Försök att vara beredd på att det kan vara en liten kamp för att få igenom ett snitt. Om du är lite förberedd på det, så orkar du kämpa vidare om de nekar dig. Var tydlig med vad du är rädd för, försök beskriva det så gott du kan. Beskriv noga hur allt gick förra gången, och hur du mådde efteråt.
Skriv ett brev, om varför du är rädd, be om hjälpen som du anser att ett snitt ger dig. (det gjorde jag.)
Och läs på mycket om snitt, om komplikationer och så vidare. Det kan hjälpa om du tydligt visar att du vet vad det är du önskar, och vilka komplikationer som kan uppstå.
Jag tycker, av det jag läser, att du hade kunnat bli hjälpt mycket under din förra graviditet. Jag tror att mycket av din rädsla hade kunnat arbetats bort om du fått rätt hjälp, i rätt tid. Och även under förlossningen.
Vad var det som gjorde att du blödde så? Och hur kommer det sig att det tog sådan lång tid, med förlossningen?
Förra gången var min första graviditet, och detta nu är ju min andra då. För mig kändes det, direkt när jag fick veta att jag var gravid igen, att snitt igen var självklart för mig. Därför blev jag så oerhört lättad att jag inte behövde "bråka om det" denna gången, vården såg bara till att jag blev kallad och beviljad. Nu är jag i vecka 16+6.
För mig var det inte alldeles enkelt att genomgå snittet heller.. Bedövningen tog inte ordentligt, sedan klipptes ett blodkärl av som gjorde att jag förlorade 2,3 liter blod.. Efteråt var heller ingen dans på rosor, då jag är så smärtkänslig. Jag hade ont. Men jag känner helt och fullt att det var värt det.