• anli00

    papegojor

    nån som har papegoja, som kan ge lite bra tips på uppfödare m.m


    funderar nämligen på att äntligen ta steget och skaffa oss en papegoja...skulle vara tacksam för lit tips och råd

  • Svar på tråden papegojor
  • hmcc

    Vilken ras vill ni ha?

    Tänk efter ordentligt, det är nog det svåraste husdjur man kan ha om vi pratar om dom större varianterna.

    Vissa vill ha konstant sällskap i sisådär 100 år och många är extremt skräniga, stökar ner och biter sönder det mesta som kommer i dess väg.
    Har man otur blir det en enmansfågel.

    En nymfkakadua eller en undulat lever lagom länge och är lagom stor.

  • anli00

    Har tänkt oss en grå jacko, då afall jag är van vid fåglar! Är uppvuxen med undulater o vill prova på en större fågel! Har kollat lite o visst d verkar inte vara nån lätt fågel men tycker d skulle va en kul utmaning!

  • Victoris

    Papegojor är ganska krävande, ju större dom är desto mer krävande är dom. Dom ska ha en stor bur och helst gärna en kompis av samma art, få vara ute och flyga i några timmar per dag. Sen får man inte glömma hur mycket dom skräpar ner och låter. Mat sprätts åt alla håll och kanter, matrester från t ex frukt hamnar överallt, på golv och väggar skvätts det. En grå jako snappar upp alla ljud och kan låta som dammsugare, kamera, mobiltelefon, billarm mm. För att inte tala om allt bajs som hamnar överallt när man har fåglarna ute för att flyga lite.

    Värt att veta innan man skaffar fågel


    Oscar 080709 och Matilda 091014
  • hmcc
    anli00 skrev 2010-11-22 08:50:32 följande:
    Har tänkt oss en grå jacko, då afall jag är van vid fåglar! Är uppvuxen med undulater o vill prova på en större fågel! Har kollat lite o visst d verkar inte vara nån lätt fågel men tycker d skulle va en kul utmaning!
    Skillnaden mellan en unulat och en grå jack är ENORM.

    Det är som att skafta ett mycket krävande barn.

    Kan ni ha med den på jobbet?

    Tänk på att den lever längre än er.
  • Ellikapellika

    Grå Jako är underbara gojor, men värt att veta är att de gärna tyr sig till en person & kan bli svartsjuka/vaktiga.
    Jag tipsar om Papegojforum.se där finns mycket matnyttigt att läsa & många att rådfråga.

  • leolina1980
    Ellikapellika skrev 2010-11-27 21:11:12 följande:
    Grå Jako är underbara gojor, men värt att veta är att de gärna tyr sig till en person & kan bli svartsjuka/vaktiga.
    Jag tipsar om Papegojforum.se där finns mycket matnyttigt att läsa & många att rådfråga.
    Och dom är krävande, måste underhållas så att dom inte blir uttråkade och så skräpar dom ner och förstör saker. Så lätta är dom inte. Kan ju också vara så att dom inte kommer överrens med vissa människor och det är ju inte så roligt ifall det sku bli så med nån i familjen..

    Säger inte att dom inte är härliga husdjur men man ska nog tänka två gånger innan man tar en.
  • Morsa

    Grå Jako är jättehärliga och fina om man har mycket tid och kunskap men hade jag varit dej hade jag valt en lite lättare goja, tex gulkindad Amazon som jag själv har. Roliga, lättare och plockar inte sig själv vid tristess utan sysselsätter sig istället.

  • B Rus

    Snälla, snälla, skaffa inte bara en! De är flockdjur och ni kommer inte kunna finnas där som dess flock så mycket den behöver - ge kraken en partner!
    Jag tror att många skaffar en ensam papegoja - ofta jaco! - för att den ska bli tamare, vilket den troligen blir, men den dag ni inte har lika mycket tid över för den (som sagt, tänk på dess livslängd) kommer den att bli olycklig! Och att hålla på och sälja papegojor tycker jag personligen man ska vara väldigt försiktig med då de fäster sig vid er som en familj - man säljer inte ett syskon!

  • Morsa
    B Rus skrev 2011-02-11 14:13:37 följande:
    Snälla, snälla, skaffa inte bara en! De är flockdjur och ni kommer inte kunna finnas där som dess flock så mycket den behöver - ge kraken en partner!
    Jag tror att många skaffar en ensam papegoja - ofta jaco! - för att den ska bli tamare, vilket den troligen blir, men den dag ni inte har lika mycket tid över för den (som sagt, tänk på dess livslängd) kommer den att bli olycklig! Och att hålla på och sälja papegojor tycker jag personligen man ska vara väldigt försiktig med då de fäster sig vid er som en familj - man säljer inte ett syskon!
    Till viss del håller jag med dig. Alltid bättre med fler än en, ställer inte så höga krav på dig heller för de har varandra.
    Är själv på gång att skaffa hane till min hona, sen ska de få en STOR året runt voljär där ute.
  • B Rus
    Morsa skrev 2011-02-11 14:16:32 följande:
    Till viss del håller jag med dig. Alltid bättre med fler än en, ställer inte så höga krav på dig heller för de har varandra.
    Är själv på gång att skaffa hane till min hona, sen ska de få en STOR året runt voljär där ute.
Svar på tråden papegojor