• Finesse

Om ditt barn var 3½ år gammal och väger lite över 18 kg skulle ni köpa en ny bakåtvänd bilbarnstol eller en bältestol?

Ja.. alltså om ni hade en stol som endast var godkänd till 18 kg skulle ni köpa en ny bakåtvänd bilbarnstol eller en bältestol till er 3½-åring, som väger lite över 18 kg?

(Stolar som är godkända till 18 kg är BeSafe Izikid x2 och x3, Akta Graco Duologic, Cosmic XTP (framsäte 25 kg), Duoflex (framsäte 25 kg), alla isofix stolar.. sen finns det säkert fler oxå..)

Ebba 071228, bebis bf 110216
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 22:39
    Istället för ny läs en TILL bakåtvänd bilbarnstol.. behöver inte vara ny..

Sen så är det bara vikten jag fokuserar på.. i detta fall är barnets öron inte över kanten på stolen utan det är bara vikten som den växt ur på.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ditt barn var 3½ år gammal och väger lite över 18 kg skulle ni köpa en ny bakåtvänd bilbarnstol eller en bältestol?
  • Finesse
    Nilla1 skrev 2010-11-24 20:22:05 följande:
    Det blir trångt och obekvämt helt enkelt. Det blev det i ofs långt innan men vår kille åkte tills han var 4 år och någon månad. Men det är klart, alla barn är olika. Vi skulle kunna ha honom bakåt fortsatt på korta turer om vi vände vid längre. Reser ofta flera timmar o mot slutet blev det mycket oro o gråt o inte längre några trevliga resor, 1 timmes färd kanske skulle funka max.
    Att det är trångt för benen gör ingenting.. ett barn ska åka bakåtvänd tills dom väger 25 kg eller har öronen över kanten på stolen.. så det är inte åldern som avgör.. är barnet 2 år och så stor måste man vända.. men är barnet 6 år och ryms fortfarande är det 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd.
  • Nilla1
    Finesse skrev 2010-11-24 20:24:13 följande:
    Att det är trångt för benen gör ingenting.. ett barn ska åka bakåtvänd tills dom väger 25 kg eller har öronen över kanten på stolen.. så det är inte åldern som avgör.. är barnet 2 år och så stor måste man vända.. men är barnet 6 år och ryms fortfarande är det 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd.
    Så det säger du, har du provat? Jag menar, har du barn i den åldern som åker bakåt?
  • Nilla1
    Finesse skrev 2010-11-24 20:21:57 följande:
    Du har helt fel i allt du skriver..

En kombinerad stol funkar alldeles utmärkt att ha bakåtvänd.. men mkt sämre framåtvänd.

Sen så vill chefen för testlabbet på vti att jag ska gå ut med att en bältestol med isofix KAN vara livsfarlig i en bil som den inte passar. Dvs. om man byter bil eller lånar en bil. Isofixfästerna är inte symetriska med bilens bälte. Isofix är tillverkad för just bakåtvända bilbarnstolar eftersom då använder man inte bilens bälte.

När den nya ECE rec. godkänningen kommer att komma kommer dom att ta med det där om isofix bältestolar och som jag förstod det skulle dom inte kunna bli godkända just pga att bilbältet kan hamna helt fel på barnet.

Sedan när barnet är 8-10 år ska man flytta in stolen 5 cm (tror jag det var) och det går inte eftersom isofix fästerna gör att stolen sitter fast i ett och samma läge.
    Du ¨får gärna ha synpunkter men jag är tacksam om du inte yttrar dig som om du är allvetande.
    En stol med isofix passar i alla bilar med isofix fästen, de är inte avhängiga av bilmärken. Varför skulle jag flytta den till en bil utan isofix fästen?
    En kombinerad stol har inga skåror för bälten på samma vis som en enbart framåtvänd samt när den sitter bakåt är den inte lika djupt skålad.
    Ja, man märker ju rätt snabbt om man provar hur löst barnet sitter liksom ovanpå. Sen om barnet somnar är det inte tillräckligt stöd på sidor för att det inte ska trilla ur stolen när den (kombinerade) sitter framåt samt om man krockar så är det ju ett skydd för sidokollisioner ju djupare den är.
  • Finesse
    Nilla1 skrev 2010-11-24 20:44:59 följande:
    Så det säger du, har du provat? Jag menar, har du barn i den åldern som åker bakåt?
    Nej men jag har sett bilder på barn som sitter utmärkt i bakåtvända stolar och är mellan 6-8 år..

Sen kommer min dotter att åka bakåtvänd tills hon väger 25 kg eller har växt ur stolen på längden.. Det är 5 ggr säkrare så det spelar ingen roll hur mkt hon klagar.. jag vill ha henne i liv.. jag bor i norrland och kör mest bara 110 vägar..
  • Nilla1

Finns här någon som har ett barn som är 5 eller så som åker bakåtvänt, och hur tycker ni det funkar isåfall?

• Finesse
    Nilla1 skrev 2010-11-24 20:52:39 följande:
    Finns här någon som har ett barn som är 5 eller så som åker bakåtvänt, och hur tycker ni det funkar isåfall?
    norgessan har en son som snart är 8 år och sitter bakåtvänd..

cecci78 har en son (tror jag) som är 6 år och sitter bakåtvänd.. båda sitter i en two-way..
  • Finesse
    Nilla1 skrev 2010-11-24 20:50:29 följande:
    Ok, hur gammal är din dotter?
    hon är snart 3 år.. men ganska stor.. ca. 1 meter lång redan nu.. Men hon sitter hur bra som helst i sin stol så jag kan tänka mig att hon kan sitta där lätt tills hon blir 5..
  • Nilla1

Ok. Jag har två killar, en på 3 år (aug) o en på 5 (sept) och 3 åringen sitter jättebra bakåt, 5 åringen skulle jag inte kunna tänka mig sitta bakåt. 5 åringen är precis normallång, kanske 115, 3 åringen lite äver medel, 100 ca. Det är rätt stor skillnad när de sätter sig i bakåtstolen. Men 5 åringen skulle gällande huruvida huvudet får plats kunna sitta bakåt, dvs öronen är långt under stols-toppen.  

• Cecci78
    Finesse skrev 2010-11-24 20:56:34 följande:
    norgessan har en son som snart är 8 år och sitter bakåtvänd..

cecci78 har en son (tror jag) som är 6 år och sitter bakåtvänd.. båda sitter i en two-way..
    120 cm lång är han, har dessutom ganska långa ben. Det funkar bra, han har ju aldrig åkt framåt och det är inget jag påminner honom om att man "måste" göra när man är så stpr. Vi har åkt många timmar i bil, speciellt i somras. Det är ju faktiskt så att när de sitter bakåt så har de bra stöd för benen, framåt så hänger de ju bara utmed sätet, det känns mer obekvämt.

Jag tycker inte detta ser obekvämt ut
  • tinis77
    Nilla1 skrev 2010-11-24 20:52:39 följande:
    Sonen 5 år och (snart) 3 månader, åker bakåt. Han är 113-115 cm, väger 20 kg. Han sitter bakåt tills stolen är urvuxen, dvs han väger 25 kg eller öronen är vid kanten. Han klagar inte alls.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden Om ditt barn var 3½ år gammal och väger lite över 18 kg skulle ni köpa en ny bakåtvänd bilbarnstol eller en bältestol?