Nyligen plussat, måste berätta på jobbet denna veckan!
Hej!
Önskar höra era synpunkter och tankar om min situation.
Jag har ganska nyligen börjat ett nytt jobb (jobbat här 3 månader) och plussade för en vecka sedan, är i v5 bara. Oansvarigt kanske att bli gravid så snabbt men då vi försökt länge och ett tidigt mf i bagaget var det inget alternativ för oss att lägga bebisverkstan på is. Vi är oerhört glada över plusset.
Nu till problemet: jag arbetar på en röntgenklinik och kommer från och med nästa vecka vara placerad på genomlysning -dvs man står i direkt strålning till och från under dagen. Man har rätt att bli omplacerad vid graviditet men det känns ju halvkul att berätta att man är gravid, dels i v5 när jag fick mf i den veckan tidigare och dels för att det är en ny arbetsplats. Jag vill helst inte säga nåt innan det börjar synas men verkar inte som att jag har något val?
Hur hade ni gjort?
Har funderat kring detta mkt även innan jag plussade men trodde nog att det skulle dröja innan jag behövde ta tag i det på riktigt.
I v5 kan man ju knappt ens se på VUL att det finns en graviditet väl?
Kanske ska tillägga att jag har en tillsvidareanställning men första 6 månaderna är väl alltid provanställning? Kan jag bli av med jobbet tror ni?