• Amazina

Du gillar inte maten som bjuds, vad gör du?

Sätt dig in i följande situation:

Hela din avdelning på typ 15 personer är inbjudna till en arbetskollega på lite okomplicerat käk och småprat. Ingen sittning, utan folk står och äter och sitter på golvet eller där det finns plats. Kollegan känner du hyfsat väl på jobbet, men ni har aldrig umgåtts privat. Han är 15 år äldre än du. Maten som bjuds är chili con carne vilket är synd, för du HATAR vita bönor. Kollegan ser att du inte äter, frågar varför och undrar vänligt om du vill att han ska bjuda dig på en pizza från ett närliggande ställe istället.
    Vad svarar du?

Anledningen till frågan var att en jag var på en sådan fest där min kompis fick frågan. Hon svarade C.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 12:15
    Oj, glömde det obligatoriska alternativet "annat"... Ni som tycker "annat", får skriva det i tråden...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du gillar inte maten som bjuds, vad gör du?
  • hej att

Jag hade nog pinat i mig lite av det och tagit extra bröd och sallad.

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • Bea08

Jag hade hållit minen och ätit i alla fall, om jag inte var allergisk så klart. 

• Zimlis

A. sen hade jag nog kunnat peta bort lite bönor med.
    På riktigt har jag samma problem vad gäller svamp, men eftersom att det är konsistensen av svamp och inte smaken så brukar jag kunna peta bort den äckliga svampen

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Jungblom

Alternativ A (annat fanns ju inte med )
    Fast jag hade egentligen av ren artighet ätit någon dl av maten iaf och sagt att jag ätit innan jag kom av misstag.

• Charmeuse

Men alltså vad är problemet? Alternativ A så klart. Jag avskyr kräsna människor och därför gnäller jag inte själv över maten heller. Gillar jag det inte äter jag mindre...

Folk är banne mig alldeles för bortskämda!

• beccagranen

Nu älskar jag chilli, så det var svårt att tänka sig in idet. Men jag tänkte på ungsbakade sniglar och grillade lorgråd (som jag blivit bjuden på en gång) så jag hade ursälktat att jag inte klarat av just de delarna. Men sagt att det andra duger jätte bra och berömt för den trevliga bjudningen osv. Jag hade med andra ord sagt att jag är belåten med sallad/bröd etc.

• Twilight

Annat: Eftersom jag är en vuxen människa så äter jag vad som bjuds. Herregud!

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Tazzme
    Charmeuse skrev 2010-11-22 12:42:58 följande:
    Men alltså vad är problemet? Alternativ A så klart. Jag avskyr kräsna människor och därför gnäller jag inte själv över maten heller. Gillar jag det inte äter jag mindre...

Folk är banne mig alldeles för bortskämda!
    Fast i detta fallet var det väl ingen som hade gnällt, eller?
    Det var väl bara någon som inte gillade maten och således inte åt den, men höll god min.

Det var väl värden som erbjöd nåt annat, inte nån som krävde det?
  • Charmeuse
    Tazzme skrev 2010-11-22 15:06:05 följande:
    Fast i detta fallet var det väl ingen som hade gnällt, eller?
    Det var väl bara någon som inte gillade maten och således inte åt den, men höll god min.

Det var väl värden som erbjöd nåt annat, inte nån som krävde det?
    Tycker ändå det är onödigt att erbjuda nått annat. Jag förstår inte vitsen, hur ska man kunna tillfredställa alla smaker? Orka skaffa fram en pizza...
  • Tazzme
    Charmeuse skrev 2010-11-22 20:41:46 följande:
    Tycker ändå det är onödigt att erbjuda nått annat. Jag förstår inte vitsen, hur ska man kunna tillfredställa alla smaker? Orka skaffa fram en pizza...
    Jo visst kan det tyckas onödigt att bjuda annat. Men det var ju ändå värdens val att erbjuda nåt annat att äta, inte gästen som bad om det. Därför förstår jag inte vem det är som kan anses ara bortskämd.
  • Pleco

Jag hade ätit av det som fanns utöver den äckliga maten, eller ätit det äckliga om jag var riktigt hungrig. Skulle aldrig i mitt liv tacka jag till annan mat.

Svar på tråden Du gillar inte maten som bjuds, vad gör du?