• HelenaL01

Hur står man ut med tröttheten?

Hej alla! Jag är gravid i v13 och är fortfarande så otroligt trött och blir helt slut av minsta ansträgning. När jag reser mig får jag yrsel och jag vill helst bara ligga ner och sova hela tiden. Jag jobbar som idrottslärare och har supertufft att klara en arbetsdag. Är det fler som känner så här, hur står ni ut? Zzzzzzz

• Svar på tråden Hur står man ut med tröttheten?
  • Iväntanpålivet

Jag har känt så sen v 7-8. ( v 12 nu ). Är fortfarande trött, men kanske inte lika mycket.
    Jag jobbar inom snabbmatskedja och har det rejält stressigt om dagarna. Jag har härdat ut helt enkelt, försökt vila så mycket som möjligt före och efter jobbet. Fått massage av min sambo och undvikit påfrestande saker såsom promenader, onödigt springande på stan och jaa, allt vad som nu finns.
    Ska erkänna att jag sjukskrev mig en vecka också när det var som värst, både på jobbet och hemma med stress osv. Kändes skitbra!

• HelenaL01

Jag försöker vila så mycket jag kan mellan varven men så har jag en tvååring också som inte låter mamma vila så värst mycket. Jag känner mig helt knäckt på kvällarna och på morgonen är det katastrof. Har varit sjukskriven 50% i en vecka nu men i morgon börjar allvaret igen och det känns riktigt tufft. Men det är väl bara att bita ihop. Hoppas vi piggar på oss snart!

• Ninnis75

Hej Helena..

Känner igen tröttheten. Det är enormt hemskt jobbigt. Man vill bara sova.

Första barnet va ok då kunde man komma hem och sova.
    Andra barnet blev värre då fick man verkligen inte sova när man ville men jag gick mammaledig då jag väntade den andra. Kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att även åka iväg och jobba.

Nej fy. Det är hemskt.

Du får sova när du får tillfälle.
    Undvik onödiga saker som att t.ex gå på stan, vara social åt alla håll.
    Försök tänk på dig själv (och familjen e klart) men framförallt hoppas jag du och din man hjälps åt hemma med allt.

Kanske blir det bättre längre fram. Håller tummarna för dig.

Kolla med BM också så du har bra Hb och att du har normala sköldkörtelvärden.
    Jag drabbades av hypotyreos med andra barnet och hade lågt Hb. Den kombinationen och den tröttheten jag hade va långt ifrån normal. Helt sjukt trött.

Lycka till!

• E lina

Känner igen mig och känner verkligen att ag behöver hjälp med detta också. Orkar inte koncentrera mig alls utan vill bara sova. Har ett jobb där jag inte kan vara sjukskriven hur som helst och då jag inte orkar göra allting under arbetstid för jag är så trött och då blir det dessutom arbete på kvällen. Förstår inte hur jag skall klara detta.

• kali86

Hej!

Jag är i v 8, men är inte så trött att jag inte står ut. På jobbet försöker jag att vila ofta, sätta mig ner och framförallt äta bra. Vi gravida ska ju ha rätt att "vila i liggande ställning" på jobbet, dvs man ska ha möjlighet att kanske blunda en stund.. (om jag förstått rätt)

Kankse kan man ta hjälp av arbetskamrater som kollar en lite då och då så att man inte försover sig? :)

och hemma måste man verkligen få hjälp av sin karl (om han är hemma) med allt som måste göras, tex laga mat osv.

Hoppas att det vänder snart för dig och att du får tillbaka en del energi!

Jag har turen att ha en så gullig man som t.o.m lämnar sovrummet tidigt om kvällarna så att jag kan släcka och sova när jag behöver. Vi har TV där inne så han sätter sig gärna i ett annat rum och kollar, så slipper han störa mig !

• AboynamedSue

Hur går det för dig TS? Mindre trött nu?
    Jag jobbar också som idrottslärare Skrattande  Var supertrött till vecka 15-16, nu är jag bara trött. Är i vecka 19 (18+2) och känner hur jag börjar bli tröttare igen... Jag har hört att man kommer in i en "trötthetsfas" igen, men jag trodde den skulle komma lite senare... Suck.

• HelenB

Hej!

Är ny här och är i v 9+6. Jag har en son sen tidigare som är 7år. Tröttheten känner jag igen, men jag har den oftast bara på kvällen och är tok pigg på morgonen. Efter kl 19 är jag redo att kunna gå o lägga mig. Men eftersom sabmo jobbar kväll så har man alla bestyren på kvällen själv. Visst klarar man av det men man känner att tålamodet med sonens läxor osv som ska göras är kanske inte som den borde tyvärr. :s

Kan även känna av trötthet ibland efter lunch på jobbet. Men jag har lite svårt att kunna vila då jag jobbar som larmtekniker och ensam sådan i företaget, så kan inte få så mycket avlastning.

Men de slutar ju i något helt fantastiskt så de håller humöret uppe(än så länge)

• eilien

Jag var oxå otroligt trött fram till v 20 ungefär, jag kör mycket bil på jobbet och pga detta o att jag vid ett flertal tillfällen höll på att somna vid ratten så blev jag sjukskriven 25% ett par veckor för detta.

• HelenB

Jo jag kör mycket bil i jobbet med, men jobbar som ensam tekninker i firman så kan inte var sjukskriven alls... Visserligen har jag nu varit hemma en vecka med grabben som haft magsjuka så har tagit de väääldigt lugnt under den här veckan. Sovit när vi varit trötta o bara slappat.  

• HelenaL01

Hej!
    Tack för alla svar på mitt inlägg. Efter jag skrev inlägget blev jag sjukskriven 50% i 10 dagar och efter det började det kännas bättre och jag fick tillbaka lite energi. I dag går jag in i v 19 och är tillbaka igen, sjukt trött och ingen energi till någonting.
    Hoppas ni andra känner er piggare och att ni får fortsätta med det resten av graviditeten.

Svar på tråden Hur står man ut med tröttheten?