• idiblon yes

    Det är mycket fokus på barn med ADHD/AS och andra NPF. Men alla äldre som aldrig fått hjälp då?

    Hur tänker ni kring det?

    Kanske de där anhöriga som fastnade i missbruk, etc, för att de aldrig fick hjälp, hur ska vi kunna ge upprättelse till dem? Det är så enkelt att klassa dem som idioter som förstör allt både för andra eller sig själva. Jag tror snarare att många tvingades in i en form av självmedicinering.

    De som alltid fick höra hur dumma de var, vilka lata och störda idioter de var. Att de var och är roten till allt ont.

    Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig att stämpla människor så?

    De kanske led av den problematik som uppmärksammas hos barn, ungdomar och unga vuxna idag.

    Många har dött eller försatt sig (och andra) i hemska situationer på vägen och jag tycker inte att de ska ha gjort det förgäves. Är det för sent, är vi beredda att ge upprättelse och hjälp? Är DU beredd på att tänka om?


    FL är guld.
  • Svar på tråden Det är mycket fokus på barn med ADHD/AS och andra NPF. Men alla äldre som aldrig fått hjälp då?
  • Little Ms Chatterbox

    Nu har jag läst igenom tråden, många kloka svar.
    Jag tror att samhället börjar så sakta komma igång. På AF kan man få hjälp vid arbetssökning och gå vidare för utredning om man misstänker att man har någon typ av NPF och det är ju allt fler vuxna som har fått diagnos.
    Det var synd att det inte gick att få tag på någon läkare nu till denna helgen. hade varit intressant att få reda på gammal den äldsta personen som har fått diagnos är. Om det var i den här tråden eller någon annan så var det en person som skrev att hon var 52 år när hon fick diagnos. Det är ju inte lastgammalt.

    Det kan ju inte vare ett nypåfund med tex ADHD, tänk alla kvinnor som har städat och gnott varje ledig stund för att ha något att göra, luffarna som inte hade någon fast punkt och de som gick till sjöss. Bara som exempel. De drängar och pigor som gick från gård till gård för att inte stanna för länge på ett ställe. de hade ingen rätt till att utblida sig, för att prästen i deras hemby inte ansåg att de hade läshuvud.
    Det är nu som man har samlat alla och förstår att många är lika men olika. hoppas det kommer bil accepterat att ha NPF snart. Tänk vad de sa om den som var rödhåring för inte så länge sen. Tillslut kommer det att bli acceptabelt och fullt normalt med NPF-diagnos.


  • idiblon yes
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-11-21 21:42:51 följande:
    Nu har jag läst igenom tråden, många kloka svar.
    Jag tror att samhället börjar så sakta komma igång. På AF kan man få hjälp vid arbetssökning och gå vidare för utredning om man misstänker att man har någon typ av NPF och det är ju allt fler vuxna som har fått diagnos.
    Det var synd att det inte gick att få tag på någon läkare nu till denna helgen. hade varit intressant att få reda på gammal den äldsta personen som har fått diagnos är. Om det var i den här tråden eller någon annan så var det en person som skrev att hon var 52 år när hon fick diagnos. Det är ju inte lastgammalt.

    Det kan ju inte vare ett nypåfund med tex ADHD, tänk alla kvinnor som har städat och gnott varje ledig stund för att ha något att göra, luffarna som inte hade någon fast punkt och de som gick till sjöss. Bara som exempel. De drängar och pigor som gick från gård till gård för att inte stanna för länge på ett ställe. de hade ingen rätt till att utblida sig, för att prästen i deras hemby inte ansåg att de hade läshuvud.
    Det är nu som man har samlat alla och förstår att många är lika men olika. hoppas det kommer bil accepterat att ha NPF snart. Tänk vad de sa om den som var rödhåring för inte så länge sen. Tillslut kommer det att bli acceptabelt och fullt normalt med NPF-diagnos.
    Absolut, dessutom har väl individualiseringen och konkurrensen i dagsläget försvårat det en hel del för människor när det gäller att tillgodogöra sig sina bra egenskaper.

    Men inte att förglömma är alla de med extrema besvär som inte kunnat ta sig ur soffan eller som har blivit missbrukare för att dämpa bottenlös ångest.

    Men visst är det bra att detta kommer mer och mer. Jag vill ändå ha någon form av upprättelse och erkännande för de det gått rent åt helvete för, eftersom de ofta blir oerhört orättvist behandlade och anklagade.
    FL är guld.
  • Forumvärd
    JeanneDArc skrev 2010-11-21 11:07:18 följande:
    Jag tror du har helt rätt, att det är så i många av fallen. Men det är ju inte för sent att göra en utredning i vuxen ålder, ta tag i sina problem, få rätt medicinering osv.
    Tanken som slår mig utifrån ts exempel är väl att i den situationen så kanske det inte längre är så enkelt att bara ta tag i och kräva utredning?
    Om man redan är stämplad som hopplös, värdelös och hemsk av sin omgivning så blir ju det också en roll i sig och framförallt så bemötes de nog så och vem orkar då?
  • tristania
    Forumvärd skrev 2010-11-22 08:37:56 följande:
    Tanken som slår mig utifrån ts exempel är väl att i den situationen så kanske det inte längre är så enkelt att bara ta tag i och kräva utredning?
    Om man redan är stämplad som hopplös, värdelös och hemsk av sin omgivning så blir ju det också en roll i sig och framförallt så bemötes de nog så och vem orkar då?
    Så är det  nog. Men då borde ju te x socialen "rycka in"-  genom att tex erbjuda eller kanske t o m tvinga personen som går dit och får pengar varje månad - att gå till en utredare eller psykolog....Som läget är nu så går dom väl bara dit för att få sina pengar så att dom överlever? Socialen hade ju där kunnat göra något mer för dessa människor....
  • Forumvärd
    tristania skrev 2010-11-22 08:44:49 följande:
    Så är det  nog. Men då borde ju te x socialen "rycka in"-  genom att tex erbjuda eller kanske t o m tvinga personen som går dit och får pengar varje månad - att gå till en utredare eller psykolog....Som läget är nu så går dom väl bara dit för att få sina pengar så att dom överlever? Socialen hade ju där kunnat göra något mer för dessa människor....
    Det är tragiskt att läsa
    För det verkar ju vara så att det inte finns något riktigt handlingsprogram utan om jag har uppfattat det rätt så behövs det fler resurser som verkligen kan fånga upp och hjälpa till.
    Känslan jag får är att det inte alltid finns utan att man släpper och på något sätt kapitulerar och släpper taget och "accepterar" att ett visst antal människor inte får stöd.
    Det här verkar ju av trådarna att döma börja redan i skolan.
  • Felicia6

    ¨Jag fick diagnos adhd för drygt 1.5år sedan. Innan dess fanns inga misstankar om adhd öht för jag är uppvuxen enligt det "generella" åsikterna om adhd.. Det är småkillar som bråkar o slåss och är klassens pajas som har myror i brallorna och inte kan fokusera osv...

    Men jag är en typiskt "tjej med adhd":. Precis den typen som i 99% av fallen hamnar mellan stolarna för ajg uppvisar inte dom "Klassiska" symtomen..

    Jag har kämpat på i 28år med diverse problem som jag trott berott på migsjälv.. Att jag är lat, att jag är för svag, att jag måste kämpa mera, att jag är värdelös som inte klarar det man "ska" klara..

    Ångest och depp och stress har varit en del av mitt liv hela tiden men nu har jag fått reda på mycket mer om min diagnos och att det faktiskt är vanligt med det i adhd..

    Mitt "Nya" liv har precis börjat. Jag försöker reda upp vad som hör till min diagnos och vad som inte gör det. Jag har kontakt med psykolog och arbetsterapeut och har fått hjälpmedel för att få hjälp i vardagen och medicinerar men med problem pga min magsäckoperation så jag byter mediciner lite nu och då.

    Tyvärr är samhällets syn på vuxna med adhd sjukt dåligt. SPECIELLT vuxna kvinnor med adhd... Jag får höra åter och återigen hur löjlig jag är då jag beklagar mig över något som är jobbigt för mig.. Jag får höra hur det bara är att kämpa på, att det är "bara" göra si och så..
    Men för mig är det inte så jävla bara..

    Jag är full med ångest och har kraftig adhd (men hypern min sitter inne i skallen ist för utåtriktat) och genomled två timmars barnkalas med 10stycken galna femåriga grabbar igår och höll på att gå under pga allt stoj och stök och livat som det blir i våran lägenhet. Men jag får höra hur mycket det finns som är värre än att ha två timmars barnkalas.. Ja för "Normala" människor kanske man kan genomlida det rätt bra ändå, men för en med kraftig adhd så är det inet så BARA...


    Gbp 26/2-08|| Bukplastik 25/11-09 || felicia6.blogspot.com
  • idiblon yes

    Jag orkar inte ens börja skriva, men jag borde fan skriva en bok.

    Sådeså.


    FL är guld.
  • Sephiroth
    Felicia6 skrev 2010-11-22 08:49:55 följande:
    ¨Jag fick diagnos adhd för drygt 1.5år sedan. Innan dess fanns inga misstankar om adhd öht för jag är uppvuxen enligt det "generella" åsikterna om adhd.. Det är småkillar som bråkar o slåss och är klassens pajas som har myror i brallorna och inte kan fokusera osv...

    Men jag är en typiskt "tjej med adhd":. Precis den typen som i 99% av fallen hamnar mellan stolarna för ajg uppvisar inte dom "Klassiska" symtomen..

    Jag har kämpat på i 28år med diverse problem som jag trott berott på migsjälv.. Att jag är lat, att jag är för svag, att jag måste kämpa mera, att jag är värdelös som inte klarar det man "ska" klara..

    Ångest och depp och stress har varit en del av mitt liv hela tiden men nu har jag fått reda på mycket mer om min diagnos och att det faktiskt är vanligt med det i adhd..

    Mitt "Nya" liv har precis börjat. Jag försöker reda upp vad som hör till min diagnos och vad som inte gör det. Jag har kontakt med psykolog och arbetsterapeut och har fått hjälpmedel för att få hjälp i vardagen och medicinerar men med problem pga min magsäckoperation så jag byter mediciner lite nu och då.

    Tyvärr är samhällets syn på vuxna med adhd sjukt dåligt. SPECIELLT vuxna kvinnor med adhd... Jag får höra åter och återigen hur löjlig jag är då jag beklagar mig över något som är jobbigt för mig.. Jag får höra hur det bara är att kämpa på, att det är "bara" göra si och så..
    Men för mig är det inte så jävla bara..

    Jag är full med ångest och har kraftig adhd (men hypern min sitter inne i skallen ist för utåtriktat) och genomled två timmars barnkalas med 10stycken galna femåriga grabbar igår och höll på att gå under pga allt stoj och stök och livat som det blir i våran lägenhet. Men jag får höra hur mycket det finns som är värre än att ha två timmars barnkalas.. Ja för "Normala" människor kanske man kan genomlida det rätt bra ändå, men för en med kraftig adhd så är det inet så BARA...
    Låter som mig på många punkter, förutom att jag pendlar mellan att vara hyper som faen och att inte göra klart något jag tar mig för. Nu när jag är gravid igen kan jag inte äta min concerta så hela mitt liv håller på att rasa samman. Jag är inte imponerad.... :(
  • aktuelle
    Felicia6 skrev 2010-11-22 08:49:55 följande:
    ¨Jag fick diagnos adhd för drygt 1.5år sedan. Innan dess fanns inga misstankar om adhd öht för jag är uppvuxen enligt det "generella" åsikterna om adhd.. Det är småkillar som bråkar o slåss och är klassens pajas som har myror i brallorna och inte kan fokusera osv... Men jag är en typiskt "tjej med adhd":. Precis den typen som i 99% av fallen hamnar mellan stolarna för ajg uppvisar inte dom "Klassiska" symtomen.. Jag har kämpat på i 28år med diverse problem som jag trott berott på migsjälv.. Att jag är lat, att jag är för svag, att jag måste kämpa mera, att jag är värdelös som inte klarar det man "ska" klara.. Ångest och depp och stress har varit en del av mitt liv hela tiden men nu har jag fått reda på mycket mer om min diagnos och att det faktiskt är vanligt med det i adhd.. Mitt "Nya" liv har precis börjat. Jag försöker reda upp vad som hör till min diagnos och vad som inte gör det. Jag har kontakt med psykolog och arbetsterapeut och har fått hjälpmedel för att få hjälp i vardagen och medicinerar men med problem pga min magsäckoperation så jag byter mediciner lite nu och då. Tyvärr är samhällets syn på vuxna med adhd sjukt dåligt. SPECIELLT vuxna kvinnor med adhd... Jag får höra åter och återigen hur löjlig jag är då jag beklagar mig över något som är jobbigt för mig.. Jag får höra hur det bara är att kämpa på, att det är "bara" göra si och så.. Men för mig är det inte så jävla bara.. Jag är full med ångest och har kraftig adhd (men hypern min sitter inne i skallen ist för utåtriktat) och genomled två timmars barnkalas med 10stycken galna femåriga grabbar igår och höll på att gå under pga allt stoj och stök och livat som det blir i våran lägenhet. Men jag får höra hur mycket det finns som är värre än att ha två timmars barnkalas.. Ja för "Normala" människor kanske man kan genomlida det rätt bra ändå, men för en med kraftig adhd så är det inet så BARA...
    Gbp 26/2-08|| Bukplastik 25/11-09 || felicia6.blogspot.com

    Kan inte annat än hålla med. Det är få som ser och förstår, blir helt slut och stirrig. Precis fått klart utredning efter över 3 års väntan. Har två barn som hunnit bli stora under tiden och det känns som jag missade hela småbarnstiden. Jag mådde piss
Svar på tråden Det är mycket fokus på barn med ADHD/AS och andra NPF. Men alla äldre som aldrig fått hjälp då?