• Kasihi

Hur har det blivit med smakportioner osv vid mjölkproteinsöverkänslighet?

Min son äter nutramigen sedan snart 1 månad tillbaka. Han är 3 månader nu. Jag som har noll koll på hur man sedan går vidare undrar hur det är när dom börjar med smakportioner osv är det nåt man ska tänka på då? ÄR det något man måste akta sig för?

Hur har det varit för er med barn som varit komjölsprotein känsliga? Hur har livet efter ersättning blivit? Har känsligheten vuxit bort, berätta gärna mer!

• Svar på tråden Hur har det blivit med smakportioner osv vid mjölkproteinsöverkänslighet?
  • 060810

Min dotter är nu 4 år och har kvar sin allergi tyvärr.

Hon började med smakisar vid 3½ månads ålder på inrådan av bvc då hon åt ofantliga mängder Nutramigen.
    Hon var snabbt uppe i en burk mat och vi kunde ta bort ett mål ersättning.
    De första burkarna från 4 månader innehåller ofta inte mjölk, jag hittade ingen som innehöll mjölk från 4 månader, men sen från 5månader och uppåt så kan de innehålla mjölk, så det är att LUSLÄSA innehållsförteckningarna. Lika bra att vänja sig om han ska ha kvar sin allergi. Jag läser på allt jag köper till min dotter, även sånt som var okej förra gången, för det kan ju ha ändrats sen sist. Visst det tar lite extra tid, men det är det värt.

Jag hoppas det kommer gå smidigt för din son att börja med mat när det är dags. Gå efter hans signaler så ska du se att det blir bra. :)
    Ett tips är att göra egen mat, då vet du vad den innehåller och behöver inte oroa dig för att han ska bli dålig. :) Billigt och rätt så enkelt. :)

Lycka till, har du frågor så bara skriv! :)  Ett liv utan mjölk, ja det har vi lärt oss nu efter 4 år. :) 

• Kasihi

Tack för Ditt svar! Hur märkte ni på honom om han fått i sig felaktigheter då han åt smakportioner? Vilka var symptomen då?

• 060810

Hon fick inte i sig fel mat så länge det var burkmat, blev senare när hon själv började gå runt och sno saker. Nu tycker hon det är jättekul att få ont i magen säger hon för då kan hon äta allt..
    Bebisar är enklare att styra vad de får och inte får äta.

Hon får problem med förstoppning och ont i magen när hon  får i sig något med mjölk. Just nu håller vi på att provocera och det verkar funka bra med det vi provar just nu i a f, hon är inte hemma så jag vet inte själv hur det funkar än så länge, men inga alarmerande rapporter i a f.

• Kasihi

Okej, tack igen! Våran läkare vill att vi ska göra en provokation redan nu, med vanlig ersättning. Men jag vill inte det, vi vill ha en lugn tid här hemma nu. Hur hade du gjorT?

• 060810

Nix pix för en provokation redan nu!! Nej, har man fått diagnosticerat mjölkallergi så borde man inte provocera förrän barnet är över 1 år. Så var det för oss och nu provocerar vi 2 gånger per år.
    Att jag testar min plutta är för att hon inte fått någon diagnos, men med tanke på sin systers problem så är jag inte förvånad om hon med är mjölkallergisk och jag märker redan nu med 1 mått vanlig ersättning i flaskan att det inte ser så bra ut...  Hon är mer ledsen, ont i magen liksom och fiser massor och kräks mer än vanligt.
    Så nu blir det ingen mer vanlig ersättning i hennes mjölkfria utan hon får mjölkfritt igen o så testar jag och ser hur det går.
    Känner du att du inte vill provocera ska du inte göra det. 

• Kasihi

När anser man att man har en diagnos då? Vi har varit inlagda på barnklinik pga magsmärtor. Därefter sattes nutramigen in och hans magramper försvann och han blev en gladare kille. Läkaren ville att vi skulle göra en provokation efter 4 veckor för att verkligen bekräfta att det är allergi det är tal om. Läkaren menade att det är så man går tillväga. Vi som är hans föräldrar känner att vi inte orkar med det just nu det har varit så mkt med allt. Hur skulle du resonera?

• Marie30

Vår äldsta är ett riktigt eksembarn så vi har lärt oss vad som triggar igång eksem. Annars är det bara att kolla att det man ger är mjölkfritt. Vi hade bra hjälp från vår barnallergolog. 

• 060810

Jag tycker inte ni ska provocera just nu. Blev han hjälpt så av att få mjölkfritt är diagnosen klar, enligt min dotters läkare i a f. Vilket sjukhus itllhör ni?
    Det du kan göra för att prova är att blanda i 1 mått vanlig ersättningspulver i den mjökfria och se hur han reagerar. Får han ont i magen av det är det ju klarat vad det handlar om. 

• Allrona

Ang smakportioner så gå försiktigt fram. En sak i taget och ge några dagar så du ser att han inte reagerar. Jag skulle avvakta med ägg och soja som är vanliga allergier till han är lite större.

Svar på tråden Hur har det blivit med smakportioner osv vid mjölkproteinsöverkänslighet?