• vilms07

Nyligen plussat, måste berätta på jobbet denna veckan!

Hej!

Önskar höra era synpunkter och tankar om min situation.

Jag har ganska nyligen börjat ett nytt jobb (jobbat här 3 månader) och plussade för en vecka sedan, är i v5 bara. Oansvarigt kanske att bli gravid så snabbt men då vi försökt länge och ett tidigt mf i bagaget var det inget alternativ för oss att lägga bebisverkstan på is. Vi är oerhört glada över plusset.

Nu till problemet: jag arbetar på en röntgenklinik och kommer från och med nästa vecka vara placerad på genomlysning -dvs man står i direkt strålning till och från under dagen. Man har rätt att bli omplacerad vid graviditet men det känns ju halvkul att berätta att man är gravid, dels i v5 när jag fick mf i den veckan tidigare och dels för att det är en ny arbetsplats. Jag vill helst inte säga nåt innan det börjar synas men verkar inte som att jag har något val?

Hur hade ni gjort?

Har funderat kring detta mkt även innan jag plussade men trodde nog att det skulle dröja innan jag behövde ta tag i det på riktigt.

I v5 kan man ju knappt ens se på VUL att det finns en graviditet väl?

Kanske ska tillägga att jag har en tillsvidareanställning men första 6 månaderna är väl alltid provanställning? Kan jag bli av med jobbet tror ni? 

• Svar på tråden Nyligen plussat, måste berätta på jobbet denna veckan!
  • Jordgubbarmeglass

Tvivlar på att du kommer bli av med jobbet enbart för du blivit gravid.
    Det är diskriminering.

Och inte vill du väl utsätta bebisen för onödiga risker!

Förstår att du känner det är tidigt, men berätta du!

Grattis till graviditeten och lycka till!!

• FruNaftra

Klart du ska berätta. Förstår att det känns väldigt olustigt dock. Men det är ju ändå det absolut bästa. Du kan sedan göra ett tidigt VUL för att se om allt ser bra ut. Tror man kan ta ett från v 7 någonstans....då borde man kunna se hjärtat och få tillförlitligt resultat (måste som gör VUL tidigare missar hjärtat).

Grattis föresten! 

• vilms07
    Jordgubbarmeglass skrev 2010-11-21 22:31:00 följande:
    Tvivlar på att du kommer bli av med jobbet enbart för du blivit gravid.
    Det är diskriminering.

Och inte vill du väl utsätta bebisen för onödiga risker!

Förstår att du känner det är tidigt, men berätta du!

Grattis till graviditeten och lycka till!!
    Tack!
    Ja jag måste nog berätta, funderar på om jag bara ska berätta det för chefen och be honom inte säga det till någon mer. Inte så kul om man får mf att hela kliniken vet känner jag. Så det är mest mf jag oroar mig över...mindre över jobbet egentligen. 
  • vilms07
    FruNaftra skrev 2010-11-21 22:31:55 följande:
    Klart du ska berätta. Förstår att det känns väldigt olustigt dock. Men det är ju ändå det absolut bästa. Du kan sedan göra ett tidigt VUL för att se om allt ser bra ut. Tror man kan ta ett från v 7 någonstans....då borde man kunna se hjärtat och få tillförlitligt resultat (måste som gör VUL tidigare missar hjärtat).

Grattis föresten! 
    Tack!!

Kan man se hjärtat i v7, dvs 6+0 eller efter 7 fullgångna veckor? 
  • Lilly mama

Det är väl rätt uppenbart att du trots att det är tidigt måste berätta. Ditt jobb just nu passar inte direkt perfekt för en gravid... 

Som jurist  kan jag säga att nej, det är inte alltid man har en provanställning.  Detta måste särskilt överenskommas mellan dig och arbetsgivaren. Står det inget i ditt kontrakt så är du tillsvidareanställd och kan bara sägas upp om sakliga skäl föreligger. Sen är du visserligen sist  in men eftersom du är helt nyanställd får de vissa problem att hävda arbetsbrist. jag utgår från att det inte finnsnågra personliga skäl att säga upp dig. Flört

Du får se det så att du kommer ju jobba ett bra tag till innan du blir föräldraledig (fördet får  vi välänå hoppas på?), så deborde väl inte bli så upprörda. De får gott om tid att planera i alla fall.

• FruNaftra
    vilms07 skrev 2010-11-21 22:34:46 följande:
    Tack!!

Tja...på kliniken där jag gör IVF så säger de att de inte gör VUL förrän 3 veckor efter testdagen, vilket för mig är i v 7+3. Så då någonstans borde man kunna se ett tickande hjärta om det finns ett  
  • Fröken85
    vilms07 skrev 2010-11-21 22:34:46 följande:
    Tack!!

Jag gjorde vul i vecka 7 med min dotter, då såg läkare hjärtaktivitet. Han daterade fostret till 6+1.
  • vilms07
    FruNaftra skrev 2010-11-21 22:40:44 följande:
    Tja...på kliniken där jag gör IVF så säger de att de inte gör VUL förrän 3 veckor efter testdagen, vilket för mig är i v 7+3. Så då någonstans borde man kunna se ett tickande hjärta om det finns ett  
    Ok, ett par veckor kvar för mig med andra ordObestämd
  • FruNaftra
    vilms07 skrev 2010-11-21 22:44:21 följande:
    Ok, ett par veckor kvar för mig med andra ordObestämd
    Sur väntan men bättre att du väntar några veckor än att göra VUL för tidigt och inte se något på ultraljudet. Förstår dig helt. Går som på nålar själv.
  • vilms07
    FruNaftra skrev 2010-11-21 22:45:37 följande:
    Sur väntan men bättre att du väntar några veckor än att göra VUL för tidigt och inte se något på ultraljudet. Förstår dig helt. Går som på nålar själv.
    Jag har också tänkt så, väldigt jobbigt att göra VUL för tidigt och behöva gå och oroa sig en vecka. Då är jag hellre lyckligt ovetandes.
  • Anne69

Du måste berätta nu! Sen tar arbetsgivaren över ansvaret, men det kan de inte göra om du inget berättar. Du kommer snabbt att omplaceras till annat jobb, det finns rätt strikta regler för det. Man brukar säga att man som gravid får utsättas med högst en exponering, hur röntgenjobbet betraktas vet jag inte. Sen brukar det bli uppenbart för alla vad som är på gång.....men dina kolleger o din chef har sett detta massor av ggr - så du behöver inte fundera så mkt på det. Lycka till!

Svar på tråden Nyligen plussat, måste berätta på jobbet denna veckan!