Anonym (Socialtjänst) skrev 2019-11-03 10:15:58 följande:
Hej! Som flera skriver så har du inte informationsskyldighet under tiden som umgänge eller kontakt med barnet inte är aktuellt. Du behöver alltså inte informera honom om framsteg och vardagliga saker om du inte vill, informationsskyldighet innebär skyldighet att informera om saker som kan påverka umgänge. Exempelvis "hen har precis varit sjuk" osv.
Eftersom du har ensam vårdnad har du också möjlighet att ensam styra hur umgänget ska se ut. Barnet bör naturligtvis inte ha kontakt alls eller träffa pappan så länge det finns risk för missbruk/våld. Mitt råd till dig är att OM och NÄR pappan vill ha kontakt/umgänge, upprätta med familjerätten i din kommun ett umgängesschema med övervakning och provtagning för att säkerhetsställa att pappan är opåverkad vid umgängestillfället.
Om han mot förmodan, vilket jag dock aldrig stött på under mina år som handläggare, i framtiden väljer att gå upp i rätten för att slåss om vårdnaden, så kan det ha varit bra att visa på att du ändå möjliggjort umgänge mellan honom och barnet (dvs inte nekat, försvårat eller undgått att besvara samtal/kontakt), utan att Du bestämt att för att BARNET ska kunna ha kontakt med sin pappa, som är barnets rättighet, så har du erbjudit övervakat umgänge, provtagning, m.m.
Bara ett tips. Men det låter inte som det är aktuellt ännu.
Du snackar skit. Finns noll lagligt utrymme att kräva provtagning och bevisad nykterhet för att umgänge ska kunna ske. Ungänget ska dock givetvis vara tryggt och det har vårdnadshavaren både rätt och skyldighet att säkerställa, men det innebär inte att det måste finnas dokumenterad nykterhet under en viss tid. Det är barnet som har rätten till ungänge och den rätten kvarstår även om en förälder aldrig lyckas bli missbruksfri. Huvudsaken är att umgängesföräldern inte är påverkad vid tiden för umgänget. Om det finns pågående missbruk bör umgänget inte heller ske ensamt utan tillsammans med mamma eller nån annan.
Nu verkar denna far måttligt intresserad så det är ju inte ett aktuellt problem, men nu när han är under behandling och garanterat drogfri så är det ju ett väldigt bra tillfälle för barnet och pappan att återknyta en kontakt. Inte för pappans skull, utanför barnets skull.