• Anonym

Pappan är missbrukare - vad har jag för skyldigheter som vårdnadshavare?

Jag har ensam vårdnad om vår son.

Min sons pappa är en missbrukare. För tillfället är han tvångsplacerad via LVM.

Han är inte bara en missbrukare. Han misshandlade mig psykiskt och fysiskt under vårat förhållande som varade i flera år.

Han har inte träffat sonen sedan han var några veckor gammal bara (Nu är han över året).

Vad har jag för skyldigheter gentemot honom? Måste jag ha mejl kontakt, skriva vad som händer i sonens liv, framsteg m.m?

Familjerätten sa tidigare att jag hade informations skyldighet, men det sa dom innan han åkte in på behandlingshem.

Varför ska jag skriva sonens framsteg när han ändå inte sköter sig? Vad har jag för rättigheter?

• Svar på tråden Pappan är missbrukare - vad har jag för skyldigheter som vårdnadshavare?
  • Anonym (Skitsnack. . .)
    Anonym (Kim) skrev 2019-11-03 09:39:14 följande:
    Vad suckar du för? "Skitsnack" har ju rätt.

Man har skyldighet att informera den andre föräldern vid umgänge om viktiga saker som kan främja umgänget. Informationsskyldigheten innebär inte att man i övrigt behöver ägna sig åt att meddela en massa. I det här fallet behöver TS inte meddela något alls eftersom umgänge inte är aktuellt. Skulle det vara så att pappan var villig/intresserad/kapabel som förälder så Vore det bra om TS berättade saker om barnet som t ex att det gick bra på 4-årskontrollen eller att det är föräldramöte nästa vecka men det är inget måste.
    Precis! Egentligen kan man säga att den här lagen är något av en no-brainer i det att alla normalbegåvade vuxna förstår det här med sunda förnuftet. Om barnet behöver något särskilt under umgängestiden för att må ra så måste jag tala om det för barnets bästa och inte medvetet sabba umgänget för att själv framstå som en bättre förälder eller något sådant.

De allra, allra flesta föräldrar förstå det här spontant, men det finns faktiskt exempel på föräldrar som inte gör det och då måste man sucka och lagstifta för barnens skull.

Hur som helst måste TS inte "meddela framsteg" och sådana saker. Inte alls!
  • Anonym (Socialtjänst)

Hej! Som flera skriver så har du inte informationsskyldighet under tiden som umgänge eller kontakt med barnet inte är aktuellt. Du behöver alltså inte informera honom om framsteg och vardagliga saker om du inte vill, informationsskyldighet innebär skyldighet att informera om saker som kan påverka umgänge. Exempelvis "hen har precis varit sjuk" osv.

Eftersom du har ensam vårdnad har du också möjlighet att ensam styra hur umgänget ska se ut. Barnet bör naturligtvis inte ha kontakt alls eller träffa pappan så länge det finns risk för missbruk/våld. Mitt råd till dig är att OM och NÄR pappan vill ha kontakt/umgänge, upprätta med familjerätten i din kommun ett umgängesschema med övervakning och provtagning för att säkerhetsställa att pappan är opåverkad vid umgängestillfället.

Om han mot förmodan, vilket jag dock aldrig stött på under mina år som handläggare, i framtiden väljer att gå upp i rätten för att slåss om vårdnaden, så kan det ha varit bra att visa på att du ändå möjliggjort umgänge mellan honom och barnet (dvs inte nekat, försvårat eller undgått att besvara samtal/kontakt), utan att Du bestämt att för att BARNET ska kunna ha kontakt med sin pappa, som är barnets rättighet, så har du erbjudit övervakat umgänge, provtagning, m.m.

Bara ett tips. Men det låter inte som det är aktuellt ännu.

• Anonym (Famrätt)
    Anonym (Socialtjänst) skrev 2019-11-03 10:15:58 följande:

Hej! Som flera skriver så har du inte informationsskyldighet under tiden som umgänge eller kontakt med barnet inte är aktuellt. Du behöver alltså inte informera honom om framsteg och vardagliga saker om du inte vill, informationsskyldighet innebär skyldighet att informera om saker som kan påverka umgänge. Exempelvis "hen har precis varit sjuk" osv.

Eftersom du har ensam vårdnad har du också möjlighet att ensam styra hur umgänget ska se ut. Barnet bör naturligtvis inte ha kontakt alls eller träffa pappan så länge det finns risk för missbruk/våld. Mitt råd till dig är att OM och NÄR pappan vill ha kontakt/umgänge, upprätta med familjerätten i din kommun ett umgängesschema med övervakning och provtagning för att säkerhetsställa att pappan är opåverkad vid umgängestillfället.

Om han mot förmodan, vilket jag dock aldrig stött på under mina år som handläggare, i framtiden väljer att gå upp i rätten för att slåss om vårdnaden, så kan det ha varit bra att visa på att du ändå möjliggjort umgänge mellan honom och barnet (dvs inte nekat, försvårat eller undgått att besvara samtal/kontakt), utan att Du bestämt att för att BARNET ska kunna ha kontakt med sin pappa, som är barnets rättighet, så har du erbjudit övervakat umgänge, provtagning, m.m.

Bara ett tips. Men det låter inte som det är aktuellt ännu.

Du snackar skit. Finns noll lagligt utrymme att kräva provtagning och bevisad nykterhet för att umgänge ska kunna ske. Ungänget ska dock givetvis vara tryggt och det har vårdnadshavaren både rätt och skyldighet att säkerställa, men det innebär inte att det måste finnas dokumenterad nykterhet under en viss tid. Det är barnet som har rätten till ungänge och den rätten kvarstår även om en förälder aldrig lyckas bli missbruksfri. Huvudsaken är att umgängesföräldern inte är påverkad vid tiden för umgänget. Om det finns pågående missbruk bör umgänget inte heller ske ensamt utan tillsammans med mamma eller nån annan.

Nu verkar denna far måttligt intresserad så det är ju inte ett aktuellt problem, men nu när han är under behandling och garanterat drogfri så är det ju ett väldigt bra tillfälle för barnet och pappan att återknyta en kontakt. Inte för pappans skull, utanför barnets skull.
  • Anonym (Socialtjänst)
    Anonym (Famrätt) skrev 2019-11-03 11:50:52 följande:

Du snackar skit. Finns noll lagligt utrymme att kräva provtagning och bevisad nykterhet för att umgänge ska kunna ske. Ungänget ska dock givetvis vara tryggt och det har vårdnadshavaren både rätt och skyldighet att säkerställa, men det innebär inte att det måste finnas dokumenterad nykterhet under en viss tid. Det är barnet som har rätten till ungänge och den rätten kvarstår även om en förälder aldrig lyckas bli missbruksfri. Huvudsaken är att umgängesföräldern inte är påverkad vid tiden för umgänget. Om det finns pågående missbruk bör umgänget inte heller ske ensamt utan tillsammans med mamma eller nån annan.

Nu verkar denna far måttligt intresserad så det är ju inte ett aktuellt problem, men nu när han är under behandling och garanterat drogfri så är det ju ett väldigt bra tillfälle för barnet och pappan att återknyta en kontakt. Inte för pappans skull, utanför barnets skull.

Fel. Du har rätt att ställa krav för att få bevis för att nykterhet kan säkerhetsställas på aktuell umgängesdag. Övervakning och provtagning får då förekomma, eller hur tänker du att du ska säkerhetsställa som vårdnadshavare på annat sätt? Att en missbrukare säger "jag är ren"?
  • Anonym (Socialtjänst)
    Anonym (Famrätt) skrev 2019-11-03 11:50:52 följande:

Om du läser mitt inlägg igen så förstår du. Om du ju jobbar på familjerätten dvs.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Socialtjänst) skrev 2019-11-05 07:57:01 följande:
    Fel. Du har rätt att ställa krav för att få bevis för att nykterhet kan säkerhetsställas på aktuell umgängesdag. Övervakning och provtagning får då förekomma, eller hur tänker du att du ska säkerhetsställa som vårdnadshavare på annat sätt? Att en missbrukare säger "jag är ren"?
    Nej, man har inte rätt att kräva prover  eller övervakning och neka umgänge om de inte tas. Endast om det är beslutat i rätten att så ska ske. 

Och det heter säkerställa...
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Socialtjänst) skrev 2019-11-05 07:57:01 följande:

Finns flera rättsfall och JO uttalanden som fastställer att sådan krav strider mot den enskildes rätt att själv bestämma över sin kroppsliga integritet.
  • Anonym (Socialtjänst)
    Anonym (Kim) skrev 2019-11-05 08:06:06 följande:

Nej, man har inte rätt att kräva prover  eller övervakning och neka umgänge om de inte tas. Endast om det är beslutat i rätten att så ska ske. 

Och det heter säkerställa...

Men snälla nån. Tror du TS kommer ha problem med att få igenom det?

Vad spelar det för roll hur jag skriver? Ursäkta så hemskt mycket för att jag skrev fel ord. Bara den kommentaren säger faktiskt allt om vad du är för person. Försöker hjälpa TS som sitter i en riktigt jävla jobbig situation och du märker ord. Bra jobbat!
  • Anonym (Socialtjänst)
    Anonym (Famrätt) skrev 2019-11-05 08:51:04 följande:

Finns flera rättsfall och JO uttalanden som fastställer att sådan krav strider mot den enskildes rätt att själv bestämma över sin kroppsliga integritet.

Så det är viktigare än barnets rättigheter menar du? Att klart att en knarkare ska få träffa sitt barn om han är påverkad och vägrar lämna prov? Bara att vägra lämna prov säger ju allt. Patetiskt att ens komma dragandes med ditt argument. Hjälp TS istället. Ett barn riskerar att uppenbart fara illa. Det är faktiskt allvarligare än att en missbrukare ska känna sig kränkt över att få lämna pissprov. Skärpning!
  • Anonym (Famrätt)

www.lexnova.se/nyheter/jo-kritiserar-socialnamnd-som-kravt-att-foraldrar-ska-lamna-drogtest-innan-umgange-med-son

www.helahalsingland.se/artikel/jo-kritik-mot-socialtjansten-olagligt-att-krava-drogtest-av-foraldrar

Ett axplock...

Om inte ens nämnden får kräva det, vid umgänge med tvångsomhändertagna barn så kan ju ni som kallar mig okunning och patetisk fråga er om ni på riktigt tror att en privatperson har nån som helst möjlighet att få igenom det mot en annan privatperson....

Ni blir agressiva och uttalar er utifrån hur ni anser/tror att det BORDE vara men har inte kunskap om hur det ser ut i verkligheten. Ge er på JO istället för att spy er galla över den som serverar er kunskap. Finns hur många sådana fall som helst.

Om vi nu inte reagerar känslomässigt utan lite logiskt kan vi nu också då fråga oss vilken nytta ett UP egentligen skulle göra. Ett UP tar över en vecka att få svar på när de skickas på analys, ett rent UP säger således absolut ingenting om vad vederbörande petat i sig samma dag som umgänget och blir således helt betydelselöst när det gäller att säkerställa barnets trygghet.

Det finns visserligen snabbstickor men dessa är inte tillräckligt tillförlitliga och kan ge felaktiga svar och är inte användbara rent juridiskt för att bevisa något. Positiva svar på stickor ska alltid skickas på analys för att ha någon bäring.

För att säkerställa barns trygghet vid umgänge måste man vid varje umgängestillfälle där och då avgöra om personen är vid sina sinnens fulla bruk, genom samtal och okulärbesiktning, och kapabel att genomföra ett umgänge som blir positivt för barnet.

Barn har rätt att ha en relation även med en förälder som aldrig lyckas bli drogfri så länge vederbörande är ok vid ungängestillfället även om proverna inte är rena.

Personligen skulle jag hellre låta mitt barn umgås på eftermiddagen med en heroinist som tagit heroin på morgonen än med samma heroinist 3 dagar senare när proverna är rena men människan är abstinent.

Tyck vad ni vill men fakta är fakta.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Socialtjänst) skrev 2019-11-05 18:48:11 följande:
    Men snälla nån. Tror du TS kommer ha problem med att få igenom det?

Vad spelar det för roll hur jag skriver? Ursäkta så hemskt mycket för att jag skrev fel ord. Bara den kommentaren säger faktiskt allt om vad du är för person. Försöker hjälpa TS som sitter i en riktigt jävla jobbig situation och du märker ord. Bra jobbat!
    Fel ord? Nej, så enkelt var det inte. Fel ord är helt okej men när orden blir till felaktig information är det en annan sak. Att hävda att man har rätt att kräva bevis på nykterhet är helt enkelt fel för det kan man inte som förälder.
Svar på tråden Pappan är missbrukare - vad har jag för skyldigheter som vårdnadshavare?