• Essi

Kanin eller marsvin?

Vår dotter fyller snart 8 år och önskar sig mest av allt ett husdjur. Vi har en innekatt som är 11 år. Vi funderar på kanin eller marsvin, kan det funka tillsammans med katt?

Tacksam för synpunkter och råd.

SJÄLVKLART så kommer vi vuxna att ta hand om djuret tillsammans med dottern.

• Svar på tråden Kanin eller marsvin?
  • Oleanna

Jag hade tre kaniner som barn och tycker de är underbara husdjur. Vi hade aldrig problem med dålig lukt men å andra sidan byttes sågspån och hö varje dag i buren.

• Kya
    Essi skrev 2010-11-23 08:31:34 följande:
    Tack igen alla.
    En fråga till: dottern kommer att ha marsvinen på sitt rum, låter de mycket på nätterna?
    Njäe... marsvin "pratar", de piper alltså. men häng en handduk över buren nattetid för att signalera natt så blir det lugnt i buren.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • alvaereva

Jag skulle rekommendera en dvärgvädurskanin. (mycket viktigt att det är just den rasen och inget annat kokihop)
    Du behöver inte ha två, den blir ofta tillgiven som en hund och den går säkert bra ihop med katten.

Jag har själv haft många kaniner och just dvärgvädurarna har varit i särklass roligast och enklast att ha att göra med. Dom har alltid gått bra med katterna också. En av våra kaniner och en av våra katter var absolut bästa vänner. Dom gosade, sov tillsammans och lekte ute på gräsmattan. Kaninen var så tam att den inte behövde koppel, den kom när man ropade.

Kaniner låter inte, städar man buren så luktar de inte heller.

Marsvin däremot gör det där kuttrande ljudet så de låter mer. Man måste ha två av dom, man kan inte ha dom ute på samma sätt och eftersom de inte är lika roliga som en kanin (som man kan gå ut med i koppel och hoppa med och sånt) är de lättare att tröttna på.

En KANIN är det bästa, tycker jag!

• Victoris

Marsvin är mysiga djur, dom är sociala och blir lätt keliga. Hanmarsvin luktar mer än honor, deras kiss är skarpare också. Som nån nämnt ovan så ska marsvin vara minst två och två.

Vi har aldrig haft problem med katt och marsvin. Marsvinet brydde sig inte om katten och katten tyckte bara det var kul att titta när marsvinet sprang runt i buren.

Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Idha

Kanin, såklart. Marsvin piper så fruktansvärt, tycker jag. Dessutom är kaniner så himla tillgivna (om man väljer ut en som är lugn och trygg). De kissar på låda när de är lösa och bajset är torrt och lätt att sopa upp, till skillnad från marsvinsbajs som är äckligare ;)

Min kanin älskar katterna. Dock lite för mycket, då han gärna vill försöka para sig med den ena. Hon bryr sig dock inte (och han försöker på sidan av henne så han har aldrig lyckats).

Jag vet inte hur katter ser på marsvin men det känns mer troligt att ett marsvin stryker med om en katt försöker ta den, än en kanin som faktiskt försvarar sig bättre rent allmänt. Men det är bara vad jag tror :)

• Bellsam

Jag skulle valt en kanin, en dvärgvädur. De är supermysiga och lätta att ha och göra med. Funkar toppen med katt också. Har haft flera stycken under mitt liv och de har alla varit lika undebara. Skulle kunna köpa mig en nu som vuxen igen bara för att de är sååå mysiga Glad

• Tow2Mater
    alvaereva skrev 2010-11-23 08:39:31 följande:
    Kaniner låter inte, städar man buren så luktar de inte heller.
    Ha ha, nej kanske inte direkt, men när den biter tag i gallret (burluckan) och bara skakar, skakar, och skakar - for att den vill komma ut, låter det ganska mycket också....
  • alvaereva
    Tow2Mater skrev 2010-11-23 15:22:58 följande:
    Ha ha, nej kanske inte direkt, men när den biter tag i gallret (burluckan) och bara skakar, skakar, och skakar - for att den vill komma ut, låter det ganska mycket också....
    En kanin som får komma ut och springa varje dag och blir mentalt stimulerad biter sällan i gallret
  • cadillacbabe

Tam råttan är annars ett väldigt trevligt husdjur, kan bli väldigt tama dessutom så lever dom bara typ i 2 år. Luktar inte så mycket om dom heller och lätta att bära på och kela med. Går även att ha lös i rum när man fått den tam.Den äter det mesta så det är inte svårt att utfodra den.

• cadillacbabe
    cadillacbabe skrev 2010-11-23 20:20:01 följande:
    Tam råttan är annars ett väldigt trevligt husdjur, kan bli väldigt tama dessutom så lever dom bara typ i 2 år. Luktar inte så mycket om dom heller och lätta att bära på och kela med. Går även att ha lös i rum när man fått den tam.Den äter det mesta så det är inte svårt att utfodra den.
    Men de bör oxå vara två.
  • Tow2Mater
    alvaereva skrev 2010-11-23 18:23:04 följande:
    En kanin som får komma ut och springa varje dag och blir mentalt stimulerad biter sällan i gallret
    En kanin som är ute hela dagarna och har sällskap biter i gallret  hela natten! :)
  • LuMa
    Essi skrev 2010-11-23 08:31:34 följande:
    Tack igen alla.
    En fråga till: dottern kommer att ha marsvinen på sitt rum, låter de mycket på nätterna?
    Vanligtvis är dom tysta på nätterna men det finns marsvin som mellan varven kvittrar väldigt högt, det låter som fågelkvitter ungefär. Alltså inget vanligt prat som dom annars har.
    Och det låter högt!
    Men, det är inte alla marsvin som låter så.
  • alvaereva
    Tow2Mater skrev 2010-11-23 20:22:10 följande:
    En kanin som är ute hela dagarna och har sällskap biter i gallret  hela natten! :)
    Jaså? Det är inte min erfarenhet. Mina kaniner har varit tysta på natten.
    En kanin jag hade drack halva nätterna dock och det lät ju enormt störande med flaskan. Men det var ju bara att ge den kaninen en vattenskål istället så var det problemet löst.
  • Tow2Mater
    alvaereva skrev 2010-11-23 20:26:01 följande:
    Jaså? Det är inte min erfarenhet. Mina kaniner har varit tysta på natten.
    En kanin jag hade drack halva nätterna dock och det lät ju enormt störande med flaskan. Men det var ju bara att ge den kaninen en vattenskål istället så var det problemet löst.
    Min kanin fick eget rum på nätterna, så vi löste också vårt problem.... (han gillade inte buren alls.)
  • alvaereva
    Tow2Mater skrev 2010-11-23 20:28:18 följande:
    Min kanin fick eget rum på nätterna, så vi löste också vårt problem.... (han gillade inte buren alls.)
    Vad hade du för kanin?
  • alvaereva
    Tow2Mater skrev 2010-11-23 20:32:43 följande:
    Dvärgkanin. En hane.
    Okej. Bara så du vet är det ofta väldigt stor skillnad på andra kaniner och dvärgvädurar!
    Jag har haft ett tjugotal kaniner och mina dvärgvädurar har varit i särklass roligare, mysigare, bättre att ha att göra med än hermeliner och korsningar (dvärgkaniner).
  • MikaTela88

Som sagt jag bodde i en etta ihop med 8-9 marsvin utan problem - värsta var att jag hade två stycken som fick för sig att dom skulle dricka första 15 min efter jag hade släkt men det löser sig med vattenskål på nätterna.
    Marsvin är inte nattdjur som dom lär sig att sova när man själv sover. :)

Marsvin piper inte en massa dom pratar vilket är så underbart härligt att höra för det är verkligen som dom försöker kommunicera med oss! Hjärta

• Tudor 05

Kaniner är lite tuffare  än marsvin och kaniner och katter funkar ganska ofta bra ihop.

Men som kaninuppfödare (och fd marsvinsägare) så skulle jag säga satsa på ett marsvin!
    Marsvin är lugnare och mer lätthanterliga för en 8-åring.

Fördel med kaniner är att du behöver INTE köpa två (kaniner är EJ flockdjur, de är kolonidjur. de tycker om sällskap men vill ha sitt eget. Ibland funkar det med typ två honor ihop, eller helst hona+kastrerad hane, men inte säkert det heller). Marsvin så ska man ha två.

Kaniner är dag-natt djur som är vaken lite till och från så att säga. Marsvin ska vara dagdjur, dvs lugnare på nätterna än kaniner.
    (Dock är mina kaniner tysta och lugna på nätterna också).

Väljer du att köpa en kanin så rekommenderar jag att köpa från en uppfödare och inte djuraffär. Hos en uppfödare får du bättre support (förhoppningsvis) och uppfödaren kan hitta en kanin som är rätt för just er.
    Dvärgvädur som någon sa är det säkraste kortet ;) de blir ca 1,5-2 kg (uppemot 3 kg om det är en vädurskorsning = vanligt på djuraffär, och bland hoppkaniner som jag sysslar med) och är sociala och rätt lugna.

Men jag rekommenderar inte kaniner förrän man är i ca 12 årsåldern.

Svar på tråden Kanin eller marsvin?