• Skehamn2012

Tar du hänsyn till ALLERGIKER i alla situationer?

Jag har en annan tråd där snackas det om allergi mot hund. Folk menar att man ska ta hänsyn till sånt.

Tar du hänsyn till allergiker i ALLA situationer? Människor kan ju vara allergiska mot allt mellan himmel och jord.

Röker du bland folk?
    Sprayar du på dig starka parfymer?
    Tar du med dig din hund på bussen?
    Käkar du jordnötter på tåget?
    Knallar du runt med dina stallkläder på stan?

Svarar du JA på någon av följande frågor så tar du inte hänsyn till allergiker.
    Det går inte att göra det. Det finns så många olika slags allergier. Det är den person som lider av allergi som måste ta sina mediciner och försöka undvika riksfyllda situationer. Anpassa sig helt enkelt.

Tar jag hänsyn till allergiker? JA om jag vet att någon är allergisk men det vet man ju inte alltid....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du hänsyn till ALLERGIKER i alla situationer?
  • hervor

Det vanligaste kan man ju tänka på, eller om någon ber en. Poängen är att man blir väldigt begränsad om man ska tänka på ALLA allergier i ALLA situationer.

Ta ett vanligt SJ-tåg, t ex. För mig är det självklart att inte röka eller bara ha djur i djurvagn. Jag skulle heller inte vilja ha en tröja full med katthår på mig, och kanske skulle jag kunna undvika att skala en mandarin. Men hur är det med andra frukter? Bröd? (Ang mjölallergiker mm). NÅGONTING vill jag faktiskt ha att äta på en flera timmar lång tågresa, annars har vi ett nytt problem. Jag kanske svimmar av hunger

Och tänk om jag har tvättat min tröja i något tvättmedel som den som sitter bredvid, inte tål...

Kontentan blir att den som är hyperkänslig mot något, är den som måste anpassa sig mest. Inte kan elallergiker kräva att hela samhället ska byggas om för deras skull? Det funkar tyvärr inte. Däremot kan de få hjälp med anpassning i sina privata hem, samt ev. på arbetsplatsen.

• Jungblom

Jag försöker faktiskt att undvika att ha starka parfymer, att äta jordnötter på tåget och bussar m.m.
    Om alla försöker litegrann blir det bättre för alla allergiker som ju ändå måste äta sina mediciner osv.

Det ena utesluter inte det andra, man måste försöka kompromissa och hjälpas åt.

Nej, man kan inte tillfredställa alla allergiker och alla allergiker kan inte förvänta sig att man ska ta hänsyn till just deras allergi. En allergi syns oftast inte på utsidan.

• hervor

Grejen är ju också att ÄR man så allergisk att man kan få andningssvårigheter bara någon i närheten tar fram en mjölig bulle eller en mandarin, då vet man OM det. Då måste man rimligen ana sina begränsningar på stan eller i kollektivtrafiken. Dvs man måste vara beredd och ha medicin med sig...

Om någon står och röker i busskuren är det bara att säga till, för det är inte tillåtet. Men om någon äter en bulle?

• Pemmel

Nej, jag tänker inte just på allergiker.
    Däremot försöker jag att visa respekt för mina medmänniskor rent allmänt.
    För min egen skull har jag aldrig rökt och om jag gjort det så hade jag inte gjort det bland folk.
    Jag gillar inte alltför starka dofter själv och använder mycket sällan parfym.
    Jag har hund, men har själv varit hundrädd och håller den därför kopplad och på avstånd från andra. Vi har inte behov av att åka kommunalt (det är helt enkelt inte praktiskt då man ändå måste ta bilen till bussen/tåget) så det gör vi aldrig.
    Jag äter aldrig när jag åker buss/tåg (de få gångerna) eftersom jag inte tycker att man kladdar med något sådant där och dessutom oftast vill halvsova ändå.
    Jag bär aldrig kläder som luktar annat än om jag absolut måste när jag är på allmänna platser. Städade förr hos en tant som rökte medan jag var där och då hände det att jag var tvungen att vara i närheten av folk medan jag luktade rök, men jag skämdes enormt och försökte undvika det.
    Sunt förnuft, tycker jag.

• Neelah
    Linda1976 skrev 2010-11-20 23:10:04 följande:
    Jag springer på denna människa högst 2 ggr/månad. Och nej, jag har inte lust att släpa med mig parfym till jobbet, för att jag EV. träffar denna människa. Det är ju inte bara jag som har parfym som hon träffar. Och det är inte så att jag stinker....
    Fast om det hade varit min svärmor du hade stött på två gånger per månad så hade hon fått åka akut till sjukhus två gånger per månad. Det finns människor som blir riktigt allvarligt sjuka även om det är ganska ovanligt. Och så himla svårt är det inte att ta med parfymflaskan till jobbet.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah

Jag kanske ska svara på TS också. Jag varken röker eller rider eller äger några husdjur. Däremot undviker jag att ha parfym och starkt doftande deodorant när jag är ute bland folk. Jag äter inte jordnötter på bussen eller tåget och inte citrusfrukter heller. Att någon skulle bli sjuk av att jag äter en smörgås eller en bulle har jag aldrig hört talas om - för att bli sjuk när man är glutenintolerant måste man få i sig mjölet.

Däremot tvättar jag mina kläder i vanligt tvättmedel och använder duschkräm och schampo med doft trots att jag vet att vissa inte tål det.

• Neelah
    hervor skrev 2010-11-22 13:31:13 följande:
    Grejen är ju också att ÄR man så allergisk att man kan få andningssvårigheter bara någon i närheten tar fram en mjölig bulle eller en mandarin, då vet man OM det. Då måste man rimligen ana sina begränsningar på stan eller i kollektivtrafiken. Dvs man måste vara beredd och ha medicin med sig...

Om någon står och röker i busskuren är det bara att säga till, för det är inte tillåtet. Men om någon äter en bulle?
    Det är sant! Min svärmor är extremt allergisk och hon har faktiskt en mask som hon använder när hon är ute bland folk för att förhindra att hon andas in sånt hon inte tål, men ibland hjälper det inte och då är det inhalator, spruta och ambulans till sjukhus som gäller.
  • Miss Cee

Röker du bland folk? NEJ
    Sprayar du på dig starka parfymer? NEJ
    Tar du med dig din hund på bussen? NEJ
    Käkar du jordnötter på tåget? NEJ
    Knallar du runt med dina stallkläder på stan? NEJ

Så JA jag tar hänsyn till allergiker, i de situationer jag kan förutse det eller vet om det.

Och vad det gäller diskussionen med hunden så handlade den om att man inte ska låta hunden springa fram till folk. Det löser man enkelt genom att KOPPLA sin hund. Det finns aldrig någonsin en anledning till att låta sin hund springa fram till okända människor ute på stan.

• Parniara

Nej verkligen inte, det är väl omöjligt

Men jag anpassar mig så gott jag kan om jag är medveten om folks allergier. Tex så stänger vi in katterna i källaren och tokstädar och vädrar huset om vi får hem kattallergiker. Men jag gör mig inte av med katterna för att det finns allergiker.

Bjuder jag på mat brukar jag fråga om det är nåt folk inte tål eller gillar och undviker då det. 

DVS som exempel inte ändrar jag på min personlighet bara för att det finns folk som är allergiska mot mig och mina åsikter. Men man är väl så trevlig och neutal som möjligt om dessa ämnen om jag är i ett sådant sällskap.

• Majsan70

Jag röker inte alls
    Jag har inga parfymer på mig
    Jag äter nötter bland allmänheten ibland.
    Jag har min hund med mig på buss o spårvagn för annars skulle jag ju inte kunna åka nånstans med henne. O ve o fasa ibland har jag katterna med mig oxå.
    Och ja när det begav sig hadejag stallkläderna på mig på väg hem eller in i affären. Och ja mina döttrar åker spårvagn i sina stallkläder och ja ibland går vi in en snabbis i affären på vägen hem från stallet.

Man kan inte anpassa hela sitt liv efter andra. Jag begär det inte i retur heller.

• hervor
    Neelah skrev 2010-11-22 13:52:32 följande:
    Jag kanske ska svara på TS också. Jag varken röker eller rider eller äger några husdjur. Däremot undviker jag att ha parfym och starkt doftande deodorant när jag är ute bland folk. Jag äter inte jordnötter på bussen eller tåget och inte citrusfrukter heller. Att någon skulle bli sjuk av att jag äter en smörgås eller en bulle har jag aldrig hört talas om - för att bli sjuk när man är glutenintolerant måste man få i sig mjölet.

Däremot tvättar jag mina kläder i vanligt tvättmedel och använder duschkräm och schampo med doft trots att jag vet att vissa inte tål det.
    Mjölallergi är relativt vanligt, dvs att man bli dålig bara av "mjöl i luften". Ungefär som med nötextrakt i luften eller på kläderna. Dvs sånt som vi icke-allergiker, sällan ens tänker på.

De flesta blir inte jättedåliga om de inte får i sig mjölet eller mjöl på kläderna. Men det förekommer.

Inte av bröd i sig. Men en del bullar / frallor har ju lite mjöl kvar på sig, från plåten...

Det är säkert lika vanligt som att bli dålig av citrusfrukter. (De flesta blir ju bara dåliga om de själva äter eller får "saften" på händer eller kläder).
  • Neelah
    hervor skrev 2010-11-22 14:33:17 följande:
    Mjölallergi är relativt vanligt, dvs att man bli dålig bara av "mjöl i luften". Ungefär som med nötextrakt i luften eller på kläderna. Dvs sånt som vi icke-allergiker, sällan ens tänker på.

De flesta blir inte jättedåliga om de inte får i sig mjölet eller mjöl på kläderna. Men det förekommer.

Inte av bröd i sig. Men en del bullar / frallor har ju lite mjöl kvar på sig, från plåten...

Det är säkert lika vanligt som att bli dålig av citrusfrukter. (De flesta blir ju bara dåliga om de själva äter eller får "saften" på händer eller kläder).
    Tack för informationen! Då får jag ta med mig omjöligt bröd i fortsättningen.
  • Flissi

o har hunden med på tåg/buss
    o har stall/hundkläder i affären
    o parfymerar mig då & då
    o röker (men försöker faktiskt tänka på att inte göra det just utanför en butik eller där det går massor folk)

Äter dock inte jordnötter i buss/tåg/allmän plats (på puben men där äter ju andra också)
    En kille på min fd. skola dog nästan när vi var barn för nån hade smugit med sig en påse jordnötsringar.
    Så efter det har jag alltid tänkt på just nötter :)

• LillaDaze

Nu åker jag ju aldrig med kollektivtrafik med mina hundar men om jag skulle ha gjort det hade jag inte brytt mig om allergiker. det är ju inte så att det inte syns att jag har hundarna med mig och det ligger i eventuella allergikers eget intresse att undvika att utsätta sig för något de blir sjuka av.

Har i sammanhanget funderat mycket på just hundförbud i tid och otid, i butiker, restauranger, vissa tågvagnar osv.
    däremot är servicehundar och ledhundar undantagna från detta förbud. Är det månne så att de inte är allergiframkallande?

Svar på tråden Tar du hänsyn till ALLERGIKER i alla situationer?