• oliven10

Stygn som skaver!!!

Hej alla mammor =)
    Fick min underbara son den 9/11 för 11 dagar sedan alltsåGlad
    Efter förlossningen sydde som 5st skönhets stygn på bl a blygläpp och klitoris tror jag...!
    dom skaver och är OTROLIGT OBEHAGLIGA!!! kan knappt sitta eller stå.

Någon som känner igen sig?
    när försvinner dom?
    Håller på att bli galen här hemmaSkäms

• Svar på tråden Stygn som skaver!!!
  • Jempa L

Badda med barnolja! Det var tipset jag fick på BB efter mina förlossningar. Då mjukas stygnen upp och känns inte lika obehagligt stickiga. Nu minns jag tyvärr inte hur länge stygnen satt kvar, hoppas någon annan kan hjälpa dig att svara på det.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • bubblan79

jag opererade bort en blygdläpp med laser för några år sedan och då sydde dom med stygn som skulle lossna av sig självt.. de flesta lossnade utan 3 och de satt kvar i en månad och sen fick jag rycka loss dom själv.. fick utskrivet på recept lite starkare xylocainsalva som rädda min tid med stygn eftersom det drog och sved och jag inte kunde sitta utan fick ligga eller stå..
    mitt tips är xylocainsalva

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • La Lola

Jag blev klippt o hade fruktansvärt ont!

På mig fick BM plocka bort stygnen för de hade stelnat (?).
    Så snälla, gå till en BM o se om du kan få hjälp!

Jag fick med mig en tub med bedövningsalva (stark Xylocain) att smörja med innan jag skulle kissa för det gjorde jätteont även när stygnen var borta.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • oliven10
    Jempa L skrev 2010-11-21 00:29:44 följande:
    Badda med barnolja! Det var tipset jag fick på BB efter mina förlossningar. Då mjukas stygnen upp och känns inte lika obehagligt stickiga. Nu minns jag tyvärr inte hur länge stygnen satt kvar, hoppas någon annan kan hjälpa dig att svara på det.
    jag ska testa det...detta är verkligen hemsktGråter

tycker lite synd om mig själv haha
  • bubblan79

vanlig xylocainsalva finns på apoteket som du kan smörja på, på de stygnen så fortfarande skaver och gör ont.. de bedövar lite

• oliven10
    bubblan79 skrev 2010-11-21 10:29:25 följande:
    vanlig xylocainsalva finns på apoteket som du kan smörja på, på de stygnen så fortfarande skaver och gör ont.. de bedövar lite
    ska springa iväg och köpa en tub imorn =) men iomed att jag inte vet garanterat vart stygnen sitter...kan man "kladda" på salvan lite överallt?
  • bubblan79
    oliven10 skrev 2010-11-21 11:16:03 följande:
    ska springa iväg och köpa en tub imorn =) men iomed att jag inte vet garanterat vart stygnen sitter...kan man "kladda" på salvan lite överallt?
    haha ja jag fick ju en stor tub på recept. antar att den var starkare kanske och man skulle ta lite bara sa dom men jag baddade hela underlivet och ofta.. så fort jag tyckte att jag kände nåt så sprang jag på dass och badda på mera.. ifall att liksom :D inga problem
  • oliven10
    bubblan79 skrev 2010-11-21 19:19:46 följande:
    haha ja jag fick ju en stor tub på recept. antar att den var starkare kanske och man skulle ta lite bara sa dom men jag baddade hela underlivet och ofta.. så fort jag tyckte att jag kände nåt så sprang jag på dass och badda på mera.. ifall att liksom :D inga problem
    hahaha ok...det blir nog att jag oxå kommer att göra det...kommer snäkert bli helt manisk!
    tack så mycket för hjälpenSolig
  • mammaNena

jag sydde 5 stygn. 3 utanpå och 2 inuti. 2 av dom ville inte släppa, så när det hade gått ca 2 veckor och det stretade och drog åt alla håll, då klippte jag bort dom själv Frihet blev det sen!

• oliven10
    mammaNena skrev 2010-11-21 22:28:10 följande:
    jag sydde 5 stygn. 3 utanpå och 2 inuti. 2 av dom ville inte släppa, så när det hade gått ca 2 veckor och det stretade och drog åt alla håll, då klippte jag bort dom själv Frihet blev det sen!
    usch dur vågade du det...men du fick hjälp med det eller? för annars verkar det väldigt meckigt??

SKULLE GÖRA ALLT FÖR ATT FÅ DOM FÖRSVINNA
  • Lindreas

Känn efter vart stygnen sitter, så du vet att det verkligen är de dom gör ont. Jag vet att man inte vill pilla där efter förlossningen, men det kan vara bra att veta hur de känns eller ser ut om du ringer och pratar med bm! De frågar ofta om det...

Utöver det så håller jag med om Xylocainsalvan! Den kan man kladda på så ofta man behöver. Emla-kräm fungerar ännu bättre. De delar av stygnen som kommer i kontakt med luft kan stelna och bli vassa, men barnmorskan kan hjälpa dig att klippa bort dem.

Och en annan sak, om det inte blir bättre så sök hjälp direkt! Jag hade vansinnigt ont länge, och det visade sig att jag fått granulationsvävnad i bristningen, något som är enormt smärtsamt.

• mammaNena
    oliven10 skrev 2010-11-21 23:42:24 följande:
    usch dur vågade du det...men du fick hjälp med det eller? för annars verkar det väldigt meckigt??

SKULLE GÖRA ALLT FÖR ATT FÅ DOM FÖRSVINNA
    klippte bort dom själv! har en sån där liten "arme" kniv (röd) med en väldigt vass spetsig liten sax i, drog ut stygnen med en pincett, sen så "tjoff" va dom borta underbart!
  • oliven10
    mammaNena skrev 2010-11-22 12:20:45 följande:
    klippte bort dom själv! har en sån där liten "arme" kniv (röd) med en väldigt vass spetsig liten sax i, drog ut stygnen med en pincett, sen så "tjoff" va dom borta underbart!
    vilken befrielse
Svar på tråden Stygn som skaver!!!