• okej

Det finns en plats kvar. Får barnet den?

Du ska med tåget. 
    Pga ett elfel är tåget inställt och ersättningsbussar sätts in.
    Väntetiden blir en timme, innan den första bussen anländer.
    Det finns ett 50-tal som är i behov av att komma med ersättningsbussen.
    Du kommer på "könummer" 50 och blir alltså den sista som får en plats på den första bussen men:

Bakom dig står det ensamt barn på tio år som också väntar på att få komma med. Kommer h*n inte med nu får h*n ta nästa som kan dröja ytterligare en timme innan den dyker upp.

Hur gör du? Låter du barnet gå före dig?
    Går du på bussen, tar den sista platsen och låter barnet vänta på nästa buss?

Efter att du har röstat efter hur du skulle ha gjort. Kommentera gärna vad du tycker om innehållet i artikeln nedan.

Bakgrunden till tråden är denna artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8160071.ab 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Det finns en plats kvar. Får barnet den?
  • skorpionen80
    071001 skrev 2010-11-23 13:40:10 följande:
    Hur kan man skicka de på resa  utan en mobiltelefon? Just i såna här händelser är det väl ypperligt att kunna meddela sig?
    Jag vet inte hur jag skulle ha gjort, beror lite på omständigheterna.
    2 av 3 hade mobiltelefon...
  • Agent 355

Det beror på mina egna omständigeter, men om jag bara svarar rakt upp och ned på frågan i TS så skulle jag troligtvis ge min plats till ett ensamt barn. För det är en sån värld jag vill ha, en där vi hjälper varandra oavsett vem som är ansvarig (för barnet) egentligen.

• anayia

hade tagit platsen...ungen ar inte mitt problem

• frupoulsen

hade tagit platsen själv om jag hade bråttom till nåt , hade jag haft all tid i världen och inte brytt mej om jag kom hem snart eller sen , hade jag gett platsen till ungen.

• Uller

Hade med all säkerhet gett bort platsen till barnet. Kan alltid sätta mig och läsa i en timme i väntan på nästa buss.

• pluvdo
    skorpionen80 skrev 2010-11-23 07:46:45 följande:
    Fast när de ersättningsbussarna är fulla så är de verkligen FULLA! Det går inte att knöka in tre personer till och stänga dörrarna, typ. Det finns ju maxantal resenärer som får vara på bussen, tror inte chauffören vågar överskrida det. Det handlar om mer än vilka som får bälte. I en buss finns det x antal sittplatser och y antal ståplatser. Är bussen full finns varken stå- eller sittplatser kvar.

Däremot finns det en pressbyrån och taxicentral på stationen i Ronneby, så jag förstår om chauffören tyckte att barnen redde sig själva. Har de ingen telefon är det ju bara till att springa in i pressbyrån och fråga.
    Fast så tror inte jag utan jag tror att det var femtio sittplatser och när de var fulla ville chauffören inte ta på fler. Jag har varit med om det flera gånger att bussar som inte ingår i vanlig kollektivtrafik bara tar så många passagerare som kan sitta och lämnar resten. Så jag tror snarare att det var så det var. Inte att det inte fanns utrymme för pojkarna att stå. Det står ju dessutom att pojkarna gick på bussen och då såg att det var fullt. Om det varit så knökfullt som du menar på så hade de ju inte kunnat gå på.
  • julianz
    FrökenLarsson skrev 2010-11-23 17:48:46 följande:
    Vadå har inga regler till att barn ska ha förtur? Det ska inte behövas någon jäkla regel  Skrikandes 
  • Uncle Frank

Tar platsen och låter ungen vänta.
    Skrämmande att föräldrar med noll koll släpper ut tioåringar i kollektivtrafiken som inte ens klarar av att vänta på nästa buss.
    Åker man kollektivt får man räkna med komplikationer, så är det bara.

• Blygdläppen
    Uncle Frank skrev 2010-11-23 19:29:04 följande:
    Skrämmande att föräldrar med noll koll släpper ut tioåringar i kollektivtrafiken som inte ens klarar av att vänta på nästa buss.
    Så är det!
  • Simsonen
    Men det måste ju vara mer skrämmande att en vuxen inte klarar av att vänta på nästa buss? De har ju haft betydligt längre tid på sig att lära sig det.
  • Queenie70

Kan man inte ta ungen i knät?

• Manchester

Annat: Det beror på situationen. Om det är många kvar som väntar och jag ser att någon väntande tar sig an barnet/barnen så kan det hända att jag tar platsen. I alla fall om jag är på väg till något riktigt viktigt (tex hämta barn och dagis stänger). Om ett/några barn skulle lämnas ensamma kvar så är det en annan sak. Då skulle jag i princip behöva vara på väg till en familjemedlem som hade någon timma kvar att leva för att inte lämna ifrån mig platsen.

• Manchester
    Fast nu var det ju inte de korkade föräldrarna som får lida i första hand. Eller menar du att de dumma ungarna som valt så dåliga föräldrar bör skylla sig själva?

Om barn har ansvarslösa föräldrar så är väl det egentligen bara en ännu större anledning för oss andra att ställa upp för de barnen?

Brasklapp dock: Jag anser inte att det är oansvarigt att släppa ut tre barn på tio-elva år i kollektivtrafiken.
  • mosterYster
    Queenie70 skrev 2010-11-23 21:51:19 följande:
    Kan man inte ta ungen i knät?
    Jamen precisely. Skulle jag se en ensam unge stå kvar så skulle jag säga att h*n kunde få sitta i mitt knä. Eller jag i hans/hennes (jag är smal som en räka ).
  • Gullan från Arkadien

Alltså, jag har rätt svårt att se ett scenario där det bara står ett ensamt barn kvar och väntar alltså antar jag att det är en klunga med folk. Då skulle jag dels inte lägga märke till den ensamma tioåringen, iallafall inte att denne var ensam, dels skulle jag förutsätta att det kom en till ersättningsbuss. 
    Så nej, att barnet skulle få min plats är inte sannolikt. (däremot skulle jag inte tränga mig före någon, inte heller en tioåring eller flera som det stod om i artikeln)  

• Skehamn2012

Ni är så roliga här på FL. Vi pratar inte om småbarn utan 10-11-åringar. Stora barn med andra ord. Har ni aldrig sett hur stora 10-11 -åriga pojkar kan vara? Det har jag. Varenda dag när jag åker hem från jobbet finns det massa sådana på bussen.

Någon snackar om dom stackars pojkarna som inte förstår någonting och inte vågar prata och inte är resvana. Visst! Dom mejar sig in i bussen som små bulldozers och problem att prata har dom inte heller. Dom skriker så det hörs i hela bussen. Sitter och knappar på sina mobiltelefoner eller spelar på sina NDS. Dom har heller inga som helst problem med att slänga sig ner på det sätet som man precis tänker sätta sig på.

Jag lämnar min plats åt småbarn men dom har oftast vuxna med sig. En 10-åring får sköta sig själv!

Jag erbjöd förresten min plats åt en pojke i 10årsåldern förra veckan eftersom han stod upp. Han vände sig om, tittade på mig och sa: Näää jag står!

• SaramedM
    Simsonen skrev 2010-11-23 19:49:42 följande:
    Men det måste ju vara mer skrämmande att en vuxen inte klarar av att vänta på nästa buss? De har ju haft betydligt längre tid på sig att lära sig det.

Klarar gör jag väl men min dotter klarar inte att stå ensam en timme när hennes taxi släppt henne hemma....

Är man 11 år och ens föräldrar bedömmer att man kan åka själv så får man räkna med att de även klarar att vänta

Jag åker med 10-11 åringar varje dag, det är inga småbarn vi pratar om här längre, ta i knät skrev någon? seriöst? nej jag skulle inte ta en okänd 10 åring i knät!

Svar på tråden Det finns en plats kvar. Får barnet den?