Finesse skrev 2010-11-24 20:21:57 följande:
Du har helt fel i allt du skriver..
En kombinerad stol funkar alldeles utmärkt att ha bakåtvänd.. men mkt sämre framåtvänd.
Sen så vill chefen för testlabbet på vti att jag ska gå ut med att en bältestol med isofix KAN vara livsfarlig i en bil som den inte passar. Dvs. om man byter bil eller lånar en bil. Isofixfästerna är inte symetriska med bilens bälte. Isofix är tillverkad för just bakåtvända bilbarnstolar eftersom då använder man inte bilens bälte.
När den nya ECE rec. godkänningen kommer att komma kommer dom att ta med det där om isofix bältestolar och som jag förstod det skulle dom inte kunna bli godkända just pga att bilbältet kan hamna helt fel på barnet.
Sedan när barnet är 8-10 år ska man flytta in stolen 5 cm (tror jag det var) och det går inte eftersom isofix fästerna gör att stolen sitter fast i ett och samma läge.
Du ¨får gärna ha synpunkter men jag är tacksam om du inte yttrar dig som om du är allvetande.
En stol med isofix passar i alla bilar med isofix fästen, de är inte avhängiga av bilmärken. Varför skulle jag flytta den till en bil utan isofix fästen?
En kombinerad stol har inga skåror för bälten på samma vis som en enbart framåtvänd samt när den sitter bakåt är den inte lika djupt skålad.
Ja, man märker ju rätt snabbt om man provar hur löst barnet sitter liksom ovanpå. Sen om barnet somnar är det inte tillräckligt stöd på sidor för att det inte ska trilla ur stolen när den (kombinerade) sitter framåt samt om man krockar så är det ju ett skydd för sidokollisioner ju djupare den är.