna var bada allergiska mot komjölk som sma, men efter 1,5 ar växte det bort. Den äldste visade även positivt mot ägg pa pricktest men har alltid kunnat äta det utan att reagera, sa läkaren tyckte inte att vi skulle utesluta det ur kosten.
    Lilltjejen bara ammar men har varit väldigt ledsen, gasig och med diarré. Slutade helt med mjölk och blev bättre. Men utslagen har ända bara blivit värre (ser ut som hormonprickar men hela ansiktet, halsen, bröstet. bakom öronen etc). Har nu användt kortison salva i en vecka och alla utslag är bättre, men tycker att det ser ut som om de är pa väg tillbaka nu när vi slutat med krämen. Jag undrar om det finns andra saker som jag äter somn kan ge henne allergi? Jag trodde inte att de skulle vara sa känsliga medan jag ammar. Bör jag kanske utesluta ägg och gluten ocksa?
    Givetvis kommer jag uppsöka läkare igen om utslagen kommer tillbaka, men bor i Spanien och det känns som om de här inte har lika stor koll pa allergier som hemmai Sverige, och skulle därför vilja ha en svensk asikt.
    Tacksam fór svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-19 12:45
    Glömde fraga hur lände det dröjer innan tex komjölken försvinner ur min mjölk, dvs hur lang tid skulle det ta innan man märkte skillnad?
    Jag äter även järntillskott som gör mig ganska gasig imagen, bör jag kanske sluta med det?

• Svar på tråden Amning och allergi
  • Allergiexperten

Hej! Små barn kan vara känsliga för olika födoämnen under spädbarnstiden, oftast växer känsligheten bort.
    Vad jag förstår så har du slutat med alla komjölksprodukter, dvs all mjölk, yoghurt, smör, grädde och bröd som kan innehålla mjölk. Du kan även undvika ägg och frukt och grönsaker med starka färgämnen. Tar väl något dygn upp till 2-3 dagar innan det du äter har försvunnit helt ur kroppen.
    Ägg är ett starkt protein och en positiv äggtest betyder inte att man är äggallergisk utan mest att man har känslighet i slemhinnorna för starka proteiner och det var därför du fick rådet att  inte sluta med ägg.
     Eksemen bör smörjas varje morgon och kväll med den mildaste hydrocortisonsalvan, i Sverige heter preparaten Hydrocortison eller Mildison. Du bör även smörja med mjukgörande salva flera gånger varje dag för att återfukta huden. Svag cortisonsalva kan du smörja i ansiktet max en vecka och sedan ha läkarbedömning men kroppen kan du smörja tills eksemen försvinner.
    Eftersom du tydligen har barn som är känsliga för starka proteiner som små så kan du också fundera på att under tiden du ammar äta så mild mat som möjligt eftersom allt du äter går över till barnet. Undvik alltså mjölk, ägg, frukt och grönt med starka färgämnen, starkta kryddor, ny mat som du inte provat tidigare osv. Tycker däremot inte du ska utesluta gluten.
    Om flickan växer bra, blir mer nöjd och eksemen minskar så tyder det på att du gör rätt, ha kvar dieten någon månad fram, börja sedan försiktigt med normalkost och mat med ägg och till sist prova med små mängder mjölkprodukter.
    Ta kontakt med läkare för bedömning om det symtomen inte minskar eller försvinner.
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Amning och allergi