sahara sahara skrev 2010-11-23 08:21:29 följande:
Vi pratade lite om det i början, när mitt bebissug hade kommit igång och min fru (dåvarande flickvän) inte alls var säker på om hon ville ha barn. Jag pressade inte och sa att jag ville ha barn genast, men att det var viktigt för mig att få leva med barn. Flickvännen funderade på en lösning där jag skaffade barn ensam, där hon var *förnamnet* och "mammas flickvän" - oavsett om vi bodde ihop ellerinte. Jag tror helt klart att det är en lösning, men att det är lättare om man inte bor ihop. Bor man ihop måste man nog sätta väldigt tydliga gränser för sig själv och för barnet. Det gäller ju att inte bete sig som en förälder om man inte vill vara förälder.
Tack för ditt inlägg! Jag tror också att det blir svårt om man bor ihop, men å andra sidan borde det inte vara konstigare än att man blir styv/bonus/plast-förälder om man inte vill vara "riktig" förälder.
För en del är det ju jätteviktigt att vara lika "riktig" förälder som den biologiska föräldern, för andra kanske det är viktigt att inte vara det! Det som är kul är ju att ingen är mer elle rmindre "riktig" än någon annan egentligen - vi kan bestämma och definiera i princip hur vi vill.
snarf skrev 2010-11-25 08:02:58 följande:
Jag har 5 barn, varav mina två yngsta har jag med en kvinna. Vi fick tvillingar med hjälp av IVF på ackis.
Idag är jag tillsammans med en mycket yngre tjej utan barn och jag vet att hon kanske kommer att vilja ha egna. Jag själv är helt klar med barn, har som sagt 5 stycken, och vill absolut inte ha fler.
Däremot så skulle jag inte ha några problem med att hon på egen hand blir gravid där jag då bara blir flickvän och bonus mamma.
Kul! Grattis till alla kids! Spännande hur man kan göra =) Skulle du då bo ihop med din tjej, men att hon ändå blir ensam vårdnadshavare?
Det blir också intressant att se vad skiullnaden egentligen är mellan bonus/plast-mamma och riktig mamma. Det är ju bara gränsdragningar vi gör i luften på något sätt, men de spelar så stor roll!